نظام آموزشی ایران با معناگرایی فاصله دارد

عضو هیأت علمی گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در نظام آموزشی ایران از معناگرایی فاصلۀ جدی داریم و مدرک‌گرایی مصداق بارز این چالش است.

اصغر آقایی، استاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درباره مطرح شدن گفتمان معناگرایی در نظام‌های آموزشی موفق جهان با عبور از گفتمان موفقیت و گفتمان شادی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: مخالف شادی محوری و موفقیت محوری نیستم، اما این گفتمان‌ها در دوره فعلی جوابگو نیست. بر این باور هستم که معناگرایی همواره وجود داشته و انسان یک موجود چهار بعدی دارای ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است. بر اساس اظهارات دانشمندان  ناحیه‌ای در مغز انسان وجود دارد که در تجربیات معنوی انسان مؤثر است و این مسأله، اهمیتِ توجه به معنا و معنویت را نشان می‌دهد.

استاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با انتقاد از غفلت‌های صورت گرفته از این بُعد وجودی انسان، در تعریف «معنا» افزود: معنا هر مفهوم ارزشمند و با اهمیت ادراکی است که توسط خود فرد درک شده و تحمیلی نیست‌.

وی درباره اهمیت معنا در فرآیند تحصیلی گفت: اگر به دنبال موفقیت انسان در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی هستیم، باید بدانیم بسیاری از بچه‌ها در دبستان، دبیرستان و دانشگاه‌ها قادر به طی کردن مسیری که آنها را به هدف می‌رساند نیستند. دانشجویان و هر انسان دیگر خواستار طی کردن هدفی  هستند، طبیعتا اگر پشت آن معنایی نباشد و دیگر انسان احساس شادی و لذت نداشته و حتی در میانۀ راه، هدف را عوض کند.

آقایی درباره اهمیت لذت بردن دانشجویان از فرآیند تحصیل در دانشگاه اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان  بعد از اخذ مدرک از مسیر شغلی لذت می‌برند. بر اساس علم روانشناسی  انسان در مسیر رسیدن به هدف باید لذت ببرد. در این صورت، جوانان در مواجهه با سختی‌های تحصیل سرخورده نشده و در پایان کار نمی‌گویند «خب که چی؟»! گفتمان‌های قبلی همچون شادی محوری فرعی هستند و خود ذیل ویژگی‌های یک انسان موفقِ معناگرا طبقه‌بندی می‌شوند. پس باید انسان به معنا برسد تا بتواند شاد و موفق زندگی کند.

این استاد دانشگاه افزود: در نظام آموزشی ایران از معناگرایی فاصلۀ جدی داریم و مدرک‌گرایی مصداق بارز این چالش است. ما در یکی دو دهۀ اخیر از معناگرایی دورتر شده‌ایم. ما در ایران، جوانان را بدون برنامه به سمت آموزش عالی هدایت می‌کنیم تا تعداد اندک با موفقیت بیرون بیایند. وقتی معنا محوری بر اساس انگیزه‌های فردی بدون جوّ رقابتی یا چشم و هم‌چشمی و مدرک‌گرایی حاکم باشد، افراد کارآزموده و متخصص از نظام آموزشی بیرون می‌آیند.

آقایی در پایان با تأکید بر لزوم آموزش معنامحوری از دوران کودکی گفت: انسان ذاتاً به دنبال یافتن معناست، اما با تحمیل  مسیرهای انحرافی به بچه‌ها به چالش برمی‌خوریم. باید  کودکان، معنامحور بودنِ زندگی را که از معناهای شی شروع شده را فراگیرند. ما هیچ نیازی به انقلاب آموزشی و تغییر اساسیِ سیستم نداریم، بلکه باید  طرز فکرمان را به عنوان پدر، مادر، معلم‌ و استاد دانشگاه تغییر  دهیم.

خبرنگار: آیدا فوقی

انتهای پیام/

کد خبر: 1122844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =