قهرمانی های پیاپی پرسپولیس حاصل تفکرات حرفه ای و سازماندهی آنها توسط برانکو است

محسن سیدی ضمن انتقاد از نحوه قراداد بستن در فوتبال ایران گفت: باید برای مدیریت باشگاه ها پروسه زمانی تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، مربی سابق دروازه بانان پرسپولیس درباره کلیت این تیم به خبرنگار ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز گفت:به عنوان یک مربی که مقطعی در باشگاه پرسپولیس فعالیت داشته ام، باید بگویم که پرسپولیس شخصیت سیستم محوری دارد و به فرد متکی نیست و از این جهت بسیار خوب است. در دو سه سال اخیر در بخش کلان باشگاه که شامل مدیریت و هیات مدیره است، تغییرات بسیاری وجود داشت و همچنین در بخش فنی هم بعد از آقای برانکو، آقای کالدرون به عنوان سرمربی معرفی شدند و بعد از یک نیم فصل، آقای گل محمدی سکان هدایت تیم پرسپولیس را به عهده گرفتند. به طور کلی این تغییرات زیبنده یک باشگاه نیست. ولی پرسپولیس با وجود داشتنِ چنین تغییراتی در باشگاه، روند خودش را توانست به درستی ادامه دهد و در بازیهای لیگ و حذفی و قهرمانان آسیا نتایج بسیار خوبی را کسب کند.

مربیِ سابق تیم پرسپولیس روند تیم پرسپولیس را اینگونه تشریح کرد: برانکو وقتی سرمربی پرسپولیس شد، توانست ساختاری را به وجود بیاورد و در بخش تربیت نیروی انسانی، متشکل از بازیکن، اعضای باشگاه و کارمندان را که در قالب یک تیم هستند، به هارمونی و شرایط خوب برساند. بنده در حین رفت و آمدهایی که در باشگاه داشتم، به وضوح این ساختار را احساس می‌کردم. اعتقاد دارم همه ی این موفقیتها، حاصل تفکرات حرفه ای آقای برانکو بود که با مدیران وقت به وجود آوردند و سازماندهی کردند که بعد از رفتنِ آقای برانکو هم این روند ادامه پیدا کرد. ما شاهد بودیم که در دوران آقای کالدرون هم به همین صورت پیش رفت و باعث شد تیم پرسپولیس قهرمان نیم فصل لیگ بیستم شود. 

وی در ادامه اشاره کرد: افرادی که می‌آیند و زیر ساخت‌ها را درست می‌کنند و می‌روند، دیگران هم می‌توانند از آن زیر ساخت‌ها استفاده کنند. پرسپولیس هم از این قاعده مستثنی نبود و در نهایت این روند ادامه پیدا کرد و توانست پنجمین قهرمانی پیاپی خودش را به دست آورد. حال باید ببینیم دیدگاه ها و تفکرات گل محمدی به چه صورت خواهد بود و در جذب بازیکنان چگونه عمل خواهد کرد. همانطور که می‌دانید بازیکنانی از این تیم جدا شدند و این که ستارگانی از تیمی جدا می‌شوند یک امر طبیعی است. 
وی درمورد تیم های پایه عنوان کرد: در یک روند کلی در باشگاه های بزرگ به تیم‌های پایه باید خیلی توجه شود. ما بازیکنانی نظیر مهدی عبدی داریم که از پایه‌های پرسپولیس به تیم بزرگسالان آمده و شاهد رشدشان هستیم. متاسفانه این قضیه خیلی کمرنگ‌تر است و می‌بینیم که در فصل نقل و انتقالات باشگاه‌ها وارد این بازار می‌شوند. بازیکنانی که شاید از لحاظ مالی قیمت‌های پایینی داشته باشند ولی با رقم‌های بالا با آنها قرارداد بسته می‌شود  و این روند و شکل می‌تواند تیم‌ها را در رابطه با مسائلی که مربوط به هدف‌های سازمانی آن تیم است را به هم بریزد و معمولا تیم‌های فوتبال در این نقطه وارد حاشیه می‌شوند و باعث می‌شود از شرایط عادی خارج شوند. 

مربی دروازه بانان تیم سایپا در خصوص دروازه بانان پرسپولیس اظهار داشت:یکی از نقطه ضعف‌های تیم پرسپولیس در پنج سال گذشته،در بخش دروازه بانی بود. عملا سوشا مکانی و نیلسون توانستند این ضعف را خیلی خوب پوشش بدهند و حتی پرسپولیس در سال اول حضور آقای برانکو فقط بخاطر یک تفاضل گل نتوانست قهرمان بشود. بعدها با جذب ببرانوند و رادوشویچ و حضور درویشوند دروازبان جوان و با آینده، توانستند این بخش را خوب کنترل کنند و نقطه قوت تیم پرسپولیس بخش دروازه بانی بود.د زمان مربیگری آقای کالدرون که بنده هم افتخار همکاری با باشگاه پرسپولیس را به عنوان مربی دروازه‌بانان داشتم، دقیقا از همین نیروی انسانی استفاده کردیم. من و بیرانوند چندین سال در نفت تهران باهم حضور داشتیم و آشنایی نسبت به ایشان داشتم و همچنین  رادوشویچ که خوشبختانه توانستیم در آن فصل و در محرومیت های بیرانوند، شرایطی را به وجود آوریم و فضایی که قبلا به رادوشویچ داده نشده بود ایجاد کنیم و خوشبختانه خیلی خوب رقابت کردند و آمار و ارقام خوبی را به جا گذاشتند. با لژیونر شدن بیرانوند، رادوشویچ برای ادامه راه درون دروازه پرسپولیس ایستاد و برای چهارمین بار قهرمان شدند.

 مربی سابق نفت در ادامه گفت:  با آمدن گل محمدی و جذب حامد لک، همین رویه و شرایط به همین گونه بود و حامد در پرسپولیس خود را به خوبی احیا کرد. و قطعا اگر از لحاظ اخلاقی مشکلی برای او به وجود نمی آمد، در لیست تیم ملی قرار می گرفت.
در حال حاضر، ترکیب گلرهای پرسپولیس حامد لک و رادوشویچ، و این ترکیب بسیار خوب است چون هم تجربه و هم رزومه بسیار خوبی دارند و عملکرد آنها در چند سال اخیر بسیار خوب بوده است.

مربی دروازه بانان کشورمان در رابطه با بحث مسائل مالی و وضعیت مالی باشگاه‌ها بیان کرد: در مجموع ما یک فوتبال مریض و بیماری داریم. به دلیل اینکه ما خرجها و هزینه‌هایی را در یک سال برآورد می‌کنیم ولی منابع و درآمد آن اصلا مشخص نیست و این خیلی نگران کننده است‌. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای آخرین بار برای تیم های لیگ برتری با این شرایط اقتصادی و با این وضعیت تورمی که وجود دارد باید تصمیم قاطع بگیرد. مثلا بازیکنی که قیمت او شاید در دو سال پیش ۳۰۰ میلیون بود و الان چند میلیارد شده است و این موضوع بسیار نگران کننده است و باعث می‌شود یک مقدار مسائل ساختاری باشگاه ها را به نوعی با چالش رو به رو کند. تیمهایی مانند پرسپولیس و استقلال مدیریت ثابتی ندارند و مشکلاتی از قبل به وجود آمده است و همیشه طلبکاران خارجی و داخلی وجود دارند و این در خور و شان فوتبال ایران نیست. 
وی در این راستا افزود: دائما پرونده های فیفا و ای اف سی وجود دارد و پنجره نقل و انتقالاتی بسته می‌شود و این اصلا خوب نیست‌ و دلیل اصلی هم  مدیران تیم و مشاوران حقوقی هر باشگاه هستند که قراردادهای خوبی با بازیکنان منعقد نمی کنند. با عرض پوزش از عزیزان فوتبالی باید عرض کنم که نحوه قراداد بستن در فوتبال ایران خیلی ابتدایی و  آماتور است و به صورت حرفه ای نیست. باید دستمزدها یک پایه داشته باشند مثل هر کسی که در هر جایی کار می‌کند. و به استناد مهارتی که آن فرد دارد، دریافتی داشته باشد. مثلا اگر من را به عنوان مربی می‌آورند که مدرک دانشگاهی و مربیگری دارم و دارای یک رزومه ای هستم که به عنوان مربی شناخته می‌شوم، وقتی وارد باشگاهی می‌شوم وظیفه من است که این مهارتها و علم را برای افرادی که زیر دست من هستند ارائه بدهم. ما الان می‌بینیم آپشنهایی در فوتبال است که اگر مثلا این تعداد گل بزنید این مبلغ را دریافت می کنید. سؤال بنده این است؛ پس نقش فوروارد، دروازه بان و هافبک چیست؟ برای همه ما نقشهایی تعریف شده است که در ازای آن نقشها و مهارتهایی که داریم پول دریافت می‌کنیم. 

وی در خصوص پاداش ها اینگونه گفت: 
 اگر بحث انگیزشی باشد که بنده هم موافق آن هستم. و اعتقاد دارم که باید وجود داشته باشد. پاداش‌های بازیکنان باید دارای اصول و قواعد باشد. بازیکنی که بازی می‌کند و چند  دقیقه در زمین حضور داشته و یا بازیکنی که بازی نمی کند. حتی قیمت بازیکن بر اساس بازی کردن و عملکردی است که در یک فصل ورزشی انجام می دهد. بعضا بازیکنی که این مسائل را به دست نمیاورد حتی پایه قیمت باید کاهش پیدا کنه. شاید بازیکنی گرفتیم برای آن چیزی که از لحاظ فنی و مسائلی که عنوان کردند، یا فیلمی نشان دادند و یا رزومه ای ارائه کردند، در آن حد نبود باید در باشگاه مشخص شود و در قرارداد نوشته بشود که شما اگر در این حد بودید این مبلغ را دریافت می‌کنید. ولی اگر قرار باشد هر مبلغی هم بازیکن دریافت کند باید به صورت اتوماتیک وار و سیستم وار ماهیانه به حسابشان واریز گردد. به این شکل نباشد که تیمها درصدی در اول فصل و چند ماه بعد درصدی دیگر به بازیکنان می‌دهند این روند زشت است. بازیکن به عنوان شغل به فوتبال نگاه می‌کند و این حق را دارد چند سالی که بازی می‌کند اگر آسیبی نبیند و سلامت بماند زندگی اش را تأمین کنند. معمولا فوتبالیست ها کاملا حرفه ای به این شغل نگاه می‌کنند. نه بیزینس دارند و نه درآمد دیگری و بنا بر این وظیفه مدیران باشگاه است و یک سیستمی که بتواند این قضیه را به شکل استاندارد کار کند. خواهشی که از مدیران باشگاه و مشاوران حقوقی دارم هیچوقت همه مسائل را هم در قرادادها به نفع باشگاه لحاظ نکنند به بازیکن ارزش و شخصیت قائل بشوند. از بازیکنان هم خواهش می‌کنم به غیر از اینکه مدیر برنامه که وظیفه اش بازاریابی و پیدا کردن تیم است، حتما یک وکیل مالی هم در اختیار داشته باشند که در بعد مالی با مشکل مواجه نشوند و کارشان به کمیته انضباطی کشیده نشود. ‌در رابطه با مسائل مالی مدیران ما بسیار ضعیف عمل می‌کنند چون ثبات کاری ندارند و می‌دانند چند ماه به عنوان مدیر در باشگاه حضور دارند و یک سال بعد می‌روند و هر کاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و بعد تمام تعهدات را به مدیران دیگر واگذار می‌کنند. امیدوارم در این بخش فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در بخش مدیریت پروسه زمانی تعیین کنند. مثلا مدیری که می‌آید به مدت پنج سال در آن باشگاه ثابت بمانند تا در این مدت بتوانند فلسفه های مدیریتی خود را در باشگاه ارائه بدهند.

مربی سابق پرسپولیس در خصوص فوتبال گیلان اذعان داشت:
در فوتبال گیلان تیمهایی مانند پگاه گیلان، داماش گیلان, سپیدرود رشت, ملوان انزلی و استقلال رشت، دارای سبک بودند ولی متاسفانه در حال حاضر هیچ تیمی را ما نمیبینیم که صلابت گذشته را داشته باشد. از چند بعد این مساله را می‌توانیم بررسی کنیم. 
بخش اول، مدیریت ورزشی است که در سطح استان متاسفانه برای ورود مالکان، برای خرید تیمها و واگذار کردن به بخش خصوصی تصمیگیری های خوبی انجام نمی شود.
بنده در حضور خانم دکتر بخشی و معاونشان،آقای دکتر بازیار رفتم وگله کردم  و گفتم برای نقل و انتقالات در استان گیلان باید از افراد ورزشی و کاربلد و از بدنه و  جنس فوتبال استفاده بشود و فوتبال را بلد باشند. متاسفانه وقتی تیمی را تحویل مالک می دهیم هیچ شناختی از او نداریم. افراد زیادی آمدند و سپید رود را به عهده گرفتند, داماش را و همچنین ملوان انزلی را خریدند ولی نتوانستند کاری انجام بدهند. به عنوان مثال، تیم چوکای طالش زحمات زیادی کشیدند و هزینه کردند و تیم را به لیگ دسته اول آوردند ولی سال اول سقوط کرد. و یا تیم آستارا که واقعا قابل تقدیر است که یک شهر کوچک بندری صاحب یک تیم خوب است با امکانات خاصی که دارد آیا از طریق استان حمایت می شود؟ اصلا رصد می کنند که چه اتفاقاتی  رخ می دهد؟! 

وی افزود: بخش دلالی و واسطه گری در فوتبالِ گیلان خیلی زیاد شده است.کارهایی که اینجا انجام می‌شود را رصد نمی‌کنند. دوستان و مربیان و همکارانی هستند که مسائل دلالی را به بخش فوتبال گیلان آورده اند. زمانی که آقای علی کریمی سرمربیگری تیم سپیدرود رشت را به عهده گرفته بودند بنده هم به عنوان کادر فنی افتخار همکاری داشتم که در آن مقطع، اتفاق خیلی خوب و بزرگی در حال رقم خوردن بود که متاسفانه هیچکس همکاری نکرد و زیرساختی به وجود نیامد و استادیوم ها و هیچ کمپی درست نشد.
البته ما نمی‌توانیم به صورت یک طرفه قضاوت کنیم.‌ قطعا مسئولینِ بالا نشین یا آنهایی که پست و مقامی در فوتبال دارند، صحبتهایی دارند که باید شنیده شود. می‌توانند بیایند و به کارهایی که کردند و یا امکاناتی که برای مالکان فراهم کردند، اشاره کنند.‌

پیشکسوت فوتبال گیلان ضمن گلایه از رسانه ها بیان کرد:
از بخش رسانه خیلی گله مند هستم. زیرا هیچ بخشی از استان گیلان را به صورت مستند و یا فیلم، کنکاش نکرده اند و این یک علامت سوال برای گروه رسانه استان گیلان است. رسانه ها باید وارد می‌شدند و رسوخ می‌کردند و دلایل افت تیمها را از زبان بازیکنان و مربیان و هواداران می‌پرسیدند که چرا استانی مثل گیلان که بازیکنانی مانند مرحوم قایقران را به فوتبال ایران معرفی کرده است، الان هیچ تیمی در لیگ برتر ندارد؟! تکلیف استادیوم های استان گیلان با آن پیشینه ای که داشتند، مشخص نیست. آقای الماس رئیس هیات فوتبال اصلا پاسخگو نیستند. مشخص نیست چه افرادی صاحب فوتبال گیلان هستند. نمی توانیم پاسخی بگیریم که چه کاری انجام می‌دهید. برای پایه های استان گیلان، شهر رشت، لنگرود و شرق گیلان و غرب گیلان متاسفانه کاری انجام نمی‌شود. به عنوان مثال؛ موضوع ناراحت کننده ای که اتفاق افتاده است، بازیکنی مثل علیرضا جهانبخش که در حال حاضر مانند یک نگین در فوتبال اروپا می‌درخشد، از داماش گیلان شروع کرد و ستاره شد و به اروپا راه پیدا کرد، الان متاسفانه تیمی به اسم داماش در لیگ وجود ندارد. قطعا باید به این مسائل رسیدگی شود و امیدوارم اتفاقات خوبی در فوتبال گیلان رخ دهد. 

سیدی در رابطه با پیگیری مطالباتش از باشگاه پرسپولیس گفت:
 برای مطالبات خودم از باشگاه پرسپولیس، واقعیت این است که بنده کاملا با شکایت به دادگاه و یا کمیته انضباطی مخالف هستم. به اعتقاد بنده مشکلات اینچنینی باید دوستانه و در فضای خیلی خوب برطرف شود. اگر قرار است کاری را ادامه بدهیم یا ندهیم، همانجا اعلام کنیم. بعد از قطع همکاری آقای کالدرون، تماسی که با بنده گرفته شد برای عدم فعالیتم با باشگاه، بنده هم به عنوان مربی حرفه ای احترام گذاشتم و توافقنامه ای که در زمان آقای انصاریفرد که همانطور که قبلا هم اشاره کردم متاسفانه ایشان در بخش مدیریتی ورزشی خود در آن مقطع بسیار ضعیف عمل کردند و خیلی مسائل و بار مالی برای باشگاه به وجود آوردند که مشکل من هم یکی از آن موارد بود. در آن زمان به ایشان عرض کردم تا روزی که کار کرده ام دستمزدم را بدهید راضی هستم و ایشان قرادادی را تنظیم کردند و گفتند در طول یک هفته با شما تسویه می‌کنیم که متاسفانه عمل نکردند و دو سال به طول انجامید. من بابت این موضوع بسیار متاسف هستم.
وی در این راستا افزود: بنده بخشی از مطالباتم را در مرداد ماه ۱۳۹۹ دریافت کردم. خیلی تلاش کردم پیام دادم و همه مدارک موجود است گفتم صادقانه دوست دارم تعامل کنیم کار به شکایت نکشد که متاسفانه علی رغم میل باطنی خود در اسفند ۹۹ شکایتی را بر علیه باشگاه پرسپولیس تنظیم کردم و در این موضوع رای با بنده بود بنابراین با این اقتصاد کشور وضعیت دلار و بی ارزش شدن ریالِ ما، بعد از گذشت دو سال هیچ ارزشی ندارد. و رقم قرارداد بنده آنقدری زیاد نبود که نتوانند پرداخت کنند. بنده بخاطر احترام به باشگاه و هوادار و دل خودم درصدی از طلبم را تخفیف دادم و خوشبختانه بعد از دوسال توانستم دریافت کنم. امیدوارم‌ هیچوقت ما همچین مساله ای را در فوتبال ایران نبینیم. 
از آقای نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال کمال تشکر را دارم که خیلی قوی کار می‌کنند و این نوید را به همه مربیان و بازیکنان بدهم که نگران نباشند. این گروه خیلی خوب کار می‌کنند و پیگیر پرونده ها هستند. در سازمان لیگ آقای بهاروند و دوستانِ دیگر خیلی زحمت می‌کشند. گروه استیناف جناب آقای دادرس حضور دارند خیلی خوب و قوی پشت پرونده ها هستند و کارها را انجام می‌دهند. امیدوارم که دیگر هیچ طلبکاری را در فوتبال ایران نبینیم و اگر بنا به قطع همکاری بود، دوستانه باهم به توافق برسیم و برای مهر و امضا و نوشته های همدیگر ارزش قائل بشویم.

سیدی در پایان گفت:
خیلی ممنون از فرصتی که به بنده دادید تا بعد از مدتها با مخاطبین عزیز گفتگویی داشته باشم..
امیدوارم بهترین اتفاقات در ورزش کشور رقم بخورد. با توجه به اینکه آقای دکتر سجادی از جنس ورزش هستند و خودشان هم قهرمان دو و میدانی کشور و آسیا بوده اند، امیدوارم کارگروهی در همه ی استانها و شهرها تشکیل بدهند که برای کار عشق بورزند. از همین ابتدا شروع کنند برای استادیوم های خوب و با کیفیت برای ورزش کردن و نسل جدید. در پایه های همه رشته ها ورود کنند و مخصوصا فوتبال که جزئی از ورزش کشور است مخاطب بسیاری دارد. بنده به عنوان کسی که در این رشته تحصیل کرده و دارای مدرک مربیگری می‌باشم اعلام آمادگی می‌کنم برای همکاری با وزارت ورزش در جهت احیا شدن ورزش کشورم بدون هیچگونه توقع دریافت دستمزد، هر کمکی نیاز باشد برای شهر و استان و کشورم انجام می‌دهم.

کد خبر: 1109432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =