نیازمند یک انقلاب بزرگ علمی هستیم/ لزوم شکل‌گیری دانش بین رشته‌ای

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از استادان علم را تک ساحتی می‌دانند و به همین دلیل نیازمند یک انقلاب بزرگ علمی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش دهمین سال تاسیس دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران امروز  ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ با حضور مسئولان این دانشگاه و صاحب‌نظران برگزار شد. 

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم دانشکده علوم و فنون را پیشتاز در حوزه فناوری دانست و اظهار کرد: یکی از فیلسوفان علم که چند سال پیش به ایران آمده بود تاکید می‌کند خلاقیت یک قانون است. آیین‌نامه‌ها و قوانین نمی‌توانند به اندازه خود خلاقیت موثر باشند.

وی با اشاره به این که دانشکده علوم و فنون در سال ۹۹، بیش از ۲۹۰ مقاله بین‌المللی منتشر کرده اند، افزود: با توجه به این نوع فعالیت‌ها، می‌توان مسیر آینده این دانشکده رو هم دید.

عاملی بر ضرورت همکاری‌های بین‌رشته‌ای تاکید کرد و گفت: تحولات علم مربوط به تحولات پارادایمی و بینشی است. انقلاب دانشی همراه برخی علوم هستند و پارادایم‌ها زبان علم‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که چهار پارادایم در طول تاریخ اتفاق افتاده اند، افزود: پارادایم بین رشته‌ای چهارمین پارادایم است. علوم تجربی به لحاظ بنیادی دچار مشکل است و به همین دلیل بین‌رشته‌ای‌ها مطرح شدند تا نگاه ۳۶۰ درجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: وقتی ابزارهایی تولید می‌شوند؛ اما متعاقب آن هوا آلوده می‌شود یعنی علم مسیر درستی نرفته و نیاز به نگاه بین‌رشته‌ای وجود دارد. 

عاملی با بیان این که علم رشته‌ای گرفتار انزوای آکادمیک می‌شود، گفت: نگاه رشته‌ای، نگاهی عاشقانه است که دانشمندان رو کور می‌کند. نگاه تک رشته‌ای موجب فراموشی واقعیت‌های پیرامونی می‌شود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که جهت‌های مطالعات رشته‌ای در یک مسیر هدفمند مرتبط با یکدیگر قرار ندارند، گفت: دانش بین‌رشته‌ای ضروری است چون واقعیت را جامع و آزاد می‌فهمند و عناصر فهم رو یکپارچه‌سازی می‌کنند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: اینترنت همه پدیده‌ها مثالی است که نشان‌دهنده شبکه‌ای شدن، برنامه‌ای شدن و الگوریتمی شدن پدیده‌هاست. 

عاملی با بیان اینکه روش تحقیق هم به تناسب علوم بین‌رشته‌ای تغییر کرده است، افزود: عصبیت‌هایی در حوزه علوم رشته‌ای وجود دارد که باید برطرف شود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با اشاره به این که دانشگاهیان ایران در مواجهه با بین‌رشته‌ای‌ها مقاومت دارند، اظهار کرد: در وزارت علوم هم این مقاومت وجود دارد چون بسیاری از استادان علم را تک ساحتی می‌دانند و به همین دلیل نیازمند یک انقلاب بزرگ علمی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =