فصل جدیدی از تنش و ناامنی در منطقه را خواهیم داشت

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: در دوره بایدن نه تنها سطح تنش‌ها در منطقه کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه در واقع ما شاهد فصل نوینی از آشوب، ناامنی‌ و بی‌ثباتی در منطقه خواهیم بود.

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص سیاست دولت بایدن در قبال کشورهای منطقه غرب آسیا و احیای داعش، اظهار کرد: همان طور که می‌دانید و بر اساس اعتراف و گفته رسمی هیلاری کلینتون داعش توسط دموکرات‌های آمریکا ایجاد شد و پس از آن هم با حمایت های مالی و لجستیکی از سوی عربستان و برخی دیگر از کشورهای مرتجع عربی در سوریه و عراق گسترش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش ابزار دست قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، گفت: هدف اصلی از ایجاد و پرورش چنین گروه‌هایی تجزیه کشورهای منطقه و در نتیجه تضعیف آنها است که منجر به کنترل هر چه راحت تر مقدرات و تحولات حاکم بر آن کشورها می‌شود.

سفیر پیشین ایران در لبنان تصریح کرد: کشورهای ترکیه، عراق، ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه اقلیت‌های دینی و مذهبی دارند که با توجه به شرایط سخت معیشتی به وجودآمده آستانه تحریک پذیری آنها بالا رفته است و هر از گاهی شاهد برخی تحرکات استان‌های مرزی هستیم.

دستمالچیان بیان کرد: یکی از سیاست‌های دموکرات‌های آمریکا تحریک قومیت‌های مذهبی و قومی کشورهای منطقه است تا به وسیله آن اهرم فشاری بر دولت‌های آنها داشته باشند و راحت‌تر سیاست‌های خود را پیش ببرند.

وی گفت: آمریکا نظریه‌ای تحت عنوان تغییر در منطقه غرب آسیا مطرح را کرد که مراحلی دارد از جمله اضمحلال تدریجی نظم قدیم و شکل گیری تدریجی نظم جدید که ممکن است دو الی سه دهه زمان ببرد و تحولاتی را شامل تنش و جنگ‌هایی را در این دوره گذار شاهد باشیم.

سفیر پیشین ایران در اردن خاطرنشان کرد: تا زمانی که دو محور خیر و شر با همه توان جهت تعیین سرنوشت نظم جدید در حال رقابت و نزاع با یکدیگر هستند شاهد جنگ‌های نیابتی که توطئه خطرناکی هم هستند خواهیم بود. آنها به وسیله این جنگ‌ها می‌خواستند منطقه را به زمین سوخته‌ای تبدیل کنند که موفق نشدند.

دستمالچیان گفت: ما شاهد شکست طرح دشمن برای نابودی زیرساخت‌های اساسی کشورهای منطقه توسط قدرت‌های بین‌المللی با گسترش و رشد ناامنی و بی‌ثباتی در آنها هستیم که در این میان نقش هدایت‌های حکمیانه رهبری، تلاش‌های مستمر و اثرگذار سردار شهید سلیمانی و محور مقاومت در ناکام گذاشتن طرح تضعیف و نابودی کشورهای منطقه بسیار پررنگ است.

وی تصریح کرد: فاز دوم پروژه تغییر منطقه، طرح دومینوی تحریک‌پذیری اقلیت‌های قومی و مذهبی منطقه جهت ایجاد اختلال، اعتراض و اعتصابات در کشورهای منطقه‌ است. 

سفیر پیشین ایران در لبنان بیان کرد: به همین دلیل است که ما شاهد حضور رژیم صهیونیستی در آذربایجان و کردستان و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هستیم تا بدین وسیله بتوانند برخی شهرها و استان‌های مرزی که دارای اقلیت‌های قومی و مذهبی هستند را تحریک کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا در راستای تکمیل این پروژه تجهیز و تقویت گروه‌های تروریستی از جمله داعش را در دستور کار قرار داده‌است، گفت: در واقع با استفاده از تحریک اقلیت‌ها و آشوب و ناامنی به وسیله گروه‌های تروریستی می‌توانند دو اهرم فشار علیه کشورهای منطقه داشته باشند.

دستمالچیان تصریح کرد: به اعتقاد من دولت آقای بایدن و البته به طور کلی دموکرات‌های آمریکا در استفاده از جنگ نرم به صورت هوشمندانه تخصص دارند و بر همین اساس ما باید به احتمال زیاد شاهد ناآرامی و تحریک پذیری بیشتر اقلیت‌های قومی و مذهبی در منطقه در آینده‌ای نه چندان دور باشیم. 

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: بر همین اساس معتقد هستم که نه تنها سطح تنش‌ها در منطقه کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه شاهد افزایش تنش‌ها از جنس و رنگ و بوی دیگری خواهیم بود. در واقع ما شاهد فصل نوینی از آشوب، ناامنی‌ و بی‌ثباتی در منطقه خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا احساس می‌کند که منافعش در منطقه به خطر افتاده است بنابراین تلاش می‌کند با انجام مجموعه‌ای از اقدامات نسبت به تامین منافع خود در منطقه غرب آسیا گام بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =