دانشجویان متاهل از پرداخت یک ترم شهریه معاف می‌شوند/ کاهش ناهنجاری های اجتماعی با ترویج ازدواج آسان

معاون امور مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به اینکه‌ دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویانی که در طول تحصیل متاهل شدند امتیازاتی‌ در نظر گرفته است، تصریح کرد: طبق مصوبه‌ دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ترویج و حمایت از ازدواج دانشجویی، هر دانشجویی که در دوران تحصیل ازدواج کند؛ یک ترم از پرداخت شهریه معاف است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، یکی از راه‌های‌ افزایش میزان ازدواج جوانان در جامعه، ترویج فرهنگ ازدواج آسان و اصلاح سنت‌های نادرست در جامعه است. بر اساس تلاش رسانه‌های خارجی‌ برای ترویج و القای فرهنگ غرب به سبک زندگی جوانان، عدم‌ وجود حمایت‌های کافی‌ برای تولید ‌محتوای فرهنگی مناسب بر اساس سنت‌ها و ارزش‌های جامعه اصیل ایرانی اسلامی، سیاست‌گذاری‌های نامناسب و در بعضی موارد نادرست دولتمردان، مشکلات اقتصادی، افزایش سطح توقع جوانان در انتخاب همسر، نبود زیرساخت‌های مناسب برای ازدواج دانشجویان‌ در حین‌ تحصیل سبب ترویج زیست مجردی در بین جوانان، به ویژه قشر تحصیل‌ کرده جامعه شده است.

در سیزدهمین‌ کاروان همسفر تا بهشت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جشن ازدواج دانشجویی گفت:  یک غفلت تاریخی که در کشور داریم این است که وقتی دانشگاه ساختیم، فکر سلف سرویس و خوابگاه مجردی بودیم، اما حواسمان نبود دانشجویان ۱۸ ساله به دانشگاه می‌آیند و ۳۲ ساله می‌روند؛ یعنی سن جوانی و ازدواجشان در دانشگاه می‌گذرد.

وی افزود: بستری برای تاهل در این محیط فراهم نیست و آنها را به زیست مجردی عادت دادیم. ما مسئولان آموزش عالی اشتباه کردیم.خوشبختانه با ایجاد یک بیداری در سیاست‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی، در مهیا کردن شرایط ازدواج آسان‌ برای دانشجویان‌ اقدامات در حوزه اشتغال و تخصیص تسهیلات ازدواج دانشجویی به دانشجویان‌ متاهل شده در حین تحصیل صورت گرفته‌ است.  اقدامات صورت گرفته کافی نیست اما می‌توان شروعی‌ نو برای بوجود آوردن یک حرکت عظیم در حوزه فرهنگسازی ازدواج جوانان باشد.  

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ‌محدودیتی در اعطای تسهیلات ندارد

رضا غلامی، معاون امور مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه‌ دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویانی که در طول تحصیل متاهل شدند امتیازاتی‌ در نظر گرفته است، تصریح کرد: طبق مصوبه‌ دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ترویج و حمایت از ازدواج دانشجویی، هر دانشجویی که در دوران تحصیل ازدواج بکند یک ترم از پرداخت شهریه معاف است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم هیچ گونه‌ محدودیت ظرفیتی در اعطای تسهیلات به دانشجویانی که در دوران تحصیل متاهل شدند و درخواست تسهیلات کردند ندارد.

همچنین مراسم عقد سجاد نوروزی از دانشجویان‌ فعال فرهنگی و دبیر کانون سایه‌های جدید در ایام اعیاد شعبانیه‌ با حضور حجت‌ السلام خیری و معاونت فرهنگی و جمعی از مسئولین دانشگاه بر سر مزار دو شهید گمنام‌ دانشگاه‌ آزاد قم برگزار شد. نوروزی هدف خود را از برگزاری مراسم‌ عقد بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ترویج این حرکت ارزشی و ازدواج آسان‌ و استمداد طلبیدن‌ از محضر شهدا به ویژه شهدای گمنام‌ دانست‌ و افزود: برقراری رابطه عاطفی عمیق با این دو شهید گمنام در طول تحصیل خود را عامل سمت‌گیری و بهبود عملکرد فرهنگی و علمی خود در راستای مثبت به شمار آورد.

همچنین ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ضمن خواندن خطبه عقد این دو جوان یادآور شد: در آموزه‌های اسلام راستین‌ نهاد خانواده مهمترین‌ نهاد اجتماعی است‌ که سلامت آن‌ باعث سعادت جامعه‌ و بیماری و نابهنجاری‌ آن‌ باعث بروز بحران‌های‌ خانمانسوز و انحطاط‌ جامعه می‌شود. ازدواج باید ساده، بدور از تکلف و آداب و رسوم‌ غیرشرعی‌ و غیرعقلی باشد.

خیری با بیان اینکه‌ به هر میزان‌ جامعه برای برگزاری ازدواج ساده سرمایه‌گذاری کند به صورت تصاعدی‌ نابهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی جامعه کم می‌شود، تاکید کرد: نهادهای علمی و فرهنگی‌ باید درراستای تشویق‌ جوانان به ازدواج به ویژه‌ ازدواج آسان‌ تلاشی‌ جهادی کرده‌ و تمام هم و غم خود را در این زمینه صرف کنند.

خبرنگار: فاطمه دده‌بیگی

انتهای پیام/

کد خبر: 1133195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =