ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس کیفیت عملکرد دانشگاه‌ها تعیین می‌شود

رئیس دانشگاه تهران کیفیت عملکرد دانشگاه‌ها را یکی از پارامترهای تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو دانست و گفت: امسال با کمک رتبه‌بندی دانشگاه‌ها این پارامتر اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعیین ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم همیشه با مخالفت‌هایی همراه بوده است. مخالفان استدلال می‌کنند که تعیین ظرفیت پذیرش در همه دنیا از جمله اختیارات دانشگاه است چرا که مسئولان هر دانشگاه، ظرفیت‌ها و توانایی‌های آن را بهتر می‌شناسند.

در این راستا، معاون آموزشی وزیر علوم دو روز پیش از اعمال روش جدیدی برای تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو خبر داد و رتبه دانشگاه و استادان را به عوامل موثر در تعیین ظرفیت عنوان کرد.

محمود نیلی احمدآبادی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که دانشگاه تهران مدت‌هاست پیگیر تغییر شیوه پذیرش دانشجو بوده است، اظهار کرد: خواسته ما این بود که دانشگاه‌ها اختیارات بیشتری در پذیرش دانشجو داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به این که باید ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به طور کلی مشخص شود و این دانشگاه‌ها باشند که تصمیم بگیرند در هر رشته چند نفر را پذیرش کنند، افزود: این که دانشگاه‌ها مورد به مورد از وزارت علوم مجوز بگیرند با توانمندی و مسئولیت دانشگاه‌های بزرگ در تناقض است.

وی با تصریح بر این که ما پیشنهاد کردیم در تعیین ظرفیت‌های پذیرش به کیفیت عملکرد دانشگاه‌ها هم توجه شود، گفت: این پارامتر به کمک رتبه‌بندی دانشگاه‌ها امسال در پذیرش دانشجویان اعمال خواهد شد که فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه از لحاظ اشتغال و دستاوردها چگونه هستند.

نیلی احمدآبادی درباره تاثیر رتبه اعضای هیئت علمی در پذیرش دانشجویان خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویی که یک استاد تمام می‌تواند بگیرد با تعداد دانشجویی که یک استادیار با چهار سال سابقه کار می‌تواند بگیرد، متفاوت است. قاعده به این شکل است که استادان جوان در ابتدا باید دانشجویان ارشد را فارغ‌التحصیل کنند و بعد مشاور باشند، سپس همراه استاد شوند و نهایتا دانشجوی دکتری بگیرند. به همین دلیل دانشگاهی که تعداد استاد تمام بیشتری دارد، دانشجوی بیشتری می‌تواند بگیرد. 

رئیس دانشگاه تهران با تصریح بر این که این پارامتر برای تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو، جدید نیست و قبلا وجود داشته است، یادآور شد: تنها تفاوتی که ایجاد شده این است که قبلا مجوزها رشته به رشته داده می‌شد؛ اما امروز رشته به رشته نیست و تعدادی کلی برای پذیرش دانشجویان در دانشگاهای سطح یک اعلام می‌شود. در نتیجه دانشگاه است که تصمیم می‌گیرد در کدام رشته بیشتر و در کدام رشته کمتر دانشجو بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در دنیا مرسوم نیست که کسی خارج از دانشگاه برای تعیین ظرفیت آن تصمیم بگیرد، اما در ایران به دلیل تعداد بالای دانشگاه‌ها و مناسباتی که وجود داشت، وزارت علوم نظارت می‌کرد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1092830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =