شناسایی حدود ۲۵ هزار مبتلا به ایدز در کشور

مشاور اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۲۵ هزار ایرانی مبتلا به ایدز در کشور داریم؛ افزود: مشکل اصلی در کشور مسئله فرهنگ‌سازی، انگ‌زدایی و رفع تبعیض است و در مقایسه با سایر کشورهای جهان در آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم در مورد ایدز عقب هستیم و این بسیار نگران‌کننده است.

وحید جهانمیری‌ نژاد پزشک فعال بخش ایدز و مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان مهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با بیان اینکه اگر اچ‌آی‌وی را به موقع تشخیص ندهیم و تحت درمان قرار نگیرد این بیماری به مرحله ایدز می‌رسد، افزود: ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ‌آی‌وی (HIV) برخلاف تصور عموم مردم یک عفونت کاملاً قابل‌کنترل و جزو بیماری مزمن عفونی شناخته می‌شود؛ اما این کنترل به‌شرط مصرف دارو و پایبندی به درمان توسط بیمار است که با عمل به این موارد می‌توان زندگی طبیعی داشت.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مردم هنوز اطلاعات کافی در مورد این بیماری ندارند، افزود: اچ‌آی‌وی نوعی ویروس قابل‌کنترل و عامل بیماری ایدز است و متأسفانه بسیاری از مردم تصور می‌کنند اچ‌آی‌وی همان ایدز است.

مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان مهر  با تأکید بر اینکه تشخیص این بیماری مهم است و باید افراد را تشویق کنیم که تست بدهند، بیان کرد: اگر فردی اچ‌آی‌وی داشته باشد و تشخیص داده نشود دستگاه ایمنی فرد روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود و فرد زمانی متوجه می‌شود که دیگر به مرحله پایان بیماری رسیده؛ در این مرحله بدن مانند یک کشور بی‌دفاع شده و دیگر ارتش و نیروهای امنیتی خود را در اختیار ندارد.

این پزشک فعال حوزه ایدز با بیان اینکه اگر بُعد فردی این موضوع را در نظر بگیریم افراد در این مرحله دیگر سلامت فردی و جسمی خود را ازدست‌داده‌اند، گفت: در بُعد اجتماعی تا رسیدن به این مرحله خطرناک که ممکن است حدود ۱۰ سال طول بکشد فرد مبتلا ناخواسته افراد زیادی را به این بیماری مبتلا می‌کند؛ مثلاً زنی باعث ابتلا فرزند خود شده یا مردی به همسر یا شریک جنسی خود این بیماری را انتقال داده است.

وی ادامه داد: اگر این مسئله را در سطح اجتماعی جدی نگیریم و آموزش‌های لازم را به مردم ندهیم نمی‌توان پیشگیری کرد. باید مردم ر ا به انجام تست اچ‌آی‌وی تشویق کنیم وگرنه اتفاقی رخ خواهد داد که خیلی بدتر از کرونا همه را شوکه می‌کند.

جهانمیری نژاد با اشاره به اینکه در سال ۹۰ میلادی یک درصد از جمعیت بالغین آفریقا جنوبی مبتلا به اچ‌آی‌وی بودند، تصریح کرد: یک درصد آمار بالایی است اما جدی نگرفتن یا موفق نبودن در کنترل این بیماری باعث شد تا بعد از گذشت حدود ۱۰ سال ۲۵ درصد از مردم آفریقا جنوبی مبتلا به اچ‌آی‌وی شوند.

وی افزود: تصور کنید در یک جامعه از هر ۴ انسان بالغ یک نفر درگیر این بیماری باشد و این در زمانی رخ‌داده که دارو آن‌قدر مؤثر نبوده و خیلی از این افراد فوت ‌شدند و تعداد بسیار زیادی بچه با این بیماری به دنیا آمدند.

این پزشک فعال حوزه ایدز با بیان اینکه جدی نگرفتن این بیماری باعث متضرر شدن اقتصاد و فرهنگ می‌شود، گفت: در دهه ۹۰ میلادی حتی سطح سواد به خاطر ایدز در کشورهای آفریقایی پایین آمده بود؛ به‌این‌علت که عده‌ای از معلم‌ها فوت‌شده بودند و زیرساخت‌های آموزش‌وپرورش آسیب‌دیده بود.

وی با اشاره به اینکه قرار بوده تا پایان سال ۲۰۲۰ طبق تعهدی که همه کشورهای دنیا داده‌اند برنامه جهانی ۹۰-۹۰-۹۰ در کنترل اچ‌آی‌وی را انجام دهند، تأکید کرد: طبق تخمین جهانی بیش از ۶۰ هزار نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران وجود دارد. باید از این تخمین ۹۰ درصد را شناسایی می‌کردیم یعنی حدود ۵۰ هزار نفر که از این تعداد ۹۰ درصد باید تحت درمان قرار بگیرند و با آزمایش‌های تخصصی بار ویروسی ۹۰ درصد افراد را به صفر برسانیم و دیگر بیماری منتقل نشود.

جهانمیری نژاد افزود: از پروژه ۹۰-۹۰-۹۰ در کنترل اچ‌آی‌وی فقط حدود ۴۰ درصد را شناسایی کردیم و اکثر آنها تحت درمان قرار گرفتند و بار ویروسی افراد به صفر رسید. قسمت آخر این هدف بر عهده وزارت بهداشت است و تأمین درمان این افراد به‌صورت کاملاً رایگان است.

بیش از ۴۰ هزار نفر در کشور اچ‌آی‌وی دارند

مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان مهر  با بیان اینکه در آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم عقب هستیم و این بسیار نگران‌کننده است، گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر در کشور اچ‌آی‌وی دارند که اکثراً نوجوان و جوان دارای غرایض جنسی هستند و اما این افراد نمی‌دانند که به اچ‌آی‌وی مبتلا هستند و همین باعث می‌شود که در آینده شاهد موج جدیدی از این ویروس باشیم اما در حال حاضر حدود ۲۵ هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: افرادی که تحت درمان قرارگرفته‌اند خوشبختانه روند خوبی داشته‌اند اما کسانی که به دلایلی پایبند به درمان نبودند مثل فردی که مشکل روحی و روانی یا اعتیاد داشته‌ باعث شده دیگر به مصرف دارو اهمیت ندهد و به مشکل برخورد.

این پزشک فعال حوزه ایدز گفت: در حال حاضر مصرف دارو بسیار ساده و درمان پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. خیلی‌ از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی فقط روزی یک قرص مصرف می‌کنند ولی قبلاً افرادی بودند که روزی ۱۷ تا قرص مصرف می‌کردند.

ملیت در ارائه خدمات مطرح نیست

وی با اشاره اینکه به‌هیچ‌عنوان ملیت مطرح نیست و افرادی هستند از اتباع خارجی که خدمات برای آن‌ها نیز رایگان است، تصریح کرد: متأسفانه برخی کشورها با مهاجرانشان درصورتی‌که بدانند فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی است برخوردهای غیراخلاقی می‌کنند.

جهانمیری نژاد با تأکید بر اینکه در همه سیستم‌های مدیریتی در کشور خلاء ‌هایی وجود دارد و سیستم درمان هم از این موضوع مستثنی نیست، اظهار کرد: در این زمینه خاص پیشرو هستیم و خیلی از کشورهای دنیا پیگیر برنامه‌های ما هستند؛ به‌عنوان‌مثال در زندان‌ها توانسته‌ایم به‌خوبی مسئله اچ‌آی‌وی را کنترل کنیم.

انگ آدم را می‌کشد نه اچ آی وی

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در کشور مسئله فرهنگ‌سازی، انگ و تبعیض است، گفت: برای اینکه تبعیض از بین برود نیازمند قانون‌گذاری درست هستیم. باید با کارفرمایی که به‌صورت غیرقانونی فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی را اخراج کرده برخورد کرد.

جهانمیری نژاد با اشاره به اینکه در آمریکا تعداد افراد ابتلا به اچ‌آی‌وی خیلی زیاد است اما در چند سال اخیر فقط یک نفر از طریق شغل به اچ‌آی‌وی مبتلا شده است، عنوان کرد: متأسفانه گاهی می‌شود بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی نیازمند عمل خاصی است که در خدمت‌رسانی به این افراد کاستی دیده می‌شود که این رفتار غیراخلاقی و غیرقانونی است.

درمان‌های موجود معجزه است

وی با بیان اینکه اچ‌آی‌وی به این خاطر که جهش‌های ژنتیکی زیادی داشته تولید واکسن برای آن سخت شده است، گفت: مواردی داشتیم از درمان قطعی اچ‌آی‌وی ولی این آمار کم است و شاید در آینده واکسن آن ساخته شود اما درمان‌های موجود در حد معجزه است.

مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان مهر  با بیان اینکه اگر پیشگیری را در بیماری‌های آمیزشی جدی نگیریم در آینده با مشکل مواجه می‌شویم، اظهار کرد: در حال حاضر عفونت HPV از رایج‌ترین بیماری‌های آمیزشی جهان است که باعث سرطان دهانه رحم می‌شود و سالانه ۶۰۰ هزار زن مبتلا به این عفونت می‌شوند و ۳۰۰ هزار زن از این سرطان فوت می‌کنند.

جهانمیری نژاد با تأکید بر اینکه افراد درمان شده یا تحت درمان طبق پژوهش‌های انجام‌شده برخلاف تصور، بیشتر از عموم مردم در معرض کرونا نیستند، افزود: وقتی سیستم ایمنی بهبود یابد دیگر دلیلی برای بیشتر در معرض بودن وجود ندارد حتی برخی پژوهش‌ها نشان داده که این افراد کمتر در معرض ابتلا به کرونا هستند.

براساس این گزارش؛ اول دسامبر (۱۱ آذر ماه) به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده و در سال ۲۰۲۰، توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.

حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجه به اپیدمی هایی از قبیل کووید ۱۹ و اچ آی وی است.

با توجه به این موارد، موضوع  روز جهانی ایدز امسال «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» (responsibility Shared, solidarity Global) نام گرفته است.

کد خبر: 1082270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =