غرب باعث افزایش محبوبیت بشار اسد در سوریه شد/ پیروزی اسد بر شرایط لبنان هم تاثیرگذار خواهد بود

از نظر تحلیلگر سوری، با اطمینان می‌توان گفت که اسد به حمایت کامل خود از حزب الله لبنان ادامه خواهد داد و به زودی شاهد تقویت روابط سوریه و حماس خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال 2011، بسیاری از کشورهای غربی و حتی اکثر کشورهای عربی منطقه تمام تلاش خود را برای سرنگونی نظام مستقر در این کشور به کار گرفتند. اما مردم و دولت سوریه با حمایت محور مقاومت و البته کمک‌های همه جانبه ایران توانستند ضمن شکست داعش و سایر تروریست‌های داخلی و خارجی، علاوه بر بازگرداندن آرامش و ثبات به این کشور نشان دادند که هیچ قدرتی قادر به غلبه بر ایستادگی و مقاومت ملت‌ها نیست. برگزاری یک انتخابات پرشور در این کشور و استقبال گسترده مردم از آن را پیروزی دیگری در تاریخ مقاومت سوریه دانست؛ انتخاباتی که در نهایت با انتخاب مجدد بشار اسد به عنوان رییس جمهور این کشور به پایان رسید.

به منظور بررسی عوامل موثر بر اقبال مجدد مردم سوریه به بشار اسد و انتخاب مجدد وی به عنوان رییس جمهور این کشور، مصاحبه‌ای با «ابراهیم جوده» _تحلیلگر مسائل سوریه و فعال رسانه‌ای این کشور- انجام شد. به اعتقاد این تحلیلگر سوری، تحریم‌های کشورهای غربی علیه سوریه عامل اصلی مشکلات این کشور است و بشار اسد تمام تلاش خود را برای حل مشکلات انجام داده است. از همین رو است که اعتماد مردم سوریه به وی بیشتر نیز شده است. از نظر ابراهیم جوده، پیروزی اسد در سوریه بر کل محور مقاومت تاثیرگذار خواهد بود و به زودی شاهد تقویت حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین خواهیم بود. این کارشناس سوری ضمن اشاره به حمایت‌های همه جانبه ایران از مردم سوریه اظهار کرد که ایران باید از منافع اقتصادی سوریه بهره مند شود.

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با این کارشناس و فعالی رسانه‌ای سوری بدین شرح است:

- علیرغم هزینه‌های بسیار هنگفتی که دشمنان محور مقاومت در طول سال‌های اخیر برای تغییر نظام سیاسی سوریه انجام دادند، شاهد بودیم که نه تنها تغییری نظام سیاسی این کشور اتفاق رخ نداد، بشار اسد موفق شد یک بار دیگر پیروز انتخابات شود. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

من فکر نمی‌کنم سوریه هیچ وقت از امروز بهتر بوده باشد. دشمنان مقاومت در تلاش بودند نظام این کشور را حتی قبل از آغاز بحران سوریه در سال 2011 سرنگون کنند. دلیل اصلی آن هم به حمایت این کشور از محور مقاومت باز می‌گردد؛ به ویژه پس از جنگ لبنان در سال 2006 و جنگ غزه در سال 2008. زیرا سوریه پل ارتباطی ایران و مقاومت در لبنان و فلسطین است.

- فکر می‌کنید چه عواملی بر مشارکت بالای مردم سوریه و اقبال مردم این کشور به بشار اسد موثر بود؟

غرب باعث شد مردم سوریه حتی بیش از گذشته از رئیس جمهور اسد حمایت کنند. زیرا آنها تحریم‌های غیرانسانی علیه ملت سوریه اعمال کردند و رئیس جمهور هر کاری که می‌توانست برای مردم انجام داد و هنوز هم انجام می‌دهد. درست است که اقتصاد سوریه در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد، اما بیشتر مردم دلیل اصلی آن را تحریم‌های غرب علیه سوریه می‌دانند. علاوه بر این، از نظر بنده حمایت مداوم رئیس جمهور بشار اسد از مقاومت باعث محبوبیت بیشتر وی شد.

- به نظر جنابعالی، پیروزی بشار اسد در انتخابات چه تاثیری در منطقه و به ویژه محور مقاومت خواهد داشت؟

از آنجا که اکنون انتخابات به پایان رسیده است، من فکر می‌کنم رئیس جمهور اکنون می‌تواند بیشتر بر روی مسائل منطقه به ویژه در لبنان تمرکز کند. زیرا مسائل سوریه و لبنان ارتباط نزدیکی با هم دارند. احتمالا اکنون بتوان تاثیر بیشتری بر سوری‌های ساکن لبنان گذاشت و احتمالا لبنانی‌ها نیز بیشتر تحت تاثیر شرایط قرار بگیرند؛ زیرا آنها پیروزی بشار اسد در سوریه را دیده‌اند. با اطمینان می‌توان گفت که اسد به حمایت کامل خود از حزب الله لبنان ادامه خواهد داد و به زودی شاهد تقویت روابط سوریه و حماس خواهیم بود.

- با توجه به حمایت تمام عیار جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه، آیا ایران از سهم مناسب در مزایای اقتصادی سوریه نیز بهرمند شده است؟

با توجه به حمایت همه جانبه ایران از سوریه -که برای کمک به ما از خون گرفته تا سلاح و کالاهای اساسی هم دریغ نکرد- البته که ایران باید از منافع کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی در سوریه بهره مند شود. بدون تردید ایران و روسیه در قراردادهای تجاری، عملیات بازسازی و موارد دیگر از اولویت برخوردار هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =