دولت ملزم به خروج گام به گام از پروتکل الحاقی است

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس بر خروج مرحله به مرحله ایران از پروتکل الحاقی، نظارت و پیگیری لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نزدیک به ۳ ماه است که از تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. در ماده ۶ این قانون، دولت موظف شده است در صورت اجرا نشدن کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت، ایران سه ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. حال کمتر از ۱۰ روز به زمان مقرر برای لغو تحریم‌ها باقی مانده است اما اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که تمایل چندانی به لغو تحریم‌ها تا قبل از انجام تعهدات برجامی از سوی ایران ندارند.

در همین راستا، «یعقوب رضازاده» دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره خروج ایران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در راستای محدودسازی و مقابله با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه مردم ایران، دولت را ظرف ۳ ماه ملزم به خروج ایران از پروتکل‌های الحاقی کرد.

وی افزود: در چند روز آینده موعد مقرر خروج ایران از پروتکل الحاقی به اتمام می‌رسد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر خروج مرحله به مرحله ایران از پروتکل الحاقی، نظارت و پیگیری لازم را انجام خواهد داد. همچنین مجازات‌های قانونی برای برخورد با مسئولانی که به هردلیلی قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی را انجام ندهند، در نظر گرفته شده است.

رضا زاده ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود بر آن تاکید کردند، لغو کلیه تحریم‌های ظالمانه از سوی ایالات متحده آمریکا تنها شرط دولت جمهوری اسلامی ایران برای انجام تعهدات برجامی است. به همین دلیل پس از اتمام زمان مقرر، اگر دولت آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود ذیل برجام بازنگردند، سازمان انرژی اتمی و دولت ایران موظف به اجرای بند به بند قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مفاد مندرج در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصریح کرد: غنی سازی اورانیم تا سقف ۲۰ درصد، فعالیت سانتریفیوژها، راه‌اندازی راکتور آب سنگین اراک و... جزو تعهداتی است که دولت جمهوری اسلامی باید تمامی آن‌ها را در دستور کار قرار دهد.

وی اضافه کرد: باتوجه به این که طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده است، دولت ملزم به اجرای آن خواهد بود؛ زیرا که براساس تاکیدات مقام معظم رهبری، تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی از سوی دولت لازم الاجرا است.

رضازاده درباره واکنش کمیسیون امنیت ملی مجلس در صورت اجرا نشدن قانون اقدام راهبردی از سوی دولت گفت: درصورتی که دولت این قانون را به هر دلیلی اجرا نکند، برای مستنفکین آن مجازات‌هایی در نظرگرفته شده است که از طریق سازمان بازرسی و قوه قضائیه اعمال خواهد شد. همچنین در این زمینه هیچگونه استثنایی قائل نخواهیم شدیم و با متخلفین به صورت قانونی برخورد خواهیم کرد.

حضور ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: برای پیگیری و نظارت هرچه بیشتر بر اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم، از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور در جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت به عمل آمده است تا در زمینه روند انجام تعهدات برجامی از سوی ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی، توضیحات لازم را به نمایندگان ارائه دهد.

وی با اشاره به مواضع اخیر مقامات روسیه و برخی کشورهای اروپایی مبنی بر خویشتن داری ایران در راستای خروج از پروتکل الحاقی، عنوان کرد: جمهوری اسلامی تاکنون بیش از حد خویشتن داری کرده است؛ درواقع جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر اقدامات زیادی در زمینه کاهش درصد غنی سازی اورانیوم و کاهش سانتریفیوژ انجام داده است. اما متاسفانه آمریکا و کشورهای اروپایی تاکنون به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبوده‌اند و زمان خویشتن داری ایران به اتمام رسیده است.

رضازاده در پایان با اشاره تمهیدات اندیشیده شده از سوی کمیسیون امنیت ملی در زمینه نوسانات ارزی پس از خروج ایران از پروتکل الحاقی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس جلسات متعددی را با رئیس بانک مرکزی و ورزای دولت داشته است تا از هرگونه نوسانات احتمالی پس از خروج ایران از پروتکل الحاقی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =