تهران – ایسکانیوز: دولت یازدهم در حالی تدوین بودجه 94 را در دستور کار دارد که قیمت نفت در بازارهای جهانی با افتی قابل توجه و معنادار روبرو شده است .

به گزارش ایسکانیوز ، سازمان کشورهای صادر کننده نفت در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز سه‌شنبه با کاهش 79 سنتی نسبت به روز پیش از آن 85.14 دلار معامله شده است.

بر این اساس باز هم رکورد کمترین قیمت سبد نفتی اوپک شکست و بهای نفت اوپک بیش از 35 دلار از ارزش خود را از دست داد . در میانه ژوئن قیمت هر بشکه نفت اوپک حدود 110 دلار بود.

هر چند مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که روند نزولی بهای نفت گذراست و ایران از بابت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نگران نیست، اما به نظر می رسد کاهش قیمت نفت در روند تدوین بودجه سال 1394 تغییراتی ایجاد کند .

اواخر تابستان امسال دولت بر مبنای نفت صد دلاری اعداد و ارقام اولیه بودجه را پیش بینی کرد اما برآوردهای جدید حاکی از تداوم کاهش قیمت نفت در ماه های آتی است .

روند کاهش قیمت نفت در مهر ماه آغاز شده است اما پس از آنکه صندوق بین المللی پول برای سومین بار پیش بینی های خود برای رشد جهانی اقتصاد را کاهش داد، روند نزولی قیمت نفت تسریع شد.

این صندوق از کاهش رشد اقتصاد در کشورهای اصلی منطقه یورو و ژاپن و کشورهای در حال توسعه مانند برزیل خبر داد.

در عین حال وزارت اقتصاد آلمان نیز اعلام کرد :تولیدات صنعتی در آلمان از ژانویه 2009 تا اوت 2014 به پایین ترین سطح خود رسیده است.

این امر سهام اروپا را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش تقاضای نفت شده است.

پیش بینی های اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر کاهش تقاضای نفت جهانی در سال 2014 و 2015 نیز موجب ایجاد التهاب و نگرانی در بازار نفت شد.

ورود به جنگ قیمتی

سهم اوپک از بازار نفت جهان به حدود 40 درصد کاهش یافته است . وقتی قیمت نفت بنای کاهش در بازارهای جهانی را گذاشت عربستان با کاهش قیمت نفت خام خود نه تنها این روند را تسریع کرد بلکه کاهش قیمت را به سایر تولیدکنندگان اوپک تحمیل کرد .

هم اکنون عربستان با ظرفيت توليد بيش از 10 ميليون بشکه نفت بزرگترين صادرکننده طلاي سياه در بين اعضاي اوپک به شمار مي‌رود، تبيين کرد.

بنابراین در شرایط فعلی عربستان با کاهش رسمي قيمت نفت خود فشار کاهش قيمت ها را به ساير کشورهاي عضو اوپک تحميل کرده و توليدکنندگان را در شرايط سختی قرار مي‌دهد.

به دنبال این اقدام عربستان ،ایران هم رسما خبر کاهش قیمت نفت صادراتی خود را اعلام کرد و جوادی ، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز این اقدام را طبیعی توصیف کرد و گفت متناسب با قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت ها بالا و پایین می رود .

نماينده سابق ايران در اوپک با اشاره به این نکته که چنین اقدامات می تواند شيب کاهش قيمت نفت در بازار جهاني را تند تر کند، گفت: با افزايش عرضه مازاد ظرفيت نفت توسط عربستان فعلا نبايد انتظار تقويت و يا افزايش قيمت نفت در بازار جهاني را داشت و اقدامات فعلي اين باور را در بازار تقويت مي‌کند که قيمت نفت فعلا افزايش نخواهد يافت.

سید محمد خطیبی در خصوص توافق احتمالي عربستان و آمريکا براي پائين نگاه داشتن قيمت نفت به منظور ضربه زدن به اقتصاد کشورهايي همچون ايران، روسيه و ونزوئلا، معتقد است : در حال حاضر عربستان وارد يکسري معادلات سياسي پيچيده شده است و قطعا عربستان هم از کاهش قيمت نفت زيان مي‌بيند.

خطيبي با بيان اينکه عربستان ممکن است از کاهش قيمت نفت زيان هاي اقتصادي ببيند اما اين احتمال وجود دارد که يک سري امتيازهاي سياسي به خاطر تلاش در کاهش قيمت نفت کسب کند، تصريح کرد: از سوي ديگر بايد به اين موضوع اشاره کرد که با کاهش بهاي طلاي سياه در بازار جهاني روسيه به عنوان يک کشور صادرکننده گاز مجبور است که قيمت گاز صادراتي خود را هم کاهش دهد .

مدير سابق امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران با تاکيد بر اينکه قيمت گاز صادراتي روسيه تابع بهاي جهاني نفت خام است، يادآور شد: علاوه بر روسيه ساير کشورهاي صادرکننده گاز همچون ايران، قطر، الجزاير و ترکمنستان هم از کاهش قيمت نفت زيان خواهند ديد.

این در حالی است که ونزوئلا تاکنون رسما پيشنهاد خود را براي برگزاري نشست فوق العاده اوپک برای بررسی چرایی کاهش قیمت نفت اعلام کرده است.

از همین رو برخی کارشناسان اقتصاد انرژی بر این باورند که وزير نفت ايران هم بايد پيشنهاد برگزاري نشست فوق العاده به رياست اوپک را بدهد تا رئيس اوپک با رايزني با ساير اعضا و دبيرکل اوپک بتواند نشست فوق العاده اوپک را برگزار کند.

 
کد خبر: 111583

وب گردی

وب گردی