دانشگاه آزاد اسلامی در پی دستیابی به ظرفیت‌های ارزشمند گیاهان دارویی است

رئیس مرکز تحقیقات و فناوری داروهای گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی دامغان گفت: این واحد دانشگاهی با اتکا به ظرفیت‌های مرکز تحقیقات در پی دست یافتن به ظرفیت‌های ارزشمند و موثر اقتصادی در گیاهان دارویی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ شهرام رضوان در جمع نمازگزاران مسجد جامع دامغان با قدرشناسی از مدیریت حوزه علمیه در تخصیص فرصت به منظور آگاه‌سازی شهروندان از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی دامغان بنا به تعهدات دو سویه در همکاری‌های حوزه و دانشگاه گفت: مقام رهبری با حسن درایت از سال 86  همواره مسائل اقتصادی را مورد تاکید قرار دادند و اعلام فرمودند که  قصد دشمن ایجاد اختلال در اقتصاد ملی است و راه برون‌رفت از بحران را اقتصاد مقاومتی دانستد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، تفکر و رویکرد جدید به منظور دست‌یابی به اقتصاد سالم با تکیه بر مردم و مردمی کردن اقتصاد است و معظم له تاکید کردند که باید نگاه به داخل داشته باشیم و توجه ویژه به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از آن مولفه‌ها توجه به گیاهان دارویی و طب سنتی است زیراکشور ما ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.

رضوان ادامه داد: امکان صادرات گیاهان دارویی در شهر دامغان بسیار بالاست زیرا این شهر فاکتورهای اقلیمی مناسبی دارد که آن را به شدت به عنوان خاستگاه گیاهان دارویی مطرح می‌کند و کار کردن روی گیاهان دارویی در زمینه اشتغال و درآمدزایی  مورد توجه است و روی اشتغال تاکید دارم؛  زیرا گیاهان دارویی نیازمند فرآوری هستند و ضرورتا در کنار آن باید صنایع را هم ایجاد کنیم.

رییس مرکز تحقیقات و فناوری داروهای گیاهی، دانشگاه آزاد اسلامی دامغان را یکی از دانشگاه‌های پیشرو در کشور معرفی کرد و با اشاره به تعداد 6 دانشکده مصوب، گفت: 22 رشته دکتری و 60  رشته‌گرایش در مقطع کارشناسی ارشد با حضور 104 عضو هیات علمی، فرصت مناسبی است که مورد تاکید ریاست دانشگاه است تا با این پتانسیل بتوانیم روی مسائل جامعه کار کنیم تا دانشگاه مسئله‌محور واحد دامغان بتواند مشکلات صنعتی و اقتصادی و فرهنگی را حل کند.

وی اظهار کرد: رشد علمی دانشگاه آزاد دامغان چشمگیر است و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال رشد هستند و مرکز تحقیقات دارویی و مرکز تحقیقات پسته به خوبی در خدمت توسعه تحقیقات علمی، نقش راهنمایی و توسعه علوم مورد نیاز کشور را ایفا می‌کنند.

رضوان یادآور شد: مرکز تحقیقات تولید و فناوری داروهای گیاهی در دو حوزه  تولید و فرمولاسیون گیاهان دارویی و تکثیر گیاهان دارویی فعالیت دارد  که در بخش اول، دهان‌شویه ضد کرونا و ژل ضدعفونی  و مکمل‌های گیاهی برای افزایش ایمنی بدن و آفت‌کش‌های ایمن گیاهی مورد توجه بود و در رابطه با درمان بیماری سالک که دامغان را تهدید می‌کند نیز در حال مطالعه در فرمولاسیون پماد بهبود زخم سالک هستیم.

عضو هیات علمی گروه کشاورزی در بخش دوم، حضور مردم و کشاورزان را ضروری دانست و گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی دامغان در پی دست‌یابی به ظرفیت‌های ارزشمند گیاهان دارویی با تکثیر و بومی‌سازی گیاهان دارویی هستیم که محققان می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های شهرستان، گیاهان دارویی را معرفی کنند تا با توسعه صنعت دارویی شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشیم.

رضوان خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی ارزش اقتصادی - تجاری دارند و بهره‌برداران می‌توانند گیاهان دارویی را جایگزین گیاهان با مصرف بالای آب مثل صیفی‌جات کنند زیرا گیاهان دارویی ارزش افزوده دارند.

شهرام رضوان با اشاره به حدیثی از امام علی علیه‌السلام که می فرماید؛ اگر کسی آب و زمین داشته باشد و در فقر زندگی کند از رحمت خداوند به دور است؛ گفت: ظرفیت‌های شهرستان دامغان چنانچه با سیاست‌های دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه هم‌سو شود و مردم و کشاورزان از فرصت موجود استفاده کنند به راحتی می‌توانیم روی صنعت و اقتصاد شهر تاثیر مثبت داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =