دیدارتاریخی «پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی» گامی در جهت ثبات عراق

دیدار «پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی» گامی در راستای صلح و ثبات منطقه ای و نیز در جهت ایجاد و گسترش آرامش و ثبات در عراق خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)؛ در روزهای آینده عراق شاهد یک تحول بین المللی مهم و تاثیرگذاری خواهد بود که آن سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به آن کشور است.

این سفر می تواند از حیث تقویت جایگاه و پرستیژ بین المللی برای عراق دارای اهمیت باشد به این نحو که با سفر پاپ به آن کشور توجه محافل رسانه‌ای، مذهبی و حتی سیاسی منطقه و جهان بیش از پیش معطوف به کشور جنگ زده و آسیب‌پذیر عراق خواهد شد.

یکی از دستور کارهای سفر پاپ فرانسیس به عراق حضور وی در شهر «اور» که زادگاه حضرت ابراهیم خلیل (ع) به حساب می آید است که قصد دارد با صحبت با مسیحیان عراقی آنها را برای ماندن در موطنشان مجاب کند. 

برخی از مسیحیان کشور عراق به دلیل فشارهای زیاد اقتصادی و معیشتی موجود قصد ترک کشور را دارند که حضور پاپ و صحبت وی با آنها می تواند بر تصمیم آنها اثر گذاشته و آن ها را در خاک عراق نگهدارد.

اما مهمترین بخش از سفر پاپ به عراق دیدار وی با آیت‌الله سیستانی به عنوان یکی از مراجع بزرگ شیعیان جهان و مرجع عالیقدر شیعیان عراقی به حساب می‌آید.

این گمانه وجود دارد که ذیل برنامه زیارتی در نظر گرفته شده برای پاپ از حرم مطهر امیرالمومنین (ع) در نجف اشرف، دیدار میان آیت الله سیستانی و پاپ در بارگاه حضرت امیر(ع) برگزار شود و این مهم نیز می‌تواند بسیار جالب توجه و قابل اهمیت باشد از آن حیث که نجف به عنوان نماد شیعیان در جهان محسوب می شود.

با توجه به نقش و اهمیت والای مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق آیت الله سیستانی در امور مختلف آن کشور است که پاپ فرانسیس که معمولاً شخصیت ها و رهبران جهان را برای ملاقات با خود در واتیکان می پذیرد حاضر شده با سفر به عراق با ایشان دیدار کند.

اهمیت این دیدار برای پاپ از این هم فراتر است به این نحو که وی برخلاف رویه و پروتکل های ملاقات خود با رهبران دینی و شخصیت های سیاسی جهان حتی حاضر به ملاقات با آیت الله سیستانی در منزل وی که در مجاورت با حرم حضرت امیرالمومنین (ع) در نجف اشرف است، دیدار و گفتگو داشته باشد.

این رفتار از سوی هیئت واتیکان برگرفته از درک صحیح موقعیت ممتاز و والای شخصیت آیت الله سیستانی دارد که آنها به خوبی می دانند که برای تاثیرگذاری بر روند تحولات عراق و البته نتیجه بخش بودن سفر به عراق در جهت تقویت روابط میان ادیان اسلام و مسیحیت لازم است که با آیت الله سیستانی ملاقات داشته باشند.

به همین دلیل است که در سال های اخیر و پس از ضربات تأثیرگذار و تاریخی مرجع عالیقدر شیعیان بر پیکره تروریسم در عراق و ناکام گذاشتن طرح پیچیده و توطئه غربی عربی عبری داعش در خاک عراق با فتوای تشکیل حشدشعبی، دشمنان به هر ترفندی تا به امروز تلاش داشته و دارند که جایگاه مرجعیت و نهادهای وابسته و نزدیک به آن را تضعیف و تخریب کنند.

تلاش یکپارچه برخی بازیگران منطقه ای و بین المللی در راستای تضعیف هرچه بیشتر توان نیروهای حشدالشعبی که در نتیجه فتوای تاریخی آیت الله سیستانی به وجود آمده و در دوران مبارزه با تروریسم نقش بسیار مثبت و تاثیرگذاری داشته و پس از آن نیز به عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق مشغول به خدمت در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و کمک به آبادانی و توسعه عراق بوده اند، بیانگر واقعیت مطلب گفته شده در سطور فوق است.

در خاتمه آن که امیدواریم این سفر آثار مثبت بسیاری را برای عراق؛ جهان اسلام و تشیع به همراه داشته باشد و گامی در راستای صلح و ثبات منطقه ای و نیز در جهت ایجاد و گسترش آرامش و ثبات در عراق و حفظ وحدت و یکپارچگی میان اقوام و مذاهب مختلف آن به حساب آید.

کد خبر: 1090394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =