استفاده از ظرفیت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی اولویت است

معاونت فرهنگی و دانشجویی استان خوزستان گفت: اولین اولویت برای ما همیشه استفاده از ظرفیت دانشجویی حتی با وجود ایرادات و ضعف‌های احتمالی است و آن را به کارهای حرفه‌ای اما غیردانشجویی ترجیح می‌دهیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی همواره جزو دغدغه‌های متولیان آموزش عالی بوده و بستری برای رشد و پرورش دانشجویان در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی را پدید می‌آورده است؛ اما در سال‌های اخیر و بالاخص با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن فعالیت‌های دانشجویی، این حوزه با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شده که مسئولان امر باید با استفاده از راهکارهای جدیدتری اقدام به گسترش فعالیت‌ها و جذب دانشجویان کنند.

 ۳/۵ درصد دانشجویان واحد اهواز فعال در حوزه فرهنگی و دانشجویی

گودرز شاطری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی استان در سال‌های اخیر گفت: از قریب به ۶۵ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در استان خوزستان و  بین ۳ الی ۳.۵ درصد از مجموع دانشجویان جزو فعالان فرهنگی و دانشجویی هستند که در کانون‌ها، انجمن‌ها، نشریات، تشکل‌ها و بسیج دانشجویی مشغول به فعالیت هستند. پیش از وجود شرایط کرونا و حضوری بودن فعالیت‌ها، ابتدای هر سال تحصیلی اقدام به جذب دانشجویان جدیدالورود می‌کردیم و تا حدود یک الی دو هفته پس از شروع کلاس‌های ترم جدید هم غرفه‌هایی که در اختیار کانون‌ها و تشکل‌ها قرار داده شده بود، به هدف جذب دانشجوها، برپا بود تا کانون‌ها و تشکل‌ها بتوانند تبلیغات و جذب نیروی جدید داشته باشند.

وی افزود: البته در این دو سال اخیر که تمام فعالیت‌ها مجازی شده و این راهکارها دیگر قابلیت اجرایی نداشتند، بالاجبار بیش از پیش به سمت فضای مجازی برای جذب دانشجویان سوق داده شدیم. در این مدت با دریافت شماره دانشجویان جدیدالورود و تقسیم بندی و گروه بندی مشخص خانم‌ها و آقایون در گروه‌هایی با حداکثر ظرفیت ممکن، راساً اقدام به معرفی خود به عنوان معاونت فرهنگی دانشجویی و متولی فعالیت های فرهنگی دانشگاه  می‌کنم.

شاطری ادامه داد: تبلیغ و معرفی کانون‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌ها را نیز به شکل مجزا از فعالیت تبلیغی خود این مجموعه‌ها، انجام می‌دهیم. برای مثال در واحد اهواز که ترم گذشته حدود ۴ هزار دانشجوی جدید داشته، برنامه ریزی کردیم تا تعداد بسیاری را جذب مجموعه های فرهنگی و دانشجویی کنیم.

البته با وجود حضوری نبودن فعالیت‌های دانشگاهی این جذب با سختی دوچندان همراه شده و برعکس فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی که دانشجویان غالباً در هر ترم به آن نیاز پیدا کرده و خود به دنبال حل مسائل‌شان پیگیر امور آموزشی می‌شوند، به گفته وی در امور فرهنگی این معاونت و دانشگاه است که باید با استفاده از طرق مختلف سعی در جذب و پای کارآوردن دانشجویان کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: با توجه به شرایط موجود، تمرکز خود را بر روی فضای مجازی و تبلیغ و تشویق دانشجویان از این راه قرار دادیم.

شناسایی دانشجویان علاقمند نیز از طریق گروه‌های تشکیل شده از همین فضا و دسته بندی آنها به صورت تخصصی‌تر صورت می‌پذیرد. تشکل‌ها هم معمولاً خود اقدام به برگزاری جلسات و کارگاه‌هایی برای معرفی و جذب خود می‌کنند، اما با توجه به کمرنگ بودن حضور دانشجویان  در فضای دانشگاه، همچنان تمرکز اصلی بر روی فضای مجازی است.

شاطری در خصوص سوالی نسبت به مشوق‌ها و همچنین آموزش‌های در نظر گرفته شده برای دانشجویان و فعالین فرهنگی بیان کرد: برای دانشجویانی که معرفی و جذب این مجموعه‌ها می‌شوند، جدای از آموزش‌هایی که خود ما برای آنها در نظر می‌گیریم، کارگاه‌های تخصصی‌ای را بنابر حوزه‌های مختلف مورد علاقه و توجه دانشجویان مانند نشریات، عکاسی، تاتر و... برگزار می‌کنیم.

شاطر افزود:  این مسائل به آموزش و بازآموزی دانشجویان کمک به سزایی می‌کند و این بستر فراهم شده توسط دانشگاه باعث تقویت دانشجویان می‌شود و زمانی که به دانشجو احساس مهارت افزایی دست پیدا می‌کند، خود مشتاقانه به فعالیت‌های بیشتری می‌پردازد.

۴۵ کارگاه برای تشکل های واحد اهواز برگزار شد

وی تاکید کرد: از زمان حضور جهانبین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشوق‌های دیگری مانند تخفیف شهریه برای دانشجویانی که فعالیت مناسبی داشته باشند در نظر گرفته شده است.

در خصوص کارگاه‌ها و کلاس‌های مورد نیاز دانشجویان نیز تشکل‌هایی همچون بسیج دانشجویی و انجمن‌ها معمولاً خود اقدام به برگزاری کارگاه‌های مدنظرشان هست، اما برای کانون‌ها با توجه به نیاز و شناختی که ما از کانون‌ها داریم، پیشنهادات در شورای فرهنگی مطرح و با جمع‌بندی اقدام به برگزاری کارگاه برای تشکل‌ها می‌کنیم. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان  افزود: تعداد کارگاه‌های و کلاس‌های برگزار شده نیز در هر بازه زمانی بنا به نیاز و شرایط موجود متفاوت است اما به طور میانگین حدوداً سالی ۴۰ الی ۴۵ کارگاه در سطح واحدهای استان برگزار می‌شود.

بودجه فرهنگی دانشگاه مطابق آیین نامه ابلاغ می‌شود

وی  در خصوص بودجه بندی و نحوه تخصیص آن به تشکل‌ها و کانون‌ها گفت: بودجه فرهنگی دانشگاه بر اساس  آیین نامه ابلاغی یک و نیم درصد از کل بودجه دانشگاه است که نیم درصد ان ورزشی، نیم درصد فرهنگی و بخشی نیز در اختیار استان و واحد است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان ادامه داد:  مشکلی که در سالیان اخیر در زمینه بودجه به وجود آمده آن است که پیشتر این بودجه به صورت نقدی در اختیار واحدها قرار می‌گرفت،  اما در حال حاضر این بودجه به صورت اعتباری وجود دارد اما به شکل نقدی نیست و نمی‌توان تمام اعتبار بودجه را وضول و نقد کرد که مشکلاتی را برای تامین هزینه‌های برنامه‌های فرهنگی در این سال‌ها به وجود آورده است و مجبور به محدود کردن هزینه‌ها هستیم.

شاطری افزود:  ما در خصوص تخصیص بودجه بین تشکل‌ها و کانون‌ها تفاوتی  قائل نیستیم و تنها ملاک دارای اهمیت دانشجو بودن و علاقمند بودن افراد است و تمام پیشنهادها در شورای فرهنگی مطرح شده و بر همان اساس بودجه در اختیار کانون‌ها و تشکل‌ها قرار می‌گیرد.

شاطری همچنین در بحث به کارگیری دانشجویان فرهنگی در برنامه‌های اجرایی دانشگاه بیان کرد: در کارها و فعالیت‌های اجرایی مانند برگزاری برخی مراسمات و جشنواره‌ها نیز به عهده خود دانشجویان است و از ظرفیت دانشجویان فعال در حوزه  فرهنگی به عنوان متولی برنامه‌ها استفاده می‌شود. اولین اولویت برای ما همیشه استفاده از ظرفیت دانشجویی حتی با وجود ایرادات و ضعف‌های احتمالی است و آن را به کارهای حرفه‌ای  غیردانشجویی ترجیح می‌دهیم، چراکه معتقدیم این فعالیت‌ها و بسترهای موجود باعث ارتقاء توانایی‌ها و افزایش امید، مهارت و اعتماد به نفس دانشجویان می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =