جوانان کشور بعد از تحریم‌ها  بیشتر انگیزه گرفته‌اند/ پیاده‌سازی الگوی بسیج در مراکز علمی

وزیر علوم گفت: اعمال تحریم‌های ناعادلانه از سوی دشمنان انقلاب، سبب افزایش انگیزه در جوانان ما شده تا استعدادهای خود را در جهت حل مسائل کشور به کار بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز 18 اسفندماه 99 در حاشیه بازدید از اولین رویداد نمایشگاهی «تا ثریا» در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اظهار کرد: آن چیزی که در نمایشگاه امروز نشان داده شده، بخش کوچکی از دستاوردها و ظرفیت‌هایی است که در محیط های علمی وجود دارد؛ هدف اصلی این نمایشگاه، افزایش توان و ظرفیت نسل جوان برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی است.

وی افزود: جوانان باید رسیدن به خود باوری علمی را به پیش ببرند و بتوانند از توانمندی‌های علمی برای خدمت به جامعه استفاده کنند؛ البته ماهم وظیفه داریم که نخبگان علمی کشور را برای حل مسائل فناوری و حل مسائل پژوهشی هدایت کنیم؛ خوشبختانه فضایی که در دو دهه اخیر شکل گرفته، توسعه رویکرد فناورانه را به خوبی نشان می‌دهد.

غلامی ادامه داد: البته وجود برخی محدودیت‌ها مانند اعمال تحریم‌های ناعادلانه از سوی دشمنان انقلاب، سبب افزایش انگیزه در جوانان ما شده تا استعدادهای خود را در جهت حل مسائل کشور به کار بگیرند.

وزیر علوم با اشاره به شکل گیری رویکرد فناورانه در بسیج دانشجویی تصریح کرد: آن‌چیزی را که امروز در رویکرد بسیج دانشجویی قرار گرفته، می توانیم در زمینه افزایش انگیزه و روحیه خودباوری در مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور به کار بگیریم. آن چه که مقام‌معظم رهبری در بیانیه گام دوم برآن تاکید کرده‌اند که بخش مهمی از آن مربوط به پژوهش و فناوری است، با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نمود پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: ما در گام اول، جوانانی که وارد دانشگاه می‌شوند ملزم کرده‌ایم که در همان پنج سال اول تحصیل، در مراکز صنعتی حضور پیدا کنند؛ همچنین کارآموزی دانشجویان در صنعت نیز حین تحصیل، از دیگر مواردی بوده است که برای افزایش ارتباط با صنعت در دستور کار قرار داده‌ایم.

غلامی افزود: براساس همکاری که با وزارت صنعت داشته‌ایم، سامانه‌ای تعریف شده که مجموعه‌های دانشگاهی در آن ثبت می‌کنند و سپس دانشجویان می‌توانند دوره کارآموزی خود را بگذرانند؛ انجام قراردادهای متعدد با بخش های صنعتی و پژوهشی و تشکیل میز عرضه نیاز از سال ۹۸ برای احصای نیازها و مشکلات، از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.

وزیر علوم انعقاد قراردادهای مستقیم بین دانشگاه و وزارت‌خانه‌های مختلف را از دیگر اقدامات وزارت علوم در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت دانست و عنوان کرد: انتشار و معرفی روزانه دستاوردهای فناورانه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از طریق روابط عمومی نیز یکی از اقدامات مهم ما در این راستا بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم دانشگاه‌هایی که جامعه محور بوده‌اند را با محوریت دانشگاه نسل سوم گسترش دهیم که خوشبختاته در برخی از دانشگاه‌های کوچک این مسئله عملیاتی شده است. البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و امیدواریم با هم افزایی بیشتر مسئولان و انجام اقدامات حمایتی، به زودی شاهد رشد دانشگاه های نسل سوم باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =