همسان‌سازی حقوق فرهنگیان با دیگر سازمان‌ها مقدم بر رتبه‌بندی/ معلمان از دولت بستانکارند

ابراهیم سحرخیز معتقد است که افزایش مربوط به امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که حتی به کارمندان آموزش و پرورش تعلق گرفته، به معلمان تعلق نگرفته است و اعمال همسان‌سازی حقوق معلمان با کارمندان دیگر سازمان‌ها بر رتبه‌بندی اولویت دارد.

ابراهیم سحرخیز؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزار ی ایسکانیوز همسان‌سازی حقوق معلمان با کارمندان دیگر ارگان‌ها و اعمال افزایش 50 درصدی فوق‌العاده ویژه فرهنگیان را مقدم بر اجرای رتبه‌بندی دانست و گفت: انتظاری در جامعه معلمان ایجاد شده که بر اساس آن معلمان می‌خواهند تبعیضی که به لحاظ حقوق و مزایا میان آن‌ها و کارمندان  نهادهای دیگر ایجاد شده است، برطرف شود. هیچ‌کس به رتبه‌بندی به عنوان طرحی که می‌توان بسترساز یک رقابت باشد، ایجاد انگیزه کند، معلمان را به جلو ببر د و توانایی‌های آن‌ها را افزایش دهد، نگاه نمی‌کند.

وزیر امروز در مخمصه پاسخگویی به فوق‌العاده ویژه گیر افتاده است

او با انتقاد از اجرایی نشدن ابلاغیه افزایش فوق‌العاده سال 89 افزود: همه معلمان اعم از باسابقه و کم سابقه می‌گویند که کمترین حقوق را دریافت می‌کنند، به خصوص در مورد فوق‌العاده ویژه فرهگیان پیگیر هستند و وزیر امروز در مخمصه پاسخگویی به آن گیر افتاده است. آقای نوبخت سال 89 افزایش 50 درصدی فوق‌العاده حقوق‌ها را ابلاغ کرد اما این برای معلمان اجرا نشد. درواقع افزایش مربوط به امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که حتی به کارمندان آموزش و پرورش تعلق گرفت، به معلمان تعلق نگرفته است.

سحرخیز عنوان کرد: اکنون اگر بخواهیم رتبه‌بندی را با حتی بودجه پنج هزار میلیاردی هم اجرا کنیم و حقوق معلمان هم 400 هزار تومان افزایش یابد، بازهم جبران تبعیض اتفاق افتاده نیست. پس هر معلمی بستانکار است و  چون حقوق کارمندان دیگر سازمان‌ها بیشتر از معلمان افزایش داشته است اول باید این خلا را جبران کنیم و بعد با معلمان راجع به رتبه‌بندی حرف بزنیم. این اثر رتبه‌بندی را خنثی می‌کند.

رتبه‌بندی معلمان باید مشابه رتبه‌بندی دانشگاهیان باشد

معاون سابق آموزش متوسطه معتقد است که رتبه‌بندی معلمان باید مشابه رتبه‌بندی دانشگاهیان باشد. او در این باره توضیح داد: رتبه‌بندی در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری راهگشا نیست بلکه باید چیزی شبیه به رتبه‌بندی استادان دانشگاه داشته باشیم تا معلم وادار به کار شود. نمی‌گوییم که حتما معلم کتاب تالیف کند و مقاله دهد بلکه مثلا در دوره ابتدایی اقدام پژوهی کرده یا ارزشیابی را پژوهش‌محور کند.

او ادامه داد:  به واسطه رتبه‌بندی باید معلمان را وادار کنیم که آموزش‌های ضمن خدمت داشته باشند و از روش‌های فعال در تدریس استفاده کنند. در واقع باید رقابت و مسابقه‌ای بین معلمان ایجاد شود. من چشمم آب نمی‌خورد که طرح فعلی چیزی به نام انگیزه و رقابت بین معلمان ایجاد کند. این طرح کمترین تقارن را با طرح تبه‌بندی استادان دانشگاه دارد.

آموزش و پرورش هنوز گروه‌های آموزشی را به رسمیت نشناخته است

معاون سابق آموزش و پرورش با اشاره به جای خالی گروه‌های آموزشی و انجمن‌های علمی در مدارس بیان کرد:  امیدواریم که مجلس در جزئیات دقت لازم را کند تا چهار سال دیگر اصحاب رسانه نگویند که رتبه‌بندی فایده‌ای نداشت. ما باید نتیجه رتبه‌بندی را در عمل ببینیم که معلمان چند سال بعد پیشرفتی نسبت به امروز داشته و مدرسه‌ها جنب و جوش‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشند. کجا در مدارس امروز انجمن‌های علمی تشکیل شده و گروه‌های آموزشی فعالیت دارند؟ رتبه‌بندی پیش‌نیازها و استلزاماتی دارد. من نشانه‌ها و استلزامات اجرایی شدن این طرح را در آموزش و پرورش نمی‌بینم. آموزش و پرورش هنوز چیزی به نام گروه‌های آموزشی را به رسمیت نشناخته است. در آموزش و پرورش ما مصوبه‌ای برای گروه‌های آموزشی، تشکیل انجمن‌های علمی و نظارت‌های بالینی  نداریم.

معلم‌ها باید بروز شوند و توانمندی‌هایشان افزایش یابد

سحرخیز ضمن تاکید بر اعمال روش‌های سنجش مهارت معلمان اظهار داشت:  هنوز معلمان درخصوص سنجش صلاحیت حرفه‌اشان حرف دارند. در سند تحول موضوع سنجش صلاحیت حرفه‌ای آمده است اما ما باید سازو کاری را بسنجیم که این اتفاق بیفتد. من باید ببینم که معلم من امروز نسبت به دیروزش  چقدر فرق کرده است. معلم‌ها باید بروز شوند و توانمندی‌هایشان افزایش یابد. معلم امروز با سواد ده سال پیش نمی‌تواند موفق شود و همیشه باید حرکت رو به جلو داشته باشد. وقتی محتوا و روش‌ها را تغییر می‌دهید و انتظار دارید که اهداف آموزشی مدرسه تغییر کند، توانایی دانش‌آموزان و مهارت‌های آن‌ها بروز شود، مگر می‌شود که معلم در این راستا حرکتی نداشته باشد و توانمندی و سواد او بروز نشود؟ در این شریط قطعا تحول اتفاق نمی‌افتد.   

کد خبر: 1099462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =