آمریکا نباید در اتوبان به صورت برعکس رانندگی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هیچ تماس مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا درخصوص موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشتیم و نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با تکذیب هرگونه خبر مبنی بر مذاکرات غیررسمی ایران و آمریکا، اظهار کرد: ما هیچ تماس مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا درخصوص موضوعات برجامی یا غیربرجامی نداشتیم و نداریم.

افغانستان برایمان بسیار مهم است

خطیب‌زاده درباره دعوت ایران به برگزاری نشست در موضوع افغانستان در سازمان ملل نیز با تاکید به اینکه افغانستان برای ما حوزه بسیار مهمی است و برگ مذاکراتی ما با هیچکسی نیست، گفت: هنوز دعوتنامه‌ای درخصوص پیشنهاد برگزاری نشستی در سازمان ملل درباره موضوع افغانستان دریافت نکردیم. هر زمان این دعوتنامه را دریافت کنیم، این پیشنهاد را بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص برخی اخبار مبنی بر سیگنال‌های مثبت ایران به غرب برای مذاکره گفت: آنچه در این حوزه درخصوص برجام جریان دارد، بسیار حساس است. ما گفتگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های باقی مانده در برجام داشتیم. البته گفتگو و مذاکره برجامی با آمریکایی‌ها نداشتیم.

موانع تحریمی بر سر پرداخت دیون عراق به ایران وجود دارد

وی در ادامه به موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در عراق پرداخت و در این خصوص گفت: دولت عراق سعی کرده همواره دیون خود را به ایران بپردازد اما موانع تحریمی در این میان وجود داشته است. از چند ماه قبل مسیر تأدیه این دیون بین بانک مرکزی ایران و طرف های عراقی بحث و گفتگو شده است، برخی به نتیجه رسیده و در مسیر و کانال‌های خودش جلو می‌رود. البته پیشرفت های خوبی هم در این حوزه صورت گرفته است.

خطیب‌زاده با اشاره به گفتگوی تلفنی رئیس جمهور با نخست وزیر عراق، تصریح کرد: در این گفتگو مباحث مهمی از جمله ضرورت خروج نیروهای خارجی براساس قانون پارلمان عراق، مطرح شده است. این قانون تنها به یک نیروی خارجی اختصاص ندارد.

مغایرت طرح گام به گام با خط مشی جمهوری اسلامی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با رد خبر دریافت طرح گام در مقابل گام اروپا برای برجام گفت: ایران طرح گام به گامی دریافت نکرده است و چنین طرحی را هم مبتنی بر خط مشی جمهوری اسلامی نمی‌داند .

نگران بحران تراژیک در داخل یمن هستیم

خطیب‌زاده با اشاره به تحولات یمن، گفت: ما واقعا نگران بحران تراژیک در داخل یمن هستیم. امروز چندین میلیون یمنی در نیاز مطلق به مواد و غذا و آب آشامیدنی سالم هستندو این یک وضعیت شرم آوری است که در داخل یمن اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در ۶ سال گذشته ایران همواره گفته باید آتش بس به همراه دسترسی های انسان دوستانه و لغو محاصره اتفاق بیافتد. هرچه زودتر عربستان باید به این جنگ نابرابر خاتمه دهد چراکه برای خودش و منطقه روزهای بهتری را رقم خواهد زد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مردم یمن حق دفاع مشروع از خودشان را دارند ولی مسیری برای حل مساله یمن جز مسیر گفتگو و راه حل سیاسی نیست. دولت نجات ملی یمن هم بارها به این مساله تاکید کرده است..

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات بی‌جای برخی سیاسیون درباره سیاست خارجی ایران، گفت: سیاست خارجی باید در مسیر حرفه‌ای خودش حرکت کند. سیاست خارجی نه موضوع بده بستان احزاب و جریان های سیاسی است و نه موضوع خیابانی و کف خیابانی است. موضوع سیاست خارجی درباره امنیت ملی بوده و مجرای آن هم در قانون روشن است. وزارت امور خارجه بعنوان تنها صدای تبیین مواضع جمهوری اسلامی است. برخی افراد، در موضوعات حساس باید وظیفه خودشان را با دقت بیشتری نگاه کنند.

سفر پاپ به عراق مهم بود

وی در پاسخ به سوالی درخصوص سفر پاپ به عراق گفت: این سفر بسیار خوب و مهم بود و نفس آن حائز اهمیت است. عراق با رشادت های مردم و درایت مرجعیت در مقابل افراطی‌گری و توطئه خارجی، امروز به فضای امنی تبدیل شده است. پیام این سفر عراق آرام و امن و عراق بازگشته به صحنه آرامش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دیدار پاپ با مرجعیت عالی عراق در نوع خودش نشان دهنده گفتگوها و تقریب بین ادیان است و پیامی جز پیام صلح، دوستی و تمدنی ندارد. پیام هایی که در این دیدار مرجعیت عالیقدر عراق اشاره کردند، بخصوص مساله فلسطین، بسیار حائز اهمیت است.

رد پای القاعده در جنگ یمن وجود دارد

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درخصوص حملات انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، گفت: ریشه آنچه که در یمن اتفاق می‌افتد، تجاوز ۶ ساله و ظلم آشکار به چندین میلیون یمنی است. امروز بمباران های کوری در بخش های مختلف یمن اتفاق می‌افتد.

وی افزود: دولت نجات ملی یمن گزارشی را ارائه کرد که چگونه از القاعده برای سرکوب مردم یمن استفاده می‌کند. آنچه بعنوان بروز این جنگ می‌بینیم، ریشه هایی دارد و باید به این ریشه ها توجه کرد. هرچه زودتر عربستان جنگ را خاتمه دهد و محاصره را تمام کند، قطعا به ابتکارات آقای بریفیتس و سازمان ملل و راهکارهای دیپلماتیک کمک خواهد کرد.

موضوع ایران و آمریکا نیازمند ارسال پالس نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه پنجشنبه گذشته قبل از جلسه شورای حکام جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد، در این جلسه چه تصمیماتی گرفته شده است؟ گفت: جلسات شورای عالی امنیت ملی رسانه ای نیست. این جلسات به صورت منظم برگزار می‌شود و اگر نیاز باشد، دستورکارهای آن رسانه ای خواهد شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درخصوص گفتگوی وزیر خارجه ایرلند با مقامات ایرانی و اینکه گفته می‌شود در این دیدارها پالس مثبتی از سوی ایران برای آمریکا ارسال شده است، گفت: موضوع ایران و آمریکا، موضع پالس و سیگنال نیست بلکه موضوع اجرای موثر مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده و رفع تحریم‌ها است. این مسائل نیازی به ارسال پالس ندارد.

اظهارات همسر زاغری ریاکارانه است

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته می‌شود ۳ میلیارد دلار از اموال ایران در کره جنوبی آزاد شده است، گفت: هنوز اقدام عملی در این رابطه ندیدیم و امروز منتظر اقدام عملی از سوی دولت کره جنوبی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اظهارات مقامات انگلیس درباره خانم نازنین زاغری، اظهار کرد: اظهارات ریاکارانه آقای جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس، سنگ اندازی های چند سال گذشته‌اش را نمی‌پوشاند و خودش بهتر می‌داند که اگر آن سنگ اندازی‌ها و اقدامات مخرب نبود، آنچه که امروز رخ داد چند سال پیش اتفاق می‌افتاد.

خطیب‌زاده گفت: کسانی که حتی در دولت انگلیس در ارتباط با پرونده[نازنین زاغری] هستند نقش مخرب جرمی هانت را می‌دانند. دولت انگلیس باید حواسش باشد پرونده ایرانیانی که به ناحق در انگلیس بدون حکم دادگاه دستگیر و در بدترین وضعیت نگهداری شدند، همچنان در ایران مفتوح است.

چهره عریان منافقین را همه دیدند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری دادگاه ۴۲ عضو فرقه منافقین، آیا هماهنگی میان وزارت خارجه و قوه قضائیه انجام شده است؟ گفت: این گروهک ورشکسته، ادامه حیات خود را با وطن فروشی و خیانت به منافع تک تک مردم ایران انجام داده است. آنچه دیروز همه در دادگاه دیدند، چهره عریان این گروهک در سال های مختلف بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه براساس حکم این دادگاه، بهتر می‌تواند پیگیری‌های حقوقی و بین المللی ادامه دهد.

آمریکا نباید در اتوبان برعکس رانندگی کند

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا که گفته ایران کاری می‌کند که برنامه هسته‌ای‌اش خطرناک‌تر بشود، گفت: دولت آمریکا چندی سالی است که که در اتوبان به صورت برعکس رانندگی می‌کردند و هرکسی که از مقابل آمده، آمریکایی‌ها فکر کردند او در مسیر اشتباه حرکت می‌کند. آنها باید هرچه وزدتر متوجه شوند که این اتوبان به کدام سمت است. مسیری که آرمیکا باید برود کاملا روشن است. اجرای کامل تعهداتش، توقف مسیر جنایت علیه مردم ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دل هر ایرانی به درد می‌آید که چگونه یک دختر ۶ ساله هدف جنایت آمریکا قرار گرفته است و آمریکایی‌ها دارویی که باید برای این دختر استفاده شود را اجازه واردات به ایران نمی‌دهند. آمریکا باید بداند مردم ایران هیچ وقت جنایات امروز آمریکا را فراموش نمی‌کند. تا امروز دولت بایدن همان مسیری را رفته که دولت ترامپ رفته است. اگر قرار بود با این بندبازی ها ملاقتی اتفاق بیافتد حتما با بندبازی بهتر ترامپ این ملاقات اتفاق می‌افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا وزیر خارجه ایرلند در سفر به تهران صحبتی در ارتباط با اجرای تعهدات اروپا در برجام وعده ای نداده است؟ گفت: اروپا مشق خودش را انجام نداده است. اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد قطعی به ایران داد که هیچکدام از این ۱۱ تعهد را اجرایی نکرد. البته ما سعی می‌کنیم با نیت خوبی آنچه که اتحادیه اروپا امروز انجام می‌دهد، ببینیم. اما اروپا در کنار آمریکا به بسیاری از تعهداتش در حوزه رفع تحریمی عمل نکرده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه از نظر دستگاه دیپلماسی طرف‌های بدعهد برجامی چقدر برای اجرای تعهداتشان فرصت دارند؟ گفت: پیام ایران کاملا روشن است. دیپلماسی مسیر بهتر و کم هزینه‌تر و درست‌تری است. هرچه زودتر طرف‌های ناقض برجام به تعهدات خودشان عمل کنند و به دیپلماسی برگردند، پاسخ بهتری را از جمهوری اسلامی خواهند گرفت.

آمریکایی‌ها هنوز قدم اول را هم برنداشتند

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه برخی منابع خارجی گفته اند نشانه های امیدوارکننده‌ای از ایران درخصوص مذاکرات دریافت شده است، گفت: موضوع برجام موضوع ارسال پیام مثبت و منفی نیست. آنچه که ایران با آژانس انجام داد، گشودن پنجره دیپلماسی بود. دیپلماسی هم یعنی مساعی جمعی برای حل و فصل منافع طرفین و حقوق بین المللی.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری اگر آمریکا همین امروز اعلام کند که می‌خواهد به برجام برگردد و برای این بازگشت نیاز به مذاکره باشد، آیا ایران این مذاکرات را نمی‌پذیرد؟ گفت: آمریکایی ها هنوز قدم اول را هم برنداشتند و تحریم‌های غیرقانونی حتی از روی کاغذ هم رفع نشده است.

خطیب‌زاده گفت: ما قبلا سه مرحله‌ اعلام کردیم؛ تعهد قطعی، اجرای موثر و بازگشت به برجام. مسیر هماهنگی هم کاملا روشن است زیرا برجام تمام جزئیات را گفته است. در برجام هم اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ کننده برجام است. بیش از این موارد، باید به بندبازی‌هایی که دیده و شنیده می‌شود شک کرد.

فرافکنی مشکل سعودی‌ها را حل نمی‌کند

وی در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص اتهامات عربستان به ایران در ارتباط با حملات موشکی یمنی‌ها گفت: ریشه بحران یمن جنگ است، جنگی که ولیعهد عربستان فکر می‌کرد سه هفته ای می‌تواند با کشتن مردم یمن آن را به پایان ببرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: فرافکنی مشکل سعودی را حل نمی‌کند بلکه مشکل عربستان سعودی با توقف جنگ برعلیه فقیرترین همسایه اتفاق می‌افتد. ایران از روز اول به دنبال حل و فصل سیاسی بود و همین امروز هم ایران آمادگی دارد بیشترین کمک موثر را انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =