بسیاری از اراضی کشاورزی سنندج از طریق فاضلاب شهری آبیاری می‌شود/ برای مهار وبا باید مرزها کنترل شود

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان درباره چرایی افزایش تعداد مبتلایان به وبا در این استان گفت: بسیاری از اراضی کشاورزی در سنندج از طریق فاضلاب شهری آبیاری می‌شود. همچنین برای مهار وبا کنترل مرزها و قرنطینه افراد تازه وارد به کشوراز اهمیت برخوردار است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله با شیوع فصل گرما شاهد افزایش مبتلایان به وبا به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار به‌دلیل عدم رعایت بهداشت هستیم. در روزهای اخیر بهرام کندایی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری وبا در استان به ۳۶ نفر خبر داد. با توجه به اینکه مهمترین و در عین حال ساده‌ترین راه مقابله با بیماری و جلوگیری از گسترش آن رعایت بهداشت فردی و پرهیز از خوردن آب، غذا، سبزیجات و میوه آلوده است و تمامی افراد باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

سیستم‌های تصمیم‌گیرنده به روند آبیاری اراضی کشاورزی ورود کنند

کاوه بهمن‌پور، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان درباره آخرین وضعیت مبتلایان به وبا در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: وبا از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود. در این شرایط سالم‌سازی آب، سبزیجات و مواد غذایی باید در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود:  بسیاری از اراضی کشاورزی در سنندج از  طریق فاضلاب شهری آبیاری می‌شود و  ورود سیستم‌های انتظامی و تصمیم گیرنده در این زمینه از اهمیت برخوردار است. کنترل مرزها و قرنطینه افراد مشکوک تازه وارد به کشور از اهمیت برخوردار است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان ادامه داد:  ابتلا به وبا به مسائل مختلف بستگی دارد  و نیازمند رعایت بهداشت در مصرف غذا، آب و شست و شوی دست است.  سالم‌سازی آب آشامیدنی، مواد غذایی، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی به افراد از اهمیت برخوردار است. در این شرایط همگان باید بدانند که  علائم بروز این بیماری شامل اسهال آبکی زیاد که گاهی اوقات به عنوان “مدفوع آب برنجی معرف است، استفراغ،  ضربان قلب تند، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست، غشاهای مخاطی خشک، فشار خون پایین، تشنگی، گرفتگی عضلات و بی‌قراری یا تحریک‌پذیری می‌شود.

نحوه شست‌وشوی مناسب دست‌ها مورد توجه قرار بگیرد

بهمن پور با بیان اینکه با فرارسیدن ماه‌های محرم و صفر شاهد افزایش تردد و شرکت انبوه جمعیت در پیاده روی اربعین  به مرز عراق هستیم، گفت: با توجه به اینکه آب و مواد غذایی راه انتقال این بیماری است، طبیعتا تهیه غذا در موکب‌ها نیازمند نظارت بیش از پیش از سوی  سازمان‌های مسئول در امر بهداشت و درمان است و نکته دیگر نحوه صحیح شست و شوی دست‌ها و رعایت اصول بهداشتی در  سرویس‌ها باید به همگان آموزش داده شود.

نکات مهم برای پیشگیری از ابتلا به وبا

شایان ذکر است، به منظور پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، برای نوشیدن آب، شست‌وشوی ظروف، خوردن سبزیجات از آب لوله‌کشی کلردار استفاده شود. در غیر این صورت آب را بجوشانید و پس از سرد شدن مصرف کنید. در زمان شیوع بیماری وبا از خوردن سبزیجات خام پرهیز شود. سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی کنید و پس از شستن با آب سالم مصرف کنید. همچنین از مصرف ماهی خام یا نیم‌پز که از آب آلوده گرفته شده است، اجتناب کنید. از شنا کردن در استخرهای عمومی و مصرف آبمیوه و ساندویچ یا هر غذایی که احتمال داده می‌شود آلوده باشد جدا خودداری کنید. قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به توالت، دست‌های خود را با آب و صابون خوب بشویید. حالامکان از غذاهای پخته شده در منزل استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =