دانشگاه‌ها به‌تنهایی توانایی تغییرات بنیادین فرهنگی ندارند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی از ناتوانی دانشگاه‌ها در ایجاد تحول و تغییرات بنیادین فرهنگی گفت و معتقد است که دانشگاه نیز بخشی از جامعه و متاثر از آن فضاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسئله «عفاف و حجاب» به عنوان یکی از ارزش‌های جامعه بشری، به یکی از موضوعات پر بحث و جدل این روزهای کشور تبدیل شده است. با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و به رغم انجام فعالیت‌های فرهنگی گسترده در حوزه حجاب، نسل امروزی با چالش‌های جدی در این حوزه مواجه شده است. نسلی که درحال حاضر بخشی از جامعه دانشگاهی کشور را تشکیل می‌دهد و چالش‌های ذهنی‌اش با مسئله حجاب باعث شده تا شاهد وضعیت چندان مناسبی در فضای دانشگاهی کشور نباشیم.

در همین راستا، علی اصغر واعظی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های فرهنگی در زمینه تبیین حوزه عفاف و حجاب اظهارکرد: موضوع حجاب در دانشگاه‌ها متاثر از وضعیت فعلی جامعه است؛ در واقع دانشجویان، تحت تاثیر فضای بیرون دانشگاه  قرار می‌گیرند.

وی افزود: فضای دانشگاه دارای چارچوب‌های خاصی است و رفتار دانشجو باید بازدارنده و براساس ضوابط باشد؛ اگر دانشجویی مقررات دانشگاه در زمینه پوشش را رعایت نکند، قطعا با تذکر مواجه می‌شود اما دقیقا بعد از تذکر، بار دیگر رفتار قبلی خود را تکرار می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که دانشجویان تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر شرایط جامعه قرار دارند.

واعظی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی که دانشگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب با آن مواجه هستند، نبود ایده خوب برای تبیین این موضوع است. درواقع دانشگاه‌ها باید برنامه‌ای تدوین کنند که دانشجویان برای پایبندی به عفاف و حجاب، به باور قلبی برسند. اگر دانشگاه بتواند نقشه راهی برای این حوزه تدوین کند، قطعا شاهد تحولات بنیادین خواهیم بود.

دانشگاه‌ها توانایی تحول در حوزه حجاب را ندارند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دانشگاه‌ها توانایی ایجاد تحولات بنیادین در حوزه عفاف و حجاب را دارند یا خیر؛ تصریح کرد: دانشگاه‌ها توانایی ایجاد تحولات و تغییرات بنیادین در این زمینه را ندارند؛ زیرا که دانشگاه نیز بخشی از جامعه محسوب می‌شود و نمی‌تواند تغییرات بنیادی را در این حوزه ایجاد کند.

وی اضافه کرد: البته دانشگاه می‌تواند در حوزه عفاف و حجاب، ایده پردازی کند و ایده‌های تدوین شده را به اقدام عملی تبدیل کند. ما باید به جای این که به دانشجویان بگوییم در اسلام برای حجاب ضوابط خاصی تببین شده است، از منظر قانونی به مسئله نگاه کنیم. درواقع باید این موضوع را برای دانشجویان تدوین کنیم که تمام مراکز علمی و آموزشی حتی در کشورهای پیشرفته نیز دارای ضوابط  خاصی برای پوشش هستند.

واعظی با بیان این که بخشی از مشکلات حجاب در فضای دانشگاه مرتبط با سیاست‌های وزارت علوم است، افزود: دانشگاه‌ها در وهله اول باید در زمینه عفاف و حجاب، دارای وحدت رویه باشند. ما باید بدانیم در این زمینه از چه نوع اقدامات ایجابی استفاده کنیم و به وحدت رویه برسیم. درواقع باید به گونه‌ای عمل کنیم که دانشجویان حتی در نبود دستورالعمل و آیین نامه انضباطی، ضوابط و مقررات حجاب و پوشش را رعایت کنند.

وی با تاکید بر این که معاونان فرهنگی و دانشجویی در زمینه عفاف و حجاب کم‌کاری نکرده‌اند، گفت: وجود برخی اقتضائات در جامعه، باعث شده دانشگاه‌ها عملکرد قابل قبولی در این حوزه نداشته باشند. دانشگاه نهادی جدا از جامعه نیست و دانشجویان از دل جامعه وارد دانشگاه می‌شوند. البته این موضوع به این معنی نیست که دانشگاه‌ها نباید اثرگذاری داشته باشند؛ اما هرچه قدر که شرایط جامعه خوب یا بد باشد، به همان میزان بازتاب خود را در دانشگاه خواهد داشت.

شورای انقلاب فرهنگی زمان بیشتری را صرف حجاب کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی افزود: بخش‌هایی مانند وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید زمان بیشتری را صرف مسئله عفاف و حجاب کنند تا ایده‌ها و اقدامات متناسبت تری در این حوزه تدوین شود. البته این ایده‌ها باید در زمان مناسب، تبدیل به اقدام شود.

واعظی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی در زمینه عفاف و حجاب اظهارکرد: در یک سال گذشته، ۵ جلسه شورای فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی، اختصاص به تدوین آیین‌نامه‌ای برای  حوزه عفاف و حجاب اختصاص یافته است. در این آیین‌نامه، مجموعه‌ای از اقدامات سلبی و ایجابی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: کار فرهنگی فقط مختص به یک نهاد فرهنگی در دانشگاه نیست؛ بلکه تمامی ‌بخش‌های فرهنگی از جمله بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، معاونت فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، روسای دانشکده‌ها و...، باید در این زمینه هم افزایی داشته باشند و اقدامات جزیره‌ای اجتناب کنند. اگر روسای دانشکده‌ها دغدغه آنچنانی نسبت به کار فرهنگی نداشته باشند، قطعا تحولات مثبتی ایجاد نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =