آمریکا گرفتار در بازتاب ظلم به مردم جهان

آمریکا در باتلاق ظلم به ملت‌های جهان گرفتار شده و دچار مناقشات داخلی و اعتراضات مردمی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سالروز فرار شاه معدوم امسال مقداری با سال‌های دیگر متفاوت است. در روز بیست و ششم دی ماه رسوایی و پایان استبداد خارجی در ایران را شاهد بودیم و هم اکنون در آمریکا شاهد همان سقوطی هستیم که تجربه شده بود ولی فرق آن این است که سقوطی که امروز در آمریکا داریم یک سقوط همراه با رسوایی و سرافکندگی در جهان است.

باید عرض کنم که شکل گیری و گسترش نهضت اسلامی و هماهنگی قیام‌های مردمی به رهبری امام خمینی(ره) و برگزاری مراسم چهلم‌های شهدا در شهرهای مختلف و کشتار ۱۷ شهریور و اعتصاب کارکنان شرکت ملی نفت کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم در زمان کوتاهی پایه‌های اقتدار رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی سوخت و منجر به فرار شاه شد.

شاه پس از موفقیت نداشتن دولت نظامی در برقراری نظم و آرامش آخرین تیرهای خود را رها کرد و سعی کرد با انتخاب یکی از اعضای جبهه ملی که به ظاهر از مخالفان شاه باشد خشم مردم را فرو نشاند و به همین جهت شاپور بختیار به شرط گرفتن اختیارات کامل و خروج شاه از کشور بعد از رأی اعتماد مجلس این به دولت نخست وزیری را پذیرفت سرانجام در روز ۲۶ دی ۱۳۵۷ شاه پس از سال‌ها ظلم و جنایت در حق مردم مسلمان ایران به همراه همسرش ایران را به سمتم ترک کرد در حالی که حتی نزدیک ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن و امتناع کردند.

پس از فرار ملت با آمدن به خیابان‌ها و اظهار شادمانی این پیروزی را جشن گرفتند و این زمانی بود که رژیم پهلوی پس از ۵۰ سال حکومت روزهای پایانی عمر خود را سپری می کرد چنان که در کمتر از یک ماه پس از فرار شاه طومار عمر ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در هم پیچیده شد.

اما در رابطه با علل های خروج شاه از کشور اگر بخواهیم صحبت کنیم میتوان گفت در واقع شاه با ۲ مشکل اساسی مواجه شده بود یکی بحث بحران مشروعیت بود به این معنا که جامعه ایران که یک جامعه شیعه بود.

از حیث نگاه مذهبی به فهم جدیدی رسیده بود یک جهش فکری در جامعه ایران ایجاد شده بود که البته این جهش فکری در واقع از سال ۱۳۴۲ آغاز شده بود و مخصوصاً بعد از ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ جامعه ایران به این نتیجه رسید که حتی اگر شاه آدم خوبی هم باشد جنایتکار هم نباشد دیگر نمی تواند حکومت کند این فهم جدید یک نظام جدید حکومتی را طلب می‌کرد و شاه در این نظام حکومتی جایی نداشت.

 دومین مشکل اساسی که ملموس تر بود مشروعیت سیاسی شاه بود که در این مورد نیروهای مذهبی و حتی چپ اتفاق نظر دارند که شاه مشروعیت حکومتی و جامعه ایران را از نظر سیاسی ندارد در اینجا دیکتاتور بودن و استبدادی رای شخص شاه مطرح است در واقع قدرت‌های تاثیرگذار بر رفتار شاه از جمله ایالات متحده آمریکا انگلستان فرانسه به این نتیجه رسیدند که شاه دیگر امکان حیات سیاسی در جامعه ایران را ندارد.

شاه ذاتا نمی‌توانست شخصیت مذهبی داشته باشد و دیگر این که شاه به دلیل وابستگی های شدیدی که به قدرت های غربی داشت نمی توانست از آنها جدا شود پس از عمل امکان اینکه شاه بتواند به خواسته های مردم پاسخ مثبت بدهد وجود نداشت و تا بخشی از نخبگان حکومت پهلوی و از جمله سیاستمداران و بخشی از ارتش به این نتیجه رسیدند که شاه دیگر نمی تواند حکومت خود را ادامه دهد شاه باید از ایران خارج شود و شخص شاه هم به این واقعیت پی برد و در نهایت از ایران خارج شد بحث احیای حکومت پهلوی هم دیگر را هم تلقی نمی‌شد و وقتی بحث کودتا مطرح شد شاه با مخالفت کرد چراکه می‌دانست راهکار مناسبی برای بازگشت او به قدرت نیست.

در واقع جامعه ایرانی ناراحتی اش از شاه به دلیل مسائل اقتصادی و رفاهی نیست و نبود بلکه شعارهایی که در دوران انقلاب شنیدیم و حتی اکنون هم بر روی زبان‌ها جاری است مانند نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی و استقلال آزادی جمهوری اسلامی به خوبی نشان می‌دهد که ایران و جامعه ایرانی چه خواسته‌ای داشتند و دارند یکی از مهمترین خواسته‌های مردم از استقلال کشور بوده است و خواهد بود و حکومت شاه این قابلیت را نداشت.

اگر برگردیم به زمان حال می‌بینیم که طراحان همان سیاست‌ها که هم اکنون در جامعه بشری در حال سرنگونی هستند و حیات سیاسی آنها برای همیشه تمام خواهد شد.

در حال حاضر آمریکا در باتلاقی گرفتار شده که نتیجه سالها ظلم به مردم جهان است.

مردم جهان فراموش نخواهند کرد ظلم‌هایی که در برابر مردم مظلوم جهان کرده‌اند امروز به سر خودشان آمده است و این ملت شریف ایران بود که بار دیگر پیروز شد همچنین کلام رهبر عزیز انقلاب ما را بارها و بارها باید در گوش خود مرور کنند که شهادت پاداش تلاش‌های بی‌وقفه او در همه این سالیان بود با رفتن او به حول و قوه الهی کار و راه و متوقف و بسته نخواهد شد ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس*

انتهای پیام/

کد خبر: 1087569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =