آیین اهدای بیش از هزار بسته معیشتی برگزار شد

آیین اهدای بیش از هزار بسته معیشتی به خانواده‌های آسیب دیده کرونایی در سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکاینوز)، چهارمین مرحله  رزمایش پویش مهر استادی شامل اهدای بیش از هزار بسته معیشتی به خانواده‌های آسیب‌دیده کرونایی در سازمان بسیج اساتید کشور و به طور همزمان در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و کرمانشاه  برگزار شد.

در این رزمایش همدلی که با حضور معاونان سازمان بسیج اساتید کشور و روسای دفاتر کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران در سالن شهید شهریاری برگزار شد، علی امینی معاون بازرسی و امور استان‌های این سازمان، ضمن بیان اهداف این پویش با اشاره به این که اقدامات انجام شده در زمینه کمک‌های مومنانه مبانی فکری و فرهنگی خاص خود را دارد، گفت: در کشور با توجه به آموزه‌های قرآن و دین مبین اسلام و تاکید بر دستگیری از نیازمندان، موضوع  همدلی و مواسات با خانواده‌های آسیب دیده موضوع بسیار مهمی  بوده و اقدامات انجام شده در بحث رزمایش مواسات و همدلی در دوران شیوع کرونا، در هیچ کشوری به این شکل اجرا نشده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در سازمان بسیج اساتید کشور به خصوص پس از تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت همه اقشار در رزمایش مواسات و همدلی بیان کرد: در مرحله چهارم اجرای  پویش مهر استادی این بار نهضت استادی بسیج در پنج استان آسیب ‌دیده خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و کرمانشاه  اقدام به اهدای بسته‌های معیشتی کرده است.

 نهضت محرومیت زدایی و تبیین کمک‌های مومنانه 

علی مرادزاده معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور نیز در این مراسم به بحث تبیین کمک‌های مومنانه در اسلام پرداخته و برخی واژه‌های کلیدی در قرآن در خصوص دستگیری از نیازمندان را مطرح کرد.

وی موضوع انفاق، تعاون، مواسات دینی و معنوی، کمک مومنانه و رزمایش کمک مومنانه برای دستگیری از اقشار آسیب پذیر، نهضت محرومیت زدایی که در قرآن و آموزه های دینی بسیار بر آن تاکید شده را نشانه قداست و اهمیت این امور دانست.

 اهدای بیش از 1000 بسته معیشتی در چهارمین مرحله پویش مهر ستادی 

محمد قربانی گلشن‌آباد رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید نیز در این مراسم عنوان کرد: در پی بحران همه‌گیری کرونا بخش‌های زیادی از نیروهای موقت، پیمانی و یا مستخدم رسمی حوزه‌های خدماتی در دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی، کاربردی و مهارتی کشور در امر مهم معیشت و اداره زندگی و تولیت خانواده و فرزندان خود با مشکلات و مصائب فراوانی روبرو شدند. در این راستا، سازمان بسیج اساتید کشور در اجرای چهارمین مرحله از همبستگی استادان و مدرسین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با نیازمندان جامعه و در پویش ملی مهر استادی، آیین اهدای بیش از هزار بسته معیشتی به خانواده‌های آسیب دیده کرونایی دانشگاهیان را برگزار کرده است.

نقش موثر صدها گروه جهادی در رزمایش مواسات و همدلی 
سید محمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این  مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تا کنون ۱۳۰ هزار بسته معیشتی و بهداشتی در سطح جامعه دانشگاهی و سایر اقشار آسیب پذیر توسط دانشگاه آزاد توزیع شده که بخشی از این موارد  محصولات بهداشتی تولیدات خود دانشگاه آزاد بوده است.

وی افزود: حدود ۱۰۰ گروه جهادی با دستیابی به فرمول محلول‌های ضد عفونی و ماسک  نقش موثری را در بحث تامین بسته‌های معیشتی و بهداشتی ایفا کردند و تمام این پشتیبانی‌ها از محل کمک‌های خیرین دانشگاهی بوده است.

 مانور مواسات و ضرورت فرهنگ‌سازی آن در دانشگاه 

جعفر پور رئیس بسیج اساتید وزارت علوم یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی را تبدیل ظرفیت‌ها و استعدادها به «عمل» عنوان کرده و گفت: در انقلاب اسلامی مفاهیمی چون شهادت و جهاد  تبدیل به عمل شد. مواسات و همدلی مومنانه نیز جزو مفاهیمی است که جامعه ما بر اساس مبانی فکری خود آن را به «عمل» تبدیل کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری گفتند «جامعه ما می تواند مواسات را که مفهومی برجسته است تبدیل به عمل کند» و در این چند دوره دیده شده که جامعه ما جامعه دینی و قرآنی است و این توان را داشته است.  دانشگاه هم در این میان وظیفه دارد جامعه هدف خود را به خوبی بشناسد و در رفع نیازها و حل مشکلات به میدان عمل بیاید.

جعفرپور در ادامه به ضرورت پرداختن به بحث فرهنگ‌سازی در امر مواسات اشاره کرده و گفت: لازم است دانشگاه موضوع فرهنگ‌سازی مواسات در دانشگاه را  عهده دار شود. با توجه به آنکه ظرفیت دانشگاه در زمینه گفتمان سازی بیشتر است، باید بر این امر تاکید کند.

این استاد دانشگاه افزود: در سال‌های گذشته بحث برگزاری اعتکاف به عنوان یک مانور معنوی در دانشگاه‌ها مطرح بود و امروز با توجه به شرایط کرونایی به جای آن می‌توان به سراغ مانور مواسات رفت و آن را در دانشگاه‌ها اجرایی کرد. بسیج اساتید در وزارت علوم  برای تبدیل این اقدام به یک اثر جاوید تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

 اهدای کمک‌های مومنانه به 300 خانوار آسیب‌دیده در سیستان و بلوچستان 

رضایی رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان ضمن تشکر از همکاری خوب سپاه استان با دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: بسیج اساتید کارش مسئله محوری بوده و مشکلات را با رویکرد جامعه محوری بررسی کرده است. در این راستا با تشکیل اندیشکده های راهبردی کوشیده است بسیاری از مسائل را شناسایی کرده و برای حل آن‌ها راهکار ارائه کند.

وی عنوان کرد: از بهمن ۹۸ که ویروس کرونا کل جهان را درگیر کرد، کسب و کارهای بسیاری از هموطنان ما دچار آسیب جدی شده  و در این میان برخی دانشگاهیان نیز دچار مشکلاتی شدند. بسیج اساتید در این دوران ابتدا در طرحی به یاری کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اقدام کرد در مراحل دوم و سوم کمک‌های دیگری را ارائه کرد و در این دوره هم ۳۰۰ خانوارآسیب دیده از کرونا را در استان سیستان و بلوچستان شناسایی کرده است و این بسته‌های معیشتی را در ۲۲ مرکز از فردا توزیع خواهد کرد.

رضایی به بحث محرومیت دانش‌آموزان برخی روستاها و مدارس استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم این پویش ادامه یابد و در فازهای بعدی کمبود تجهیزات آموزشی از جمله تبلت و گوشی همراه برای دانش‌آموزان جهت حضور ایشان در کلاس‌های درس در فضای مجازی با  همکاری بسیج اساتید صورت پذیرد.

رهدار رییس بسیج اساتید استان سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: این طرح در ماه رجب و با اقتدا به امام علی (ع ) و برای حمایت از مردم آسیب دیده صورت گرفته است.
 
وی افزود: در مرحله اول از کمک‌های مومنانه بسیج اساتید این استان با کمک بهداری جنوب شرق نیروی زمینی سپاه ضدعفونی همه مکان‌های دانشگاهی را  اجرا کرد و در مراحل بعدی نیز کمک‌هایی را در راستای مشاوره و راهنمایی و ایجاد زیرساخت‌های اجرایی برای برگزاری کلاس‌های مجازی به مسئولین استانی ارائه نموده است. در موضوع کمک مومنانه و معیشت با توجه به محرومیت‌های موجود در استان دانشگاهیان مومن و انقلابی اعم از استادان و دانشجویان علاوه بر ابلاغیات سازمان با کمک بسیج دانشجویی و کارکنان بسته های معیشتی را در مناطق فقیر نشین این استان توزیع کردند.همچنین با کمک سپاه سلمان بسته‌های دارویی تهیه شده و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار داده شده است.

 تحقق الگوی جامعه اسلامی 
علی جوادی رئیس بسیج اساتید آذربایجان غربی عنوان کرد: در این اقدام مومنانه بسیج اساتید با الگوگیری از منش مولای متقین در امر انفاق که نشاندهنده صداقت و راه رسیدن به سعادت انسان است، حضور موثری داشته است.

وی افزود: نیروهای مومن با جان و دل و در حد توان  در تحقق الگوی جامعه اسلامی می‌کوشند.

مرعشی رئیس بسیج اساتید خوزستان نیز در این آیین از کمک‌های دانشگاهیان در ساخت و ترمیم خانه‌های محرومین در برخی مناطق این استان خبر داد.

در ادامه این مراسم یوسف‌وند رئیس بسیج اساتید کرمانشاه بیان کرد: بسیج اساتید کرمانشاه با ورود کرونا به کشور اقدامات خاصی را در بهمن ۹۸ با کمک گروه‌های جهادی انجام داده است و توانستند با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و گان، بسیاری از نیازهای استان را تامین کنند تا جایی که محصولات این گروه‌های جهادی حتی به فلسطین هم صادر شده است.

کامرانی رئیس بسیج اساتید هرمزگان نیز از ورود بسیج اساتید این استان به طور فعالانه در زنجیره تولید ماسک و راه‌اندازی کارگاه تولیدی سخن گفت و افزود:  بسیج اساتید استان هرمزگان در تولید محلول ضدعفونی در دانشگاه از طریق مراکز آزمایشگاهی اقداماتی انجام داده و  همچنین با یاری خیرین استان و مردم هرمزگان کمک‌های ارزنده ای را ارائه کرده‌است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =