۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

فرازی در گفتگو با ایسکانیوز: 

گفتگوهای برجامی فقط با حضور اعضای آن برگزار میشود

شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام لغو کلیه تحریم ها است
گفتگوهای برجامی فقط با حضور اعضای آن برگزار میشود

سفیر پیشین ایران در رومانی گفت:گفتگوهای برجامی فقط با حضور اعضای برجام و در چهارچوب آن انجام میشود، گفتگوهای خارج از برجام حتماً می تواند تداوم داشته باشد کما اینکه پیشتر از آن هم گفتگوهایی میان ایران و طرف‌های مقابل در موضوعات غیر هسته‌ای صورت گرفته بود. 

علی اکبر فرازی سفیر پیشین ایران در مجارستان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در واکنش به نقض عهدهای مکرر طرف های مقابل برجام و آینده آن، اظهار داشت: هرچه به تاریخ مشخص شده پنجم اسفندماه نزدیک می شویم تحرکات در همه جناح‌ها و اعضای درگیر در برجام افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: براساس پیش بینی هایی که می‌شود در بدترین سناریو ممکن است که آمریکا قدم مثبتی بر ندارد و ایران هم بر اساس مصوبه قانونی مجلس وارد فاز جدیدی در برجام، مسائل بین الملل و البته منطقه می شود.

فرازی افزود: اگر ایران مطمئن شود که طرف های دیگر در برجام همچنان خواهم حفظ آن قرارداد هستند و اقدامی عملیاتی برای آن انجام می دهند، طبیعتا تمایل دارد که مذاکرات به نحو مناسب و شایسته ای پیش برود تا بتوانیم از منافع در برجام منتفع شویم.

معاون پیشین بین الملل اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به اعتقاد من اینکه تا آن زمان اقدامی از طرفین صورت نگیرد کمی دور از انتظار است، چراکه ایران از حقوق خودش دفاع خواهد کرد و قطعاً هیچ وقت مایل نیست که مسائل پیچیده تر از وضعیت فعلی شود. 

وی با بیان اینکه سیگنال هایی هرچند ناکافی از طرف دولت بایدن ارسال شده است، افزود: موضوع ممنوعیت فروش ۵ ساله تسلیحات به امارات و عربستان و خارج کردن نام انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی، نشان دهنده عزم دولت بایدن در خصوص حل و فصل بحران یمن و کاهش تنش‌ها در منطقه است.

فرازی گفت: امیدواریم که گشایش‌هایی حاصل شود تا ایران در زمینه دسترسی به منابع مالی خود در خارج از کشور آزادی عمل داشته باشد.

سفیر پیشین ایران در مجارستان بیان کرد: تهران به صراحت بارها اعلام کرده است که شرط ما برای بازگشت آمریکا به برجام لغو کلیه تحریم ها است و بدین منظور طبیعی است که ایران باید به منابع مالی خود و البته به بازارهای جهانی جهت فروش نفت دسترسی داشته باشد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من دو طرف این موضوع تلاش می‌کنند با حفظ وجهه و جایگاه خود به جمع بندی نهایی جهت انجام گفتگو و مذاکره با یکدیگر برسند. در این خصوص تحرکاتی هم از سوی برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله قطر، چین و روسیه دیده می شود.

فرازی بیان کرد: این موضوع نشان می دهد طرف های دیگر هم پیش از آن که کار به بن بست برسد تلاش می‌کنند راهکارهایی را ارائه دهند تا گفتگوها تداوم پیدا کند که این موضوع به نفع همه طرف های درگیر خواهد بود.

سفیر پیشین ایران در مجارستان تصریح کرد: ایران هیچ وقت از از مذاکره و گفتگو فرار نکرده و سابقه چندین سال گفتگو با قدرت های بین المللی را دارد که برجام مصداق آن است.

وی افزود: با توجه به این که نشانه‌های انعطاف از سوی طرف‌های درگیر در موضوع دیده می شود به اعتقاد بنده بعید است که اتفاق خاصی در موضوع برجام حاصل نشود و  بر این اساس تنش ها ادامه نخواهند داشت.

فرازی با اشاره به برخی تلاش ها مبنی برحضور برخی کشورهای عرب منطقه در مذاکرات برجام، گفت: از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که گفتگوهای برجامی فقط با حضور اعضای برجام و در چهارچوب آن انجام میشود و دیگر آنکه گفتگوهای خارج از برجام حتماً می تواند تداوم داشته باشد کما اینکه پیشتر از آن هم گفتگوهایی میان ایران و طرف‌های مقابل در موضوعات غیر هسته‌ای صورت گرفته بود. 

سفیر پیشین ایران در مجارستان افزود: به اعتقاد من سیاست خارجی ایران می تواند همکاری های خود را در موضوعات منطقه‌ای هم با کشورهای همسایه و هم با بازیگران فرامنطقه‌ای تداوم دهد. 

وی ادامه داد: ما می توانیم از پیشنهاد چین استقبال کنیم و از طرف دیگر هم امیدواریم سفر هیئت قطری به ایران دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.

فرازی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه کشورمان کماکان باید کانال اصلی ارتباطات خارجی و فعالیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران جهت پیشبرد سیاست های ما در قالب دیپلماسی چند جانبه باشد.

کد خبر: 1089696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =