۴ ویژگی اصلی مکتب حاج قاسم سلیمانی

دکتر فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ۴ ویژگی اصلی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در رویداد ملی-دانشجویی بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که حاج قاسم سلیمانی بیش از آنکه یک شخص باشد، یک مکتب است و شناخت این مکتب بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۴ ویژگی اصلی سردار سلیمانی افزود: دفاع از اصل نظام، دفاع از ولایت فقیه و امامین انقلاب اسلامی، فداکاری برای مردم از هر سلیقه و طیف فکری و مقاومت، جزو ارکان اصلی مکتب سردار سلیمانی است.

جهان بین ادامه داد: ویژگی اول شهید سلیمانی دفاع از نظام سیاسی جمهوری است. جمهوری اسلامی حرمی است که باید حفظ شود و اگر این حرم تقویت شود، سایر حرم‌ها تقویت می‌شود و اگر تضعیف شود، سایر حرم‌ها نیز تضعیف می‌شوند. جریان‌های سیاسی اگر می‌خواهند نسبت خودشان را با مکتب سلیمانی بدانند، باید بررسی کنند که چقدر مواضع و اظهارنظرهایشان باعث تقویت یا تضعیف نظام اسلامی می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دومین ویژگی سردار سلیمانی تصریح کرد: این شهید بر اهمیت ولایت فقیه تاکید بسیار داشت. در اظهارنظرهای مختلف اهمیت این موضوع را اشاره کرده است به طوری که او اصل اساسی نظام اسلامی را ولی‌فقیه می‌دانست.

وی شاخص سوم شهید سلیمانی را فداکاری برای مردم دانست و گفت: شهید سلیمانی فداکاری برای مردم را بدون گرایش سیاسی در پیش می‌گرفت و خودی و غیرخودی در میان مردم نداشت؛ اما در احراز مسئولیت‌ها ایشان به شدت به خودی و غیرخودی اعتقاد داشت، که باید مورد توجه قرار گیرد.

جهان بین با اشاره به ویژگی چهارم سردار سلیمانی بیان کرد: شهید سلیمانی معتقد بود که جز در سایه مقاومت و ایستادگی نمی‌توان مقابل دشمن حاضر شد. پس از ظهور گروه تروریستی داعش در منطقه، عده‌ای معتقد بودند که به جای جنگ با این گروه، به مذاکره بپردازیم. درحالی که این گروه قتل و خونریزی را یکی از مولفه‌های اصلی خود می‌دانست لذا نمی‌شود با چنین گروهی مذاکره کرد.

جهان بین تصریح کرد: رسول خدا(ص) می‌فرمایند خداوند صلح و عزت را در سایه تیزی شمشیرها قرار داده است؛ درواقع اگر ما به دنبال صلح و آرامش هستیم، باید نسبت به تقویت بنیه دفاعی و نظامی و پایه های اقتدارخودمان حساسیت ویژه داشته باشیم و با گفتمان خواهش و التماس نمی توان موفقیت کسب کرد. فعالیت‌های حاج قاسم سلیمانی نمونه بارز این مسئله محسوب می‌شود.

وی ادامه داد، بصیرت نیاز امروز ماست. کسانی که دیروز مخالف حضور ایران در سوریه بودند و البته امروز مدعی حاج قاسم هستند نمی توانستند یک نگاه کلان داشته باشند و بفهمند که اگر آنجا حضور پیدا نمی کردیم امروز چه سرنوشتی داشتیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سردار حاج قاسم سلیمانی را یک سرمایه ملی دانست و گفت: ما باید این سرمایه ملی را که موجب وحدت آفرینی در جامعه می‌شود حفظ کنیم. البته ابعاد مکتبی این سرمایه ملی نباید در فضای احساسی جامعه گم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر اندازه که مکتب حاج قاسم سلیمانی در جامعه، بیشتر تبیین شود، به تثبیت این اندیشه کمک بیشتری خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =