نباید از آثار روانی و اجتماعی کرونا غافل شویم

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بیماری کرونا پیامدهای مختلفی برای نظام آموزشی عالی داشته است، بنابراین راهکارهای علمی ارائه شده در کنگره ملی دانشگاه و کووید-۱۹ برای مسئولان وزارت علوم مهم است و در برنامه‌ریزی آموزش عالی موثر خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، مجتبی صدیقی امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه کنگره ملی دانشگاه و کووید -۱۹ در دانشگاه صنعتی شریف گفت: بیماری کرونا آثار روانی و اجتماعی مختلفی بر آموزش و پژوهش در دانشگاه و زندگی دانشجویی دارد و این کنگره با حضور متخصصان روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به بررسی این تاثیرات و راهکارهای مقابله با آن می‌پردازد.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: پاندمی کرونا مانند هر بحران فراگیری، باعث ایجاد اضطراب و هراس در افراد می‌شود و برای کاهش آثار زیان‌بار آن نیازمند مداخله روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی هستیم و در همین راستا مراکز مشاوره دانشگاه‌ها از نخستین روزهای ورود ویروس کرونا به کشور تا امروز، مشغول فعالیت جدی آموزشی و مشاوره‌ای بوده‌اند.

وی افزود: پیامدهای روحی و روانی کرونا بسیار گسترده و متنوع است و اضطراب ناشی از بیماری، خود بیمارانگاری افراد سالم، انواع وسواس و مشکلات قرنطینه از جمله آثار کووید -۱۹ هستند که این آثار، حمایت مشاوره‌ای از دانشجویان را ضروری می‌کند.

صدیقی با تاکید بر ضرورت تقویت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها گفت: به‌زودی سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در وزارت علوم تصویب می‌شود و با ابلاغ آن شاهد تقویت و رشد مراکز مشاوره خواهیم بود.
رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به دوری از محیط تحصیل و ضرورت آموزش غیرحضوری، اظهار امیدواری کرد با رفع این پاندمی، دانشجویان مجدداً بتوانند در دانشگاه حضور یابند و از مزایای کامل زندگی دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: در نیم‌سال پیش رو به دانشگاه‌ها توصیه شده است خدمات لازم را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای رساله و پایان‌نامه فراهم کنند و واحدهای درسی عملی نیز حتی‌المقدور ارائه شود.
صدیقی گفت: تخمین زده می‌شود ۵.۳ درصد دانشجویان به کرونا مبتلا شده‌اند ولی آمار فوتی، خوشبختانه بسیار کم است و تلاش های مراکز بهداشت دانشگاه‌ها در غربالگری دانشجویان و نظارت بر بهداشت محیط در پیشگیری بسیار تعیین کننده بوده است.

دکتر صدیقی با اشاره به فعالیت مستمر مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در ارزیابی سلامت روانی دانشجویان و طرح های مهمی مانند کارنامه سلامت و سامانه ایمنی و سلامت عنوان کرد: برگزاری کنگره ملی دانشگاه و کووید -۱۹ در راستای همین رویکرد علمی صورت گرفت و نتایج آن برای وزارت علوم مهم است.

دانشگاه‌ها در مقابله با کرونا موفق بوده اند

سرپرست دفتر و مشاوره سلامت سازمان امور دانشجویان در این کنگره اظهار کرد: مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها در پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا عملکرد خوبی داشتند و آمار ابتلا دانشجویان به کرونا صرفاً حدود ۵.۳ درصد است.

صفاری نیا گفت: از نخستین روزهای مطرح شدن کرونا در ایران و بهمن ماه ۱۳۹۸، کارگروه مقابله با کرونا در حاشیه ۶۵ امین اجلاس معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها تشکیل شد و سازمان امور دانشجویان از پیشگامان مقابله با کرونا در کشور است. با بررسی یک جامعه آماری ۲۳۰ هزار نفری از دانشجویان مشخص شد ۵.۳ درصد دانشجویان به کرونا مبتلا شدند اغلب این دانشجویان در منازل بستری و تحت درمان بودند و حدود ۱۴۶ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.

وی با اشاره به آمار کشوری فوت ۵۷ هزار نفر بر اثر کرونا گفت: بخشی دانشجویان نیز در بیماری کرونا عزیزان خود را از دست دادند بنابراین باید در زمینه سوگ به دانشگاهیان خدمات آموزشی و مشاوره‌ای ارائه دهیم.
صفاری نیا افزود: مطالعات نشان می‌دهد پس از ابتلای افراد به کرونا تا ۹۰ روز بعد از آن ۲۳ درصد علائم روان‌شناختی در آنها دیده می‌شود. بنابراین سلامت روان مبتلایان و عامه مردم توسط این ویروس تحت تاثبر قرار می‌گیرد و میزان اضطراب، افسردگی و ترس‌های مردم افزایش می‌یابد. در این مدت ۹درصد خانواده دانشجویان هم به کرونا مبتلا شده‌اند.

سرپرست دفتر و مشاوره سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: نوع مداخله مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان تا تیرماه ۹۹ آموزش آرامش شفقت، خود مراقبتی و آموزش سازگاری، مقابله با استرس و تاب‌آوری است و پس از کرونا نیز تمرکز بر آموزش دانشجویان در مدیریت بهتر حضور خود در فضای مجازی و سازگاری و انطباق پساکرونا است زیرا در ایام کرونا استفاده بیشتر از فضای مجازی به یک عادت تبدیل شده است.

وی از تعبیر زندگی درحباب به عنوان شرایط فاصله اجتماعی در ایام کرونا نام برد و گفت: اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه دانشجویان را بیشتر درک کنند و رویکرد حمایتی و همدلانه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =