علت کمبود پزشک در مناطق محروم چیست؟ / پزشک عمومی بیکار زیاد داریم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است با وجود کمبود پزشک در مناطق محروم کشور، این مشکل به خاطر کمبود نیروی انسانی نیست و پزشک عمومی بیکار در کشور زیاد است.

علیرضا سلیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم، گفت: مشکل، کمبود نیروی انسانی و پزشک نیست؛ مشکل پخش نامتناسب نیرو انسانی است. در بعضی از مناطق کشور تجمع پزشک داریم و در برخی مناطق هم کمبود پزشک دیده می‌شود. این کمبودی که مردم عزیز ما ابراز می‌کنند درست است ولی مشکل اصلی این است که سیستم پخش پزشک نامتناسب است.

این متخصص بیهوشی در رابطه با راه‌حل مشکل توزیع نامتناسب پزشک در مناطق محروم کشور بیان کرد: برای حل این مسئله،  وزارتخانه و دولت باید هم زیرساخت‌ها را در استان‌های محروم ایجاد کنند و هم جاذبه ماندن پزشک در این مناطق را افزایش دهند. اینکه پزشک‌ها به خاطر گذراندن طرح و از روی اجبار به این مناطق بروند؛ روش معقول و پایداری نیست.

 وی با تاکید بر اینکه باید جذابیت‌های اجتماعی، اقتصادی و کاری در این استان‌ها را بالا برد، افزود: به خیلی از پزشک‌هایی که برای گذراندن طرح به شهرهای کوچک می‌روند؛ اجازه تاسیس مطب داده نمی‌شود و این روش معقولی نیست.

سلیمی ادامه داد: اگر زیرساختاهای لازم برای زندگی، ازدواج، تشکیل خانواده، فرستادن فرزندان به مدرسه و درآمد متناسب با سختی کار فراهم باشد؛ پزشکان هم در آن مناطق ماندگار خواهند شد و شرایط بهتر می‌شود. کلید حل این معضل در توزیع متناسب پزشکان است.

سلیمی درباره اینکه در برخی مناطق به خصوص در نقاطی از استان سیستان‌وبلوچستان حتی پزشک عمومی هم وجود ندارد، گفت: این موضوع درستی است اما از آن طرف پزشک عمومی بیکار هم در کشور زیاد داریم. نقطه اتصال این دو مسئله این است که شرایط کار در مناطق محروم به شکلی ارائه شود که  این پزشکان بی‌کار در آنجا جذب و مشغول به فعالیت شوند.

انتهای پیام/

خبرنگار: مصطفی کمالی

کد خبر: 1130308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =