مسئولان شرکت در نشست‌های دانشجویی را شان خود نمی‌دانند

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: برخی از مسئولان به سختی قانع می‌شوند که در نشست‌های مجازی شرکت کنند چرا که شان خودشان را بیشتر از این می‌دانند که در یک نشست مجازی دانشجویی شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نقش جریان‌ها و تشکل‌های دانشجویی در بزنگاه‌های حساسی مانند انتخابات، از اهمیت زیادی برخوردار است. جریان‌های دانشجویی با آگاهی از فضای جامعه و قابلیت تحلیل مسائل روز می‌توانند به عنوان یک سکان هدایت‌گر، زمینه را برای انتخاب اصلح فراهم کنند. تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم نخبه‌پروری سیاسی در دانشگاه‌ها نیز یکی از مصادیق مهم این فرآیند قلمداد می‌شود چرا که جریان دانشجویی می‌تواند به وسیله مطالبه‌گری و ارائه تحلیلی صحیح از فضای سیاسی و اجتماعی کشور، جامعه را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مسیر درستی قرار دهند.

در همین ارتباط، علی بزرگخو دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره نقش جریان دانشجویی در افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰ اظهارکرد: مسئولان سیاسی کشور نیز بر این موضوع تاکید دارند که تشکل‌های دانشجویی توانایی افزایش میزان مشارکت مردم را دارند؛ اما وقتی در حاشیه جلسات مطالبه گری به عمق نظر آن‌ها پی‌میبریم، منظور آن‌ها این است که شرایط را همانطور که هست بپذیریم و سپس مردم به رای دادن تشویق کنیم.

نهادها به فکر جلب اعتماد ملی باشند

وی افزود: این روش آنچنان که باید کارآمد نیست؛ زیرا که اگر نهادهای مرتبط با انتخابات نتوانند اعتماد ملی را جلب کنند، تشکل‌های دانشجویی و دیگر نهادهای حاکمیتی نیز نیز نمی‌توانند مردم را برای آمدن به پای صندوق‌های رای مجاب کنند.

بزرگخو ادامه داد: مهم‌ترین رسالت تشکل‌های دانشجویی برای انتخابات ۱۴۰۰، انجام کار تخصصی و مطالبه گری از نهادهاست؛ به عنوان مثال، تشکل‌های دانشجویی باید به دنبال این باشند که آیا شورای نگهبان می‌تواند عملکرد شفاف‌‍تری را در انتخابات داشته باشد و روندهای شفاف‌تری را در دستور کار قرار دهد یا این که وزارت کشور چگونه می‌تواند با برگزاری انتخابات الکترونیک، روند انتخابات را تسریع کند تا تعداد بیشتری از مردم در انتخابات شرکت کنند.

مطالبه‌گری از مسئولان در دستور کار جریان دانشجویی

دبیرسیاسی دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی باید در چندماه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، مطالبه گری از نهادهای مختلف را در دستور کار قرار دهند؛ البته نگاه تخصصی نیز در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید پشتوانه فکری دقیق و با استفاده از مشاوره استادان، مطالبه گری را به صورت تخصصی انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر این مطالبه‌گری به صورت دقیق انجام شود و نهادهای مختلف بتوانند فعالیت‌های اعتمادزا را به درستی در دستور کار قرار دهند، شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود.

بزرگخو در پاسخ به سوالی درباره نبود تحرک انتخاباتی در برخی از تشکل‌های دانشجویی گفت: البته ۴ اتحادیه دانشجویی نشست‌های انتخاباتی خود را برگزار کرده‌اند و برنامه‌های خوبی را برای انتخابات در نظر گرفته‌اند؛ اما یکی از دلایلی که برخی از تشکل‌‎های دانشجویی تحرک انتخاباتی ندارند این است که دانشجویان به دلیل شیوع کرونا، ارتباط فیزیکی با یک دیگر ندارند.

دبیرسیاسی دفتر تحکیم وحدت افزود: بیشتر برنامه‌های انتخاباتی تشکل‌های دانشجویی حضوری بوده است و بخشی از دانشجویان تشکلی ساکن شهرهای غیربومی هستند و به همین دلیل رفت و آمد برای آن‌ها مشکل است. این شرایط سبب شده تا شاهد فعالیت جدی برای انتخابات از سوی تشکل‌های دانشجویی نباشیم. البته خب این موضوع نیازمند فعالیت گسترده فعالان دانشجویی در حوزه‌های دیگری از جمله فضای مجازی و برگزاری نشست‌های غیرحضوری است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های مجازی با موضوع انتخابات گفت: متاسفانه بسیاری از چهره‌های سیاسی و فعالان احزاب تمایلی به شرکت در نشست‌های مجازی ندارند؛ برخی از مسئولان نیز به سختی قانع می‌شوند که در نشست‌های مجازی شرکت کنند چرا که شان خودشان را بیشتر از این می‌دانند که در یک نشست مجازی دانشجویی شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =