دامنه نوسان نامتقارن چه تاثیری در بورس دارد؟

شوک‌های اقتصادی و سیاسی باعث بروز رفتارهای هیجانی سهامداران در بازرا بورس می‌شود، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان معتقد است؛ تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد، تصمیم درستی است و علاوه بر اینکه ریزش بازار ناشی از رفتارهای هیجانی را کم می‌کند، اجازه رشد را هم به بازار می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ تغییر دامنه نوسان بورس از مثبت و منفی ۵ درصد به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد، یکی از تغییراتی است که سازمان بورس از ابتدای این هفته اعمال کرد، اما این تصمیم تاکنون تغییر چندانی در روند کلی بورس ایجاد نکرده است. به همین منظور با مصطفی صفاری کارشناس بازار بورس گفت‌وگو کردیم تا تاثیراتی را که دامنه نوسان نامتقارن می‌تواند در روند بورس ایجاد کند از او جویا شویم.

صفاری با اشاره به اینکه بورس مانند دماسنج اقتصاد عمل کرده و شوک‌های سیاسی و اقتصادی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: شوک‌های سیاسی اثر کوتاه‌مدت و شوک‌های اقتصادی اثری بلندمدت دارند. کشورهای مختلف برای کنترل نوسانات حاصل از این شوک‌ها، از دامنه نامتقارن استفاده می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره سابقه استفاده دیگر کشورها از دامنه نامتقارن گفت: در ابتدای همه‌گیری کرونا خیلی از فعالیتهای اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفت؛ بورس دبی در کشور امارات برای جلوگیری از ریزش بازار ناشی از رفتارهای هیجانی، دامنه نوسان را از مثبت و منفی ۱۰ درصد، به دامنه نامتقارن مثبت ۱۰ درصد و منفی ۵ تبدیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از دامنه متقارن در زمان وقوع یک شوک سیاسی یا اقتصادی تصمیم درستی است، خاطرنشان کرد: سال گذشته بعد از شهادت سردار سلیمانی سازمان بورس دامنه نوسان را به مدت یک هفته کم کرد و بعد از اینکه شوک روانی این حادثه تمام شد، بازار دوباره به حالت عادی برگشت.

صفاری با بیان اینکه دامنه نامتقارن ابزار خوبی است تا ترس را از سهامداران بگیرد، تاکید کرد: دامنه نامتقارن یک ابزار موقت است. در مقطع کنونی تغییر در دامنه نوسان بورس برای جلوگیری از اثرات منفی تعیین تکلیف شدن بودجه و برجام خوب است ولی بعد از آن خیلی لازم نیست.

این کارشناس بازار بورس در مورد اینکه در هفته اول اجرای دامنه نوسان جدید، تغییر چندانی در روند بورس نداشته است، گفت: هنوز در میانه شوک هستیم و تکلیف برجام روشن نشده است؛ در واقع الان وسط دعوا هستیم، البته اثر خود را نیز  به نوعی نشان داده است و حد منفی ۲ درصد، از افتهای بیشتر جلوگیری کرده است.

روند آینده بورس
مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در مورد ادامه روند بورس بیان کرد:  آخر هر سال  سودهای تورمی شرکت‌ها می‌آید؛ بازار همیشه در اسفند، فروردین و اردیبهشت مثبت بوده است. همه اینها نشانه‌های مثبتی برای روند بازار است، مگر اینکه شوک‌های سیاسی کوتاه‌مدت روند را تغییر دهد.

صفاری با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس گفت: هفته آینده تکلیف برجام که یک شوک سیاسی است هم تعیین می‌شود. با رد شدن بازار از این ۲ شوک و با توجه به اینکه p/e بازار(سود همه شرکت‌های بورسی نسبت به ارزش کل بازار بورس) از ۱۸ به ۷ رسیده است و در دیگر ها بازارها هم خبری نیست؛ بازار بورس جذاب شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره علت ‌ریزش بورس در مدت اخیر گفت: وقتی یک شرکت جدید وارد بورس می‌شود باید میزان تولید، فروش و سود خود را اعلام کند. به صورت ناگهانی این قانون برداشته شد و مردم دچار خلاء اطلاعاتی شدند. از طرف دیگر، رشد شارپی ابتدای سال هم تاثیرگذار بود؛ کسب ۳۰۰ درصد در ۴ ماه باعث شده بود خیلی‌ها  فروشنده باشند و سود خود را ذخیره کنند.

صفاری ادامه داد: خلاء اطلاعات و ذخیره سود توسط برخی سهامداران باعث شد بازار ریزش داشته باشد. البته خروج پول توسط دولت و صندوق‌ها هم صورت گرفت که بر عوامل ریزش بازار اضافه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت‌وگو خاطرنشان کرد: بورس محل انتقال ثروت از افراد عجول به آدم‌های صبور است. بورس محلی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و یکسال به بالا است. سرمایه‌گذاری یک ماهه و دو ماهه جایی در بورس ندارد و چنین افرادی باید افق دید خود را عوض کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =