دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشگاهی اجتماعی و مؤثر در توسعه منطقه/ رشته‌های مرتبط با صنعت مناطق در واحدهای دانشگاه آزاد ایجاد شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بازدید از واحدهای سیرجان و جیرفت در جمع کارکنان و اعضای هیات علمی این واحدها حضور یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به استان کرمان از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای سیرجان و جیرفت بازدید کرد.
دیدار دکتر طهرانچی با جمعی از کارکنان واحد سیرجان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا در نشست صمیمانه با جمعی از کارکنان واحد سیرجان، با آنها گفتگو کرد.

دکتر طهرانچی در این دیدار، گفت: این دانشگاه یک پیکره و مجموعه است که چرخیدن چرخ و قوام و ساختار آن با کارکنانش است.

اختصاص سهمیه ۱۳ درصدی شهریه به واحدهای شهرستانی به جای واحد استان، تسریع در تشکیل شورای تعاملی کارکنان دانشگاه با مدیران ارشد سازمان، در نظر گرفتن سقف ده میلیون تومانی برای خانواده‌های چهار نفره و مقایسه احکام و دریافتی همکاران دانشگاهی، استفاده از توانمندی کارکنان متخصص علمی به جای استفاده از نیروهای حق‌التدریس برون سازمانی، رایزنی جهت اعمال سهمیه کارکنان حائز شرایط و تبدیل وضعیت به هیئت علمی، بازنگری و اصلاح چارت با توجه به افزایش حق مسئولیت، بازنگری مجدد در بخشنامه اعمال مدرک و امکان تحصیل کارکنان، تلاش در جهت بهبود شرایط رفاهی و حقوق کارکنان، پیگیری سهام عدالت و... از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

دکتر طهرانچی با اشاره به پیگیری موارد فوق از جمله بحث اصلاح چارت، موضوع بیمه، مسکن، شرایط رفاهی و... گفت: متاسفانه در سنوات گذشته درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی به سرمایه مولد تبدیل نشده، بلکه به سرمایه راکد تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه راه افزایش درآمد و حقوق از مسیر جذب بیشتر دانشجو و ارتباط موثر با صنعت عبور می‌کند، تصریح کرد: برخی در مباحث مالی، از دولتی‌سازی می‌گویند. دولتی‌سازی و تفکر دولتی برای جایی که پول نفت ندارد، سم است. برخی با دادن شعارهای زیبا، می‌خواهند تیشه به ریشه دانشگاه آزاد اسلامی بزنند. شعار دولتی‌سازی کلید واژه‌ ای است‌ که می‌خواهند دانشگاه را با مشکل مواجه کنند. درست است که از نظر اقتصادی شرایط دانشگاه سخت است، اما حفظ دانشگاه مهمتر است، بنابراین در شرایط طوفانی باید عاقلانه و قدم به قدم پیش برویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مدیریت یعنی «اقدام بجا و موثر در حفظ و تامین آینده پرسنل امروز و فردا» گفت: مطمئن باشید اگر بخواهیم یک شبه مسائل دانشگاه را حل کنیم، دانشگاه را نابود کرده‌ایم.

بازدید دکتر طهرانچی از کارگاه مهندسی معکوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از «کارگاه مهندسی معکوس وابسته به سرای نوآوری فولاد، زنجیره تامین و صنایع وابسته» دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان بازدید کرد.

دکتر طهرانچی در جریان این بازدید که با هدف تامین و تولید برخی از قطعات مورد نیاز صنعت منطقه از طریق مهندسی معکوس ایجاد شده، با تاکید بر الزام دانشجویان رشته‌های فنی مرتبط به حضور در این کارگاه، گفت: باید طرحی داشته باشید تا دانشجویان این رشته‌ها حداقل هفته‌ای دو روز به این کارگاه آمده و به صورت عملی با کار آشنا شوند. باید در تمام چهار سال، هفته‌ای دو بار دانشجویان به این کارگاه بیایند و فعالیت عملی داشته باشند، البته باید به ازای این کار حقوق نیز بگیرند. چنین دانشجویانی در آینده می‌توانند گوشه‌ای از کار صنعت را به دست بگیرند و خدمات صنعتی ارائه کنند.

دکتر طهرانچی در حاشیه این بازدید، به سؤالات خبرنگاران سیرجانی پاسخ داد.

وی با اشاره به وظایف دانشگاه آزاد اسلامی در قبال جوانان، گفت: همه باید برای امیدآفرینی در بین جوانان تلاش کنیم. باید جوانان این شهر از متخصصان برتر صنعت شوند. باید منشا کارهای دانش‌بنیان بسیاری شویم که در کنار صنعت راه بیفتد. همکارانم باید کاری کنند تا هم چرخ اقتصاد این شهر بچرخد و هم بهره‌وری افزایش یابد.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از توسعه کارگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان و کمک به رفع نیازهای مالی این دانشگاه، گفت: دوستان در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان پیشنهادهای خود را ارائه خواهند داد و حتما حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم، زیرا این کار باید توسعه پیدا کند. حمایت‌های مادی و معنوی کاملی خواهیم داشت تا هر جوان سیرجانی بداند اگر می‌خواهد به صنعت وصل شود، باید از مجرای دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان عبور کند.

دیدار دکتر طهرانچی با مدیرعامل شرکت گل گهر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامه های خود در سفر به استان کرمان، با مهندس جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر طهرانچی در این دیدار با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای متفاوت از دانشگاه‌های دولتی است، گفت: این دانشگاه یک دانشگاه اجتماعی و مؤثر در توسعه منطقه است. دانشگاه باید خود را با صنعت کشور همسو کند.

وی با تأکید بر ارتباط صنعت با دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی سامانه‌ای دارد که حدود ۸۰ هزار پایان‌نامه و ۱۰ هزار رساله در آن بارگذاری شده است. این حجم از پایان نامه و رساله ظرفیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است که هیچ سازمانی دارای چنین ظرفیتی نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: باید رشته های مرتبط با صنعت مناطق در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود. نیروی انسانی متناسب با برنامه و اهداف توسعه صنعت تربیت شوند.

دکتر طهرانچی با اشاره به برنامه شرکت گل گهر سیرجان، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی براساس این برنامه باید برای آموزش نیروی انسانی، هیأت علمی و دروس برنامه ریزی کند. باید دانش در کنار صنایعی که موتور پیشران منطقه و در حال تبدیل شدن به ثروت هستند، قرار گیرد.

وی تأکید کرد: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان با اتصال به شبکه سراسری واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی و خارج از کشور و با تمام جمعیت دانشجویی و اساتید خود، در خدمت مجموعه صنعت است.

دکتر طهرانچی با اشاره به مهندسی معکوس ۲۴ قطعه مورد نیاز شرکت گل‌گهر توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، گفت: خروجی‌های دانشگاه ها بر روی ورودی‌های صنعت تأثیرگذار است. صاحبان صنایع باید نیازهای خود را در رشته های مقاطع مختلف دانشگاهی اعلام کنند تا مدیران دانشگاهی تدابیر لازم را بیاندیشند. تنظیم سفارش نیروی انسانی مورد نظر صنعت در دانشگاه، باعث رونق دانشگاه نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: دانشگاه یک اکوسیستم است، اما شرط ماندگاری‌اش تربیت نیروی کارآمد و ماهر است تا به طور مثال، صنعت از آن استقبال کند. با اتصال دانشگاه به صنعت، می‌توانیم نیاز شما به نیروی انسانی را تامین کنیم.

مهندس جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان نیز در ادامه این دیدار، با اشاره به اینکه تناسبی بین صنعت و حوزه پژوهش، نوآوری و به عبارتی بومی‌سازی در کشور وجود ندارد، گفت: باید هماهنگی و همدلی متقابلی بین دانشگاه و صنعت شکل بگیرد. در برخی از دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی تا حدودی هسته‌های اولیه این نگاه شکل گرفته، اما تقویت این نگاه باید به صورت نهادینه انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، شناخت متقابل دانشگاه و صنعت از یکدیگر و قابلیت‌هاشان به صورت تنگانگ و تطابق این دو مجموعه در جهت اهداف مشترک است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان تأکید کرد: باید دانشگاه‌های نزدیک به گل‌گهر اعم از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای سیرجان و کرمان، هم‌افزایی و جلسات هماهنگی و همکاری مشترک به منظور رفع مشکلات صنایع داشته باشند.

دکتر طهرانچی: مجتمع آموزشی شهید حاج قاسم سلیمانی واحد جیرفت پرچمدار بازخوانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شود

همچنین دکتر طهرانچی در ادامه برنامه های سفر خود به استان کرمان، از دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت بازدید کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا ضمن تجدید میثاق با آرمانهای شهدای گمنام این واحد دانشگاهی، مجتمع آموزشی شهید حاج قاسم سلیمانی را افتتاح کرد.

بازدید از مزرعه آموزشی و تحقیقاتی خضرآباد واحد جیرفت

بازدید از مزرعه آموزشی و تحقیقاتی خضرآباد دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت از دیگر برنامه های دکتر طهرانچی بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از افتتاح مجتمع آموزشی حاج قاسم سلیمانی، در جمع اساتید و کارکنان سما و واحد جیرفت حضور یافت و با اشاره به تمدن شهرستان جیرفت، گفت: این سرزمین، مردمی بسیار فهیم و یک تمدن بسیار غنی دارد. در واقع این مردم ریشه در یک تمدن چندین هزار ساله دارند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی از مردم و برای مردم است و این آمادگی را دارد در سرزمینی که مهد تمدن و میزبان اسطوره تاریخ معاصر(مقام معظم رهبری) بوده، بتواند اتفاقات خوبی رقم بزند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: یک سال است که فرزندان ما از حیاط مدرسه و آغوش گرم معلم بهره مند نیستند و از پشت پنجره های فضای مجازی به معلم گوش فرا می دهند. کار ما پس از غلبه بر کرونا سخت است و باید تلاش کنیم تا در جایگاه بهتری باشیم.

وی باید با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید سریعا بازخوانی شود، گفت: مجتمع آموزشی شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت باید پرچمدار پیاده سازی این سند شود. فضا و امکانات آن وجود دارد و باید در این زمینه تلاش شود.

وی همچنین در مورد شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: در این ظلمتکده جهانی، امام راحل قواعد نظام جهانی را به هم ریخت و مکتبی را پایه گذاری کرد که این مکتب یک هویتی را از ملت ایران ساخت. در این مکتب مقام معظم رهبری با کسب فضائل و رشادتها و شاگردی نزد امام(ره) توانستند سی سال در این مسیر سخت نظام جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنند و از دل این مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی بیرون آمد.

دکتر طهرانچی در بخش پایانی سفر خود از مزرعه آموزشی تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت و زیرساختهای آن بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =