چگونه در سامانه‌های «دان» و «وادانا» آزمون آنلاین دهیم؟

دانشگاه آزاد اسلامی برای ساماندهی هرچه‌بهتر فرآیند آموزش مجازی در روزهای کرونایی، دو سامانه «دان» و «وادانا» را راه‌اندازی کرد تا آموزش مجازی دانشجویان در این 2 سامانه انجام شود و در پایان ترم در همین بسترها بتوانند آزمون آنلاین دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خود را برای امتحانات پایان ترم آماده می‌کنند که به گفته مسئولان این دانشگاه امتحانات دانشجویان سراسر کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی برای ساماندهی هرچه بهتر فرآیند آموزش مجازی در روزهای کرونایی، دو سامانه «دان» و «وادانا» را راه‌اندازی کرد تا دانشجویان در یک بستر مشخص، ترم تحصیلی را به اتمام برسانند و سپس در امتحانات شرکت کنند.

به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز در همین دو بستر یعنی دان و وادانا برگزار خواهد شد. دانشجویانی که تاکنون برای شرکت در کلاس آنلاین از سامانه «دان» استفاده کرده‌اند، برای آزمون نیز باید از این سامانه استفاده کنند و همینطور دانشجویانی که از سامانه «وادانا» استفاده کرده‌اند، برای آزمون هم باید از این سامانه استفاده کنند.

 البته دانشجویان سوالات و ابهامات زیادی را در زمینه نحوه برگزاری امتحان در این دو سامانه دارند که در این گزارش در نظر داریم به تمامی این سوالات و ابهامات پاسخ دهیم.

چگونگی شرکت در آزمون مجازی سامانه «دان»

در ابتدا پیشنهاد می‌شود که دانشجویان از همان سیستم عاملی استفاده کنند که برای شرکت در کلاس‌های آنلاین استفاده کرده‌اند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. همچنین دانشجویان باید دقت داشته باشند که حتما قبل از شروع آزمون، فیلتر شکن خود را خاموش کنند. دانشجویان می‌توانند از تلفن همراه نیز برای شرکت در آزمون استفاده کنند.

دانشجویان در گام اول پس از ورود به سامانه دان، روی دکمه آزمون‌های من کلیک می‌کنند. پس از کلیک روی این دکمه، برنامه امتحانی و تاریخ و زمان دقیق امتحانات مشخص شده است. دانشجویان باید دقت کافی را در این زمینه داشته که این برنامه با کارت امتحانی مغایرت نداشته باشد.

پس از این مرحله، دانشجویان باید از طریق دکمه «ورود به آزمون» وارد امتحان مربوطه شوند. نکته قابل توجه این است که این دکمه فقط در زمان امتحان فعال می‌شود و در بقیه مواقع غیرفعال است. پس از کلیک روی این دکمه، دانشجویان باید برای آغاز آزمون، روی دکمه «شروع امتحان» کلیک کنند.

دانشجویان باید به منظور دسترسی به سوالات، روی دکمه «دانلود فایل سوالات» کلیک کنند تا سوالات آزمون دانلود شود. دانشجویان می‌توانند جواب سوالات روبرروی سیستم تایپ کنند و یا به صورت دستی بنویسند. پس از آن باید عکس پاسخ سوالات را با فرمت png، gpg و یا فایل پاسخ را به صورت pdf در قسمت «ارسال پاسخنامه» بارگذاری کنند.

محدودیتی در حجم بارگذاری فایل‌ها وجود ندارد اما ترجیحا بیشتر از 4 مگابایت نباشد تا سیستم با مشکل مواجه نشود. دانشجویان اگر در حین امتحان با قطعی اینترنت یا قطعی برق مواجه شدند، می‌توانند بار دیگر به این صفحه بازگردند.

دانشجویان اگر به هردلیلی برای بارگذاری پاسخنامه با مشکل مواجه شدند، می‌توانند پاسخنامه خود را به ایمیل استاد که در زیر دکمه ارسال پاسخنامه مندرج شده، ارسال کنند. پاسخنامه‌های ارسال شده نیز در یک کمیسیون تخصصی بررسی خواهد شد. دانشجویان باید پس از ارسال پاسخنامه و پایان آزمون، روی دکمه «ثبت آزمون» کلیک کنند تا امتحان به پایان برسد.

درحال حاضر برگه با سربرگ رسمی از جانب برخی از واحدها روی سایت قرار گرفته است؛ بدیهی است دانشجویان این واحدها از سربرگ مخصوص واحد خود استفاده کنند و دانشجویان سایر واحدها از برگه A4 استفاده کنند.

نحوه شرکت در آزمون آنلاین سامانه «وادانا»

دانشجویان پس از ورود به سامانه «واد آزما»، باید روی کلاس مورد نظر کلیک و آزمون مربوطه را انتخاب کنند.

در صفحه بعد، اطلاعات مربوط به آزمون، بازه زمانی و مدت آزمون قابل مشاهده است. سپس  دانشجویان باید برای شرکت در آزمون، روی گزینه «شرکت مجدد در آزمون» کلیک کرده و سپس روی گزینه «شرکت در آزمون» کلیک کنند.

توجه داشته باشید که پس از کلیک روی دکمه شرکت در آزمون، بلافاصله زمان آزمون آغاز و محاسبه می‌شود و قابل بازگشت نخواهد بود.

اگر سوالات به صورت تستی باشند، پس از ورود به صفحه آزمون سوالات به ترتیب نمایش داده خواهد شد و دانشجویان باید روی پاسخ مورد نظر تیک بزنند.

همچنین اگر سوالات به صورت تشریحی باشد، پس از کلیک روی دکمه «شرکت در آزمون»، سوالات به ترتیب شماره نمایش داده خواهد شد و دانشجویان می‌توانند پاسخ‌های خود را در زیر هر سوال تایپ کنند.

 دانشجویان باید پس از اتمام آزمون روی دکمه «ثبت و اتمام امتحان» کلیک کنند. همچنین اگر نیاز به تغییر یا ویرایش پاسخ‌ها وجود داشت، دانشجو باید روی گزینه «بازگشت و ادامه آزمون» کلیک کند. در پایان دانشجویان می‌توانند ثبت آزمون و خلاصه پاسخ‌های خود را مشاهد کنند.

چند نکته ضروری

دانشجویان می توانند برای امتحان به نزدیکترین واحد استان محل زندگی خود مراجعه کنند. همچنین تمهیدات لازم در واحدهای دانشگاهی (تجهیز کارگاه های کامپیوتر و...) برای این منظور انجام شده است. استادان نیز باید توجه داشته باشند که امکان تغییر سوالات امتحان از ۲ ساعت قبل از برگزاری امتحان مسیر نیست.

همچنین دانشجویان باید در طول برگزاری جلسه امتحان، اقدام به بارگذاری پاسخ سوالات کنند و از موکول کردن این امر به لحظات پایانی امتحان خودداری کنند.

خبرنگار: علیرضا بهشتی خواه

انتهای پیام/

کد خبر: 1088014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وحید سلیمانی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      آیا برای امتحان باید فرم ارزشیابی استاد حتما تکمیل شود و کسانی که شهریه انها تسویه کامل نشده چطور میتونن شرکت کنن.چون شنیدم شرط پرداخت شهریه رو برداشتن برای امتحانات