نقش نخبگان در بلوغ سیاسی و اجتماعی جامعه حساس است/ ۹ دی آزمون بصیرت ملت ایران

نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت بر تشکل‌های سیاسی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان گیلان، گفت: جامعه دانشگاهی در تبیین حماسه ۹ دی و بصیرت افزایی آحاد جامعه نقش قابل توجهی می‌تواند داشته باشد چرا که نخبگان جامعه بوده و هدایت جامعه را برعهده دارند. دانشگاه یکی از محل‌هایی است که هم نخبه تربیت می‌کند و هم تجمع نخبگان جامعه است.

عمران علیزاده، نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت بر تشکل‌های سیاسی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه متاسفانه جریان فتنه در فضای سیاسی و رسانه‌ای فعال به دنبال تبرئه و تخطئه حماسه ۹ دی است در این راستا وظیفه آحاد جامعه به ویژه دانشگاهیان چیست، اظهار کرد: ملت ایران همیشه زمانی که پای منافع کشورشان در میان باشد با هیچکسی عقد اخوت نمی بندند، بنابراین اختلاف نظرها و مسائل سیاسی کشور همیشگی بوده و بعد از این نیز خواهد بود. قطعا ممکن است سوء استفاده در مورد این مسائل صورت بگیرد اما حماسه‌ای که در ۹ دی اتفاق افتاد در کشور ما همیشه نشان داده که ملت ایران در بخش گروه‌های سیاسی بصیرتشان بیشتر است.

وی تصریح کرد: بحث انتخابات خرداد سال ۸۸ بهانه‌ای بوده برای اینکه در نظام سیاسی کشور بتوانند تغییرات زیربنایی ایجاد کنند که قطعا نظر روی براندازی بوده است؛ اما براندازی به صورت کودتا یا برخوردهای نظامی در مرحله نبوده است. برخوردی که بتواند در حقیقت رد گروههای سیاسی معاند را گم کند و آن را درخواست ملت نشان بدهد.

علیزاده افزود: در سال ۸۸ اگر این بهانه برای انتخابات نیز به وجود نمی‌آمد با توجه به اینکه گروههای سیاسی بودند که حتی برای به‌دست آوردن قدرت حاضر بودند در کشور هرگونه ارتباطشان را با نظام ولایی قطع و با معاندین کشور ارتباط بگیرند.

وی تأکید کرد: همان گونه برخی از مسئولان سیاسی نظام کشور در فاصله سالهای ۸۴ و ۸۸ با افراد معروف شبکه‌های معاند غربی در خارج از کشور ارتباط گرفتند و در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری صحبت می‌کردند و توصیه آنها را برای صیانت از آراء قبل از انتخابات سال ۸۸ در ایران مطرح کرده و فضای جامعه را متشنج کرده بودند.

نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت بر تشکل‌های سیاسی دانشگاه‌های استان گیلان، تصریح کرد:  این موضوع بیانگر این است که هدف اصلی نظام سیاسی بوده و تغییر رئیس جمهور هیچ اتفاقی در کشور نمی توانست رقم بزند. بنابراین هدف کلان بین المللی بوده و بحث انتخابات ابزار بوده نه هدف.

وی اضافه کرد: قطعا برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نباید فراموش شود منتها ۹ دی باید به عنوان چراغ راه باشد و در مسائل امروز باید مرتب مطرح شود چرا که ما سال آینده انتخابات مهم را در پیش رو داریم و اتفاقاتی که در سال ۸۸ رخ داد امکان این را دارد که با مدلهای مختلف در سال ۱۴۰۰ تکرارشود اگر ما بتوانیم اعتماد عمومی جامعه را به‌دست بیاوریم و روی این حساب که نظام سیاسی سر منافع ملی با هیچ گروه سیاسی زدوبندی ندارد و به نفع هیچ گروه سیاسی وارد عمل نمی شود قطعا ملت هم در حوادث این چنینی پشت سر نظام سیاسی کشور خواهند ماند.

علیزاده ادامه داد: جامعه دانشگاهی در تبیین حماسه ۹ دی و بصیرت افزایی آحاد جامعه نقش قابل توجهی می‌تواند داشته باشد چرا که نخبگان جامعه بوده و هدایت جامعه را برعهده دارند. دانشگاه یکی از محل هایی است که هم نخبه تربیت می‌کند و هم تجمع نخبگان جامعه است.

وی تصریح کرد: اتفاق مهم و هشدار دهنده‌ای که در سال ۸۸ افتاد این بود که بخشی از خواص جامعه بصیرت لازم را در رابطه با فتنه نداشتند یا کنار ایستادند و نظاره گر بودند یا اینکه خودشان بخشی از فتنه جامعه را  سازماندهی کردند. بنابراین قطعا این گروه از افراد یا فعالیت دانشگاهی می‌کردند و یا ارتباطاتی را با دانشجویان داشتند.

علیزاده گفت: دانشگاهیان در سال ۸۸ نقش محوری را در شروع بخشی از مناقشات داشتند البته دانشجویانی بودند که متاسفانه فریب خورده بودند و این موضوع را نباید کتمان کرد که در ایجاد حماسه ۹ دی دانشگاهیان نقش ویژه ای داشتند یعنی فقط خیال نکنیم که دانشگاه ها در ایجاد فتنه همان کاری را می کردند که بخشی از خواص مردم انجام می‌دادند. دانشگاهها پیشتاز بودند.

نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت بر تشکل‌های سیاسی دانشگاه‌های استان گیلان، افزود: اگر دانشگاه ها بتواند به درستی اهداف راهبردی کشور را شناسایی و به جامعه دانشگاهی معرفی کنند قطعا دچار سیاست بازی نمی‌شوند. دانشگاه محل آموزش سیاست ورزی است اگر این مهم را با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و مدل‌های آن نهادینه کنیم قطعا سیاست بازی گروهای سیاسی در آن اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: حماسه ۹ دی پیام مشخصی دارد که بحث فتنه در داخل ایران حتی اگر بتواند همکاری و همپوشانی برخی از خواص را بدنبال داشته باشد اما در مورد ملت ایران صدق نمی کند، ساختار هوش اجتماعی و وضعیت ارتباطی ملت ایران در حوزه نظام سیاسی با کشورهای اسلامی دیگر متفاوت است و این سرمایه بزرگ برای کشور است. به نظرم باید قدر این سرمایه را دانست و چهره شبکه همکار غرب در ایران به ملت ایران دقیق و درست نشان داده شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: شبکه ای که از دوره قاجار به بعد یعنی از اواسط دوره قاجار به بعد در داخل کشور شکل گرفته و از افرادی که تفکر این را دارند که غربی‌ها برتری به کشورهای اسلامی دارند و مدل توسعه غربی را در کشور ایران می خواهند پیاده کنند اگر جامعه بتواند این امر مهم را به درستی به آحاد جامعه معرفی کند قطعا پیوند بین جامعه و عناصر خارجی و معاند به طور کامل قطع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =