مجمع فدراسیون فوتبال، بازیگر یا بازیچه؟!

کاهش مرز میان مجمع فدراسیون با جامعه فوتبال مهمترین هدفی است که در انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،مجید خاتونی؛ بالاخره تکلیف انتخابات فدراسیون فوتبال روشن و از میان کاندیداهایی که اقدام به معرفی، ارائه برنامه و اهداف خود نمودند با تصمیم و رای مجمع، رئیس و اعضای هیئت رئیسه انتخاب خواهند شد.

اما آنچه در روند این رویداد حائز اهمیت است، به کاهش مرز میان مجمع فدراسیون با جامعه فوتبال برمیگردد. مشارکت شماری از پیشکسوتان و صاحب نظران تجربی و علمی فوتبال که به شکل غیر مستقیم (در قالب پیامرسان‌ها و شبکه‌های ارتباطی فضای مجازی) صورت پذیرفت، به نوعی بازنمایی حساسیت موضوع و شرایط نگران کننده فدراسیون فوتبال است.

چرا که این حجم از مشارکت جمعی بی‌سابقه بوده و ضمن افزایش سرمایه اجتماعی درون نهادی و تقویت حس تعلق ملی جامعه فوتبال، کُنشی آگاهی بخش جهت بهبود کیفیت تصمیم‌گیری مجمع فدراسیون فوتبال بشمار می‌رود.
 
 حضور اعضای مجمع فدراسیون در کنار استادان و کارشناسان حوزه‌های مختلف فوتبال به همراه مباحثه و تبادل نظر پیرامون انتخابات و مسائل روز فوتبال کشور، علاوه بر ایجاد یک فرصت اجتماعی و پشتوانه شناختی، می‌تواند موجب اشاعه فرهنگ مشارکتی نیز گردد.

از کرانه دیگر ارائه و انتشار برنامه‌های کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال در گروه‌های مذکور و نقد و بررسی آنها، اعتبارسنجی و تمایز میان شعارگرایی و جنبه اجرایی برنامه‌ها را به همراه دارد. به عبارت دیگر تحلیل و بررسی برنامه‌ها، رویکرد انشایی بدون ضمانت اجرایی آنها را نیز آشکار می‌سازد.

در مجموع تحلیل و نقد برنامه‌ها موجب آگاهی سازی اعضای مجمع و رای دهندگان می‌شود. روشن شدن ابعاد مختلف برنامه‌ها در پس نقد و بررسی، انتظار شایسته‌گزینی از میان نامزدهای موجود و انتخاب مبتنی بر شناخت و آگاهی را افزایش می‌دهد.

این امر موجب می‌شود که برخی رای دهندگان بر خلاف ادوار گذشته، مبنا را اصلاح و پیشرفت فوتبال دانسته و بهانه‌ای برای رأی‌دهی بر اساس عدم شناخت کافی نداشته باشند. مضاف بر اینکه انتخابی از روی سلیقه، سفارش دیگران و توصیه‌های جانبدارانه انجام ندهند.

از این رو رأی دهندگان در مقام نمایندگان ملی مکلف هستند تا با پایبندی به اخلاق توسعه، برآیند نظرات کارشناسانه و شناخت حاصل شده را در روز انتخابات اعمال نمایند. به عبارتی در این رویداد با "کیفیت حضور" و "استقلال رای" در این صحنه، نقش آفرینی و "بازیگری" کنند. رویه‌ای برخلاف بسیاری از انتخابات گذشته که شماری از اعضای مجمع، بدون شناخت کافی از دانش و توانمندی کاندیداها، تنها در عرصه انتخابات حضور فیزیکی داشته و منفعل بوده و در حقیقت نقش بازیچه را ایفا نموده‌اند.

اکنون انتظار و مطالبه جامعه فوتبال از اعضای مجمع بر شناخت کافی از دانش شغلی و توانمندی کاندیداها، منافع ملی فوتبال و شایسته گزینی خواهد بود. بنابراین این مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای قابل تبدیل به انتخاب سلیقه‌ای و فروکاست به نگاه‌های جناحی، حزبی و قومی  نمی‌باشد.

دیگر نکته روشن و امیدبخش این انتخابات به آشنایی و قرابت بیشتر اعضای مجمع از طریق گروه‌های مذکور با یکدیگر بر میگردد که در صورت تداوم می‌تواند منجر به نقش آفرینی آنها در دوران پسا انتخابات و ورود فوتبال به فاز جدی دموکراسی شود. تداوم این امر در نهایت بر عملکرد هیات رئیسه نظارت دقیق‌تری را وارد می‌آورد و از اقدامات مخرب و ظرفیت‌های انحصاری به افراد خاص در بدنه فدراسیون جلوگیری خواهد نمود.

امید که این فرهنگ مشارکتی پس از انتخابات نیز تقویت و تداوم یابد. چرا که مدیریت فوتبال یک مدیریت بحران مستمر است و سکانداران فوتبال کشور باید فرم تفکر و نگاهشان را با شرایط روز تطبیق دهند. در پس تجدید حیات فرهنگی نهاد فوتبال، خرد جمعی و تشریک مساعی گزاره‌های دائمی و عناصر همیشگی فوتبال ما خواهند بود و به واسطه آن فوتبال در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =