کمک به کتابفروش یا گزارش‌کار، مسئله این است!

برگزاری طرح فروش فصلی کتاب با عنوان «زمستانه کتاب» در حالی برگزار شد که این سوال را ایجاد می‌کند که این طرح برای کمک به کتابفروشی‌ها بود یا حرکتی برای ارائه گزارش کار از سوی برگزارکنندگان؟

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، زینب آزاد، از فعالین حوزه کتاب و رسانه، در مروری بر طرح فصلی فروش کتاب با عنوان «زمستانه کتاب» که اخیرا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد، نکاتی درباره آن نوشته که در ادامه از می‌خوانید:

«شاید برایتان جالب باشد بدانید، طرح زمستانه کتاب از نهم اسفندماه آغاز شد و تا شانزدهم اسفند (دیروز) ادامه داشت. این در حالی است که کمافی‌السابق محدودیت خرید تا سقف دویست هزارتومان برای هر کدملی و تخفیف ۲۵ درصدی که سرجمع پنجاه‌ هزارتومان می‌شود، برای این طرح در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که همین ماه پیش بود که نمایشگاه مجازی کتاب با آن همه سروصدا برگزار شد و طبیعتاً مخاطبان کتاب‌هایی را که نیاز داشتند، خریده‌اند و عملاً این طرح دردی را دوا نخواهد کرد. اصول این طرح آن است که کتابفروشی‌ها هم از روند چاپ و نشر کتاب‌ها سودی ببرند و البته که می‌برند با این فرض که یک‌ماه قبلش نمایشگاهی برگزار نمی‌شد و تخفیف و ارسال رایگانی وجود نداشت؛ گرچه با وجود همین شرایط هم فروش اندکی خواهند داشت، اما این کجا و آن کجا؟

حالا با توجه به اینکه نمایشگاه مجازی به تازگی برگزار شده و با وجود تمام امتیازهایش، مخاطبان خریدهای خود را انجام داده‌اند؛ آیا برگزاری این طرح ضرورتی داشت؟

اگر جوابتان بله باشد و شما هم مثل من بگویید قطعاً به سود کتابفروشان خواهد بود، ‌تحسینتان می‌کنم اما باید اول جواب این سوالم را بدهید، با وجود اینکه تعداد کتابفروشی‌های شرکت کننده در طرح زمستانه افزایش داشته، مخاطبان چقدر از این طرح استقبال می‌کنند؟ اصلاً این افزایش مشارکت کتابفروشی‌ها نشانه چیست؟ شک نکنید آمار فروش در این دوره به مراتب کمتر و پایین‌ترین آمار در طول برگزاری این طرح‌ها خواهد بود؛ حتی در طرح‌های قبلی، سهمیه فروش هر فروشگاه در روزهای دوم و نهایتا سوم به پایان می‌رسید ولی در این طرح حتی در زوهای پایانی نیز برخی فروشگاه‌ها هنوز اعتبار داشتند و این نشان می‌دهد که استقبال آنطور که پیش از این بود صورت نگرفته است.

منِ مخاطب کتاب، اگر هم کتابی را لازم داشتم، در نمایشگاه کتاب خریده‌ام، آن هم با ارسال رایگان! که هر مخاطبی را وسوسه می‌کند. اما در این طرح چه؟ با وجود اینکه ۲۵ درصد تخفیف دارد، یا باید هزینه رفتن تا کتابفروشی را بپردازید یا هزینه ارسال با پست و پیک که فرقی به حال خریدار قبل و بعد از تخفیف نمی‌کند...

این را هم بدانید که همزمان با این طرح زمستانه، هشتمین نمایشگاه تخصصی کتب دانشجویی درحال برگزاری است که با این فرضیه حتی دانشجویان هم کتب درسی خودشان را در آن نمایشگاه تهیه می‌کنند یا حتی ممکن است به این نمایشگاه هم مراجعه نکنند چراکه در نمایشگاه مجازی، کتاب‌هایشان را خریده‌اند!

اگر واقعاً قرار است این طرح‌ها باری از دوش کتابفروش بردارد، پس نمایشگاه برگزار کردن چه بود؟ چرا برای این طرح تبلیغی نشده است؟ آن‌قدری که نمایشگاه مجازی کتاب در تبلیغاتش موفق بود دیگر جای کار برای عرض‌اندام طرح زمستانه باقی نگذاشت! البته که آن زمان اصلاً حرف و حدیثی هم برای برگزاری این طرح نبود، حتی برای این طرح تبلیغات آنچنانی هم نشد. به نظر می‌رسد برگزار کردن این طرح زمستانه صرفاً برای مبرا کردن مسئولین بوده و ارزش دیگری ندارد! گرچه طی اطلاعیه‌هایی مبنی بر افزایش یارانه و تخفیف پنجاه درصدی سر مخاطب را گرم می‌کنند، اما باید بدانید که این تبلیغات متوالی و متنوع بود که مردم را راغب به خرید از نمایشگاه مجازی کرد، چیزی که عملاً در این طرح وجود ندارد.

این روند زمانی جالب‌تر می‌شود که شاهد تعطیلی یکی ‌یکی کتابفروشی‌ها باشیم و به عینه ببینیم چطور چوب حراج به کتاب‌هایشان می‌زنند و می‌شود آنچه نباید بشود!!!

انتهای پیام/

کد خبر: 1090605

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =