پیش خرید واکسن کرونا برای ده درصد جمعیت کشور/ خبرهای خوبی در تولید واکسن داخلی در راه است

علیرضا بیگلری گفت: کشور از صندوق بهداشت جهانی برای 18 میلیون دوز یعنی تقریبا برای 10 درصد جمعیت کشور واکسن پیش خرید شده و به تدریج در حدود دو یا سه ماه آینده وارد خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (کرونا-برای-ده-درصد-جمعیت-کشور-خبرهای-خوبی-در">ایسکانیوز)، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو با موضوع تولید واکسن کرونا با علیرضا بیگلری ریاست انیستیتو پاستور ایران به صورت تلفنی گفتگو کرد.

علیرضا بیگلری با اشاره به تولید واکسن کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه کرونا بزرگترین مشکل بهداشتی قرن گذشته بود یعنی در یکصد سال گذشته مشکلی به این شدت جوامع انسانی را تهدید نکرده بود، به همین خاطر یکی از مقولات مهم تولید واکسن است تا پیشگیری کنیم. ولی حجم واکسنی که در این بحران مورد نیاز است، برای جمعیت 8 میلیارد نفری جهان اگر بخواهیم برای هر فرد دو دوز واکسن تزریق کنیم در حدود 16 میلیارد دوزواکسن مورد نیاز است که هیچ وقت سابقه این نیاز وجود نداشته است.

وی با اظهار به اینکه در دنیا حدود 200 گروه مختلف به صورت متمرکز و مجدانه روی واکسن کار می‌کنند و از راه‌های مختلف اقدام می‌شود، در خصوص اقدامات انجام شده در کشور بیان کرد: خوشبختانه در کشور ما هم از تمام راه‌ها چه از راه ویروس ضعیف شده و چه از راه‌های ژنتیک و یا از راه‌های دیگر در حال فعالیت هستیم. حدود دو یا سه گروه کارهای حیوانی‌شان را دارند تمام می‌کنند و می‌توانند وارد فاز انسانی شوند. البته بررسی‌های خیلی دقیقی روی کار انجام می‌شود و روی انسان‌ها هم از ایمن بودن و هم از کارایی کار می‌توانیم مطمئن شویم.

رئیس انیستیتو پاستور ایران متذکر شد: البته فقط به این بسنده نشده و کشور از صندوق بهداشت جهانی که صندوق مشترکی است و اغلب کشورهای دنیا در این صندوق سرمایه گذاری کرده‌اند برای 18 میلیون دوز یعنی تقریبا برای 10 درصد جمعیت کشور واکسن پیش خرید شده و به تدریج در حدود دو یا سه ماه آینده وارد خواهد شد. این واکسن برای کادر بهداشت و درمان، افراد مسن، افرادی که بیماری مزمن دارند در فاز اول به آنها تزریق خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین برای تولیدات مشترک با پیشنهاداتی که از کشورهای دیگر می‌شود اقداماتی انجام شده است. علی رغم همه اینها بسیار خوشبین هستیم که واکسن تولید داخلمان با کمی تغییر نسبت به آن چیزی که در کشورهای دیگر تولید شده به دستمان برسد.

بیگلری در عین حال گفت: ولی چون دارد واکسن‌های متعددی ساخته می‌شود و با این واقعیت که واقعا نمی‌دانیم از چهار پنج روشی که در دنیا دارد کار می‌شود کدام یک موثر و موثرتر خواهد بود و ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند باید صبر کنیم اولا در دنیا این نتیجه گرفته شود که کدام یک از این واکسن‌ها موثرتر است و طبق آن در کشور علاوه بر تامین واکسن از بازارهای بیرونی در داخل هم تولید واکسن در حجم کافی داشته باشیم و مضاف بر اینکه این زیرساختی که دارد ایجاد می‌شود برای همه آینده کشور یک فرصت است که در دل یک تهدید برایمان فراهم شده است.

وی ضمن بیان اینکه کرونا یک بیماری ناشناخته است و بنا بر آن چیزی که تا الان نشان داده نباید هیچ فرضی را کنار گذاشت، اظهار کرد: به همین علت چه تکیه بر توان تولید داخل، چه خرید از کشورهای دیگر و همین طور مشارکت در تولید داخلی مد نظر است و دارد پیش می‌رود.

بیگلری با اشاره به اینکه انیستیتو پاستور ایران امسال یکصد سالش را پشت سر گذاشت، گفت: انیستیتو پاستور ایران یک صد سال به عنوان دژ مستحکم مرزبانی امنیت سلامت کشور کار کرده است یعنی هر بیماری که اتفاق افتاده مثل وبا، آبله و اکنون کرونا می‌بینید که انیستیتو پاستور در خط مقدم بوده و در این سنگر جنگیده است.

رئیس انیستیتو پاستور ایران افزود: انیستیتو پاستور در رابطه با کرونا در اولین اقدام روش تشخیص کرونا را در کشور طراحی کرد و یک شبکه بزرگ آزمایشگاهی که مشتمل بر بیش از 300 آزمایشگاه است در کشور راه انداخت. ما با توجه به تحریم‌ها نمی‌توانستیم حتی یک دستگاه یا یک کیت از بیرون وارد کنیم. این طراحی راه اندازی شبکه تشخیص آزمایشگاهی افتخاری بود که نصیب انیستیتو پاستور ایران در یکصدمین سال راه اندازی‌اش بود.

وی اظهار کرد: در کنار این تحقیقات بسیار موثری که روی جهش‌های ویروسی انجام می‌شود و همین طور تحقیقاتی که در مورد سیستم ایمنی بدن که چگونه به این ویروس واکنش می‌دهد، کمک به شرکت‌های دانش بنیان، کمک به موسسات چه در ساخت کیت‌های تشخیصی، ارزیابی و تائید آن‌ها و همین طور در مورد واکسن هر کمکی که در حیطه تولید داخل از دستمان بر آمده انجام داده‌ایم. در خود انیستیتو پاستور هم کارهای خوبی در رابطه با واکسن دارد انجام می‌رود و در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =