نبود کیفیت در آموزش و پژوهش‌های دانشگاهی قابل تأمل است/ پژوهش‌های دانشجویان به سفارش سازمان‌ها تدوین شود

استاد دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از پایان نامه و رساله به عنوان پروژه تحقیقاتی دانشجویان در جامعه یاد و با تاکید بر تقاضا محور بودن فعالیت های پژوهشی، گفت: پایان نامه و رساله شناسنامه علمی دانشجو است.

رضا کچوئیان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، از آموزش و پژوهش به عنوان دو رکن مهم و اساسی در توسعه و تعالی کشور یاد کرد و گفت: این دو موضوع در عین مجزا بودن از یک دیگر دارای ارتباطی تنگاتنگ با هم هستند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی ملی هوش و استعداد ایران با اشاره به شیوع کرونا در سطح جهان و غافلگیر شدن تمامی بخش‌ها، سازمان‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی را همچون دیگر دانشگاه ها متاثر از این اتفاق دانست و افزود: با پاندمی کرونا، همه بخش‌های آموزشی کشور به طور جدی در معرض آسیب‌ها و خطرات متاثر از این پدیده بود. پیامدهای این پدیده را در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی تبلور یافت و مدیریت و کنترل این مهم در بخش‌های مختلف نیازمند شناخت دقیق آثار و پیامد های حاصل از آن بود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تعطیل نبودن آموزش در زمان کرونا از گرایش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به فضای مجازی، نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف سخن گفت و افزود: ورود از یک اقلیم به زیست بومی جدید مستلزم داشتن اطلاعات دقیق و کامل از موضوع توام با برنامه‌ریزی درست و صحیح است، چرا که با برنامه‌ریزی و بکارگیری همه ظرفیت‌ها می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

کچوئیان بخش آموزش عمومی کشور را مستثنی از این مهم ندانست و تصریح کرد: دستگاه آموزش و پرورش نیز با راه اندازی شبکه شاد به طور ناگهانی معلمان و دانش آموزان را وارد فضایی کرد که عملا این شبکه موزون و هماهنگ با اتفاقات و اهداف مد نظر نبود.

وی  چالش‌های آموزش مجازی، آسیب‌ها و مشکلات روحی و روانی متاثر از آن را برای افراد ورودی سال اول دانشگاه‌های کشور یک معضل خواند و افزود: پرخاشگری، کاهش منزلت و جایگاه اجتماعی افراد در خانواده مشکلات جسمانی و روحی و روانی برخی از پیامدهای حاصل از پاندمی شدن کرونا و دور بودن دانش آموزان و دانشجویان از آموزش مستقیم به شمار می‌رود. نبود کیفیت در آموزش، پژوهش و رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری هم نکته‌ای قابل تامل است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی ملی هوش و استعداد ایران سطح کیفیت پژوهش در کشور را در قیاس با دنیای توسعه یافته اندک توصیف کرد و گفت: ریشه این بی کیفیتی به زمان‌های گذشته مربوط و از گذشته تاکنون کاملا قابل مشهود است، طی دهه‌های اخیر توسعه در بخش‌های مختلف کشور هماهنگ با تولیدات دانش نبوده است. پژوهش‌های دانشگاهی ما ارتباط مستقیم و مفید و پویا با جامعه ندارد. این ارتباط باید با بخش‌های مختلف جامعه خصوصا صنعت و بازار گویا و نمایان باشد.

کچوئیان، تصریح کرد: موضوعات پژوهشی کشورهای سرآمد دنیا را برابر با نیازهای کشور در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، پزشکی، هنر و ادبیات و غیره ذکر کرد و ادامه داد: موضوعات پژوهشی دانشجویان کشورهای برتر جهان کاملا متناسب با نیاز بازار و شرایط جامعه است، در حالی که این اتفاق در دانشگاه‌های کشور نمی‌افتد و اگر هم صورت گیرد با میزان، فراوان و تعداد اندک روی می‌دهد.پایان نامه و فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان باید به سفارش سازمان ها و دستگاه های مربوطه و برابر با نیاز و شرایط اجتماع تهیه و تنظیم شود.
کچوئیان در زیست بوم جدید از نظارت به عنوان یکی از ارکان جدی مدیریت در سازمان ها یاد کرد و گفت: تولید فاخر علمی، الزاما باید برابر با نیاز جامعه باشد. رساله و پایان نامه دانشجویان کشور باید با ورود نهادهای نظارتی برابر با نیاز جامعه تالیف شوند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، آثار، تولیدات و فعالیت‌های انجام شده افراد را عامل شناخت آنها دانست و افزود: تصویب شدن گذراندن ۶ یا ۸ واحد درسی توسط دانشجویان بجای ارایه پایان نامه توسط دانشگاه‌های کشور، جفایی بزرگ به تولید علم در کشور است.

وی تصمیمات سیاستگذاران را اقدامی مهم در راستای توانمند شدن محققان، پژوهشگران و دانشجویان کشور دانست و اظهار کرد: ایجاد انگیزه در دانشجویان و راغب کردن آنها برای انجام فعالیت‌های پژوهشی برابر با نیاز جامعه اقدامی لازم و ضروری از جانب مسؤولان دانشگاه است.

معاون سابق نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در ادامه از پارک های علم و فناوری در کشور به عنوان موتور توسعه اقتصاد  کشور یاد کرد و افزود: در صورت راه‌اندازی واحدی مشابه در دانشگاه به عنوان حلقه واسط میان دانشجو و بازار و صنعت، موضوع پایان نامه‌ها و رساله‌های پژوهشی مبتنی‌بر نیاز جامعه به دانشجویان معرفی و فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان هم برابر با نیاز جامعه انجام می‌شود.

وی با ابراز تاسف از شکلگیری موسسات سودجو طی دهه‌های اخیر در کشور، گفت:  این موسسات با دریافت رقمی بالا از دانشجویان اقدام به نوشتن پایان نامه می‌کنند، این معضل بخش عمده‌ای از مشکلات نظام دانشگاهی کشور به شمار می‌رود که نیازمند برخورد دستگاه‌های قضایی با چنین موسسات سودجو است.

کچوئیان در پایان مطالعه تطبیقی پژوهش‌های صورت گرفته در کشورهای پیشرفته را گامی مهم برای افزایش کیفیت و غنابخشی فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان موسسات عالی آموزش کشور برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =