مسئله‌یابی اولویت اصلی حوزه پژوهشی است/ افزایش ۲۰ درصدی پایان‌نامه‌ها با موضوعات حل مسئله

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اراک با بیان اینکه ایجاد سراهای نوآوری یکی از پروژه‌های شاخص دانشگاه آزاد اسلامی در راستای شناسایی و تقویت ظرفیت تولیدی شهرها است، گفت: هر سال با افزایش ۲۰ درصدی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری به حل معضلات و مشکلات پرداخته شده و مورد استقبال دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

علی حسنی جوشقانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اراک درباره دستاوردهای پژوهش و فناوری این دانشگاه در سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: در شرایط کنونی که کشور تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه استبکار جهانی از واردات تجهیزات و فناوری‌های خارجی بازمانده، نیاز به تحول و پژوهش و انتقال آن به صنعت در دانشگاه بیش از پیش احساس می‌شود.  

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اراک ضمن تاکید بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در راستای حل مشکلات  افزود: اداره ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه به‌منظور تسهیل ارتباط دانشگاه با صنعت راه‌اندازی شده و در چند سال اخیر فعالیت‌های مناسب انجام شده است.  با توجه به اینکه دانشگاه در حال گذر از نسل دو به نسل سه و چهار است و طبق سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی، مسئله‌یابی از اولویت‌های اصلی پژوهش و فناوری دانشگاه است.

وی تشریح کرد: در یکسال اخیر از شرکت‌های متعدد بازدید شد و تعداد قابل توجهی مسئله به دانشکده‌ها برای بررسی و حل ارسال شده است. از سوی دیگر گروه‌های پروژه‌یاب در دانشکده‌های مختلف تشکیل شده و مشکلات صنعت بررسی و به اعضای هیات علمی و محققان اعلام شده است. سازمان مرکزی دانشگاه هم به صورت هماهنگ چالش‌های صنعت را برای واحدها ارسال کرده و تاکنون ۸۰۰ پروژه تحقیقاتی از صنعت اعلام شده است.

حسنی جوشقانی با بیان اینکه ایجاد سراهای نوآوری یکی از پروژه‌های شاخص دانشگاه آزاد اسلامی در راستای شناسایی و تقویت ظرفیت تولیدی شهرها است، گفت:  در ۳ سال اخیر نظام پایش ایجاد شده و دبیرخانه نظام موضوعات فناوری در استان ماه گذشته شروع بکار کرده  و کلیه این اقدامات براساس آمایش استانی انجام شده است. برای مثال دلیجان که مهد عایق‌های رطوبتی و صنعت الیاف است، سرای نوآوری عایق‌های رطوبتی و الیاف در حال راه اندازی است و  ۱۶ سرا در استان بر اساس ظرفیت شهرها راه اندازی شده و برخی در حال تاسیس است. 

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اراک در ادامه با ذکر این موضوع که ظرفیت، مشکلات و چالش‌های صنعت و جامعه در حال استخراج است، تاکید کرد: نظام موضوعات پژوهشی از سال ۹۸ در سامانه پژوهشیار تعریف شده و اخیرا سیاست‌های تشویقی، تکلیفی را به اساتید و دانشجویان ابلاغ کرده که دانشگاه موظف شده هر سال با افزایش ۲۰ درصدی، پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری را به حل معضلات و مشکلات این حوزه‌ها سوق داده و جلسات مناسب با نهادهای مربوطه برگزار کرده و مورد استقبال دستگاه‌ها قرار بگیرد.

از پژوهشگران فعال در زمینه حل مشکلات جامعه و صنعت تجلیل می‌شود

 وی درخصوص بودجه پژوهش دانشگاه و نحوه تخصیص آن گفت: یکی از وظایف هر دانشگاهی تحقیق و پژوهش است.  در گذشته حمایت مالی و پروژه‌هایی تعریف شده و بودجه‌ای به این امر اختصاص می‌یافت، اما هم‌اکنون برای پژوهشگران محقق در زمینه حل مشکلات جامعه و صنعت  سهم بیشتری در نظر گرفته می‌شود.  

 معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اراک  با بیان اینکه راهی جز حل مشکلات تکیه بر توان داخلی وجود ندارد، افزود: همه باید  دست در دست هم برای حل مشکلات قدم برداشته تا شاهد کشوری پیشرو و خودکفا در همه عرصه‌ها باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =