ایسکانیوز - دین و اندیشه: با گذر زمان و بروز تغییرات گسترده در دانش، جهان بینی و سبک زندگی آدمی، پرسش های بسیاری در باب ارزش های کهن مطرح می شود. ادیان، که از گذشته با آدمی همراه بوده اند نیز از این سوالات و تردیدها مبرا نیستند و لازم است عالمان و اندیشمندان هر عصر، به این پرسش ها، فارغ از هرگونه تعصب نسبت به سنت یا جهان جدید بپردازند. نگارندگان کتاب دین و چالش های جهان معاصر نیز سعی دارند در این وادی قدم بگذارند. از این کتاب، یکشنبه 27 مهر 1393، در کتابخانۀ ملی، رونمایی شد.


این کتاب مجموعه‌ای است از 250 سوال و شبهه در مورد دین، اسلام و تشیع که توسط اساتیدی بنام همچون عبدالرحیم گواهی، منوچهر صدوقی‌سها، الیاس کلانتری و مهدی چهل‌تنی پاسخ داده شده است. کتاب حاضر به وسیلۀ مرکز پژوهش ادیان در دو مجلد به طبع رسیده است و در مجموع 1200 صفحه را دربرمی‌گیرد. در مراسمِ رونمایی از این کتاب سه تن از نویسندگانِ آن، به همراه تنی چند از دیگر استادان به طرحِ دیدگاهِ خود در مورد کتاب و موضوعش پرداختند.


بیشترِ بارِ پاسخ به سوالات این مجموعه بر دوش دکتر عبدالرحیم گواهی بوده است. وی فارغ التحصیل رشتۀ نفت از دانشگاه نفت آبادان، مدیریت بازرگانی از مدرسۀ بازرگانی هاروراد و دکترای ادیان تطبیقی از دانشگاه اوپسالای سوئد است. از گواهی تا کنون ده‌ها ترجمه در حوزۀ تاریخ، ادیان، عرفان، و کلام جدید به چاپ رسیده است. ترجمۀ آثاری از ادوارد سعید، جان هیک، نیکی ارکدی و آلفرد نورث‌وایتعهد در کارنامۀ این مترجم برجسته به چشم می‌خورد. وی به عنوان نخستین سخنران این مراسم به تشریحِ ضرورت و اهمیتِ نوشتنِ کتابی این چنینی پرداخت. گواهی که هم‌اکنون ریاست مرکز پژوهش ادیان را بر عهده دارد به صراحت مدعی شد هجمه‌ای که امروزه به اسلام و تشیع می‌شود، در هیچ دوره‌ای از تاریخ سابقه نداشته است. در نتیجه برای جلوگیری از تاثیر این هجمه‌ها وجود چنین کتابی در خانۀ هر مسلمان شیعه ضروری است. وی با تشریح چگونگیِ جمع‌آوری پرسش‌ها و شبهات در این کتاب گفت که بیشتر سوالات این مجموعه از میان پرسش‌های دانشگاهیان و قشر روشنفکر گزینش شده است؛ سوالاتی که گسترۀ وسیعی از پرسش‌های علمی و تاریخی تا مسئله‌های فلسفی و عرفانی‌ را در برمی‌گیرد.


در ادامۀ مراسم دکتر منوچهر صدوقی‌سها یکی دیگر از نویسندگان کتاب به ایراد سخنرانی پرداخت. صدوقی‌سها پژوهشگر حوزۀ عرفان، حقوق و فلسفه و استاد موسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران است. وی در سخنرانی کوتاهش به محتویات کتاب نپرداخت بلکه درددلی را در مورد موضوع آن طرح نمود. به باور صدوقی‌سها بیشتر شبهات و مسائلی که امروزه در جامعۀ ما مطرح می‌شود، در اصل اعتراض است که در پوشش سوال مطرح می‌شود. وی با بیان این نکته که امروز بسیاری به هیچ اصل ثابتی باور ندارند و می‌کوشند هر اصل و اعتقادی را نقض نمایند، نسبت به این وضعیت پیش آمده در میان ما هشدار داد.


مهندس محسن یحیوی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به درخواست قرآن مبنی بر تدبر در آیات الهی، سوال را لازمۀ تدبر دانست. یحیوی با بیان پرسش و پاسخ‌های قرآنی همچون پرسش حضرت ابراهیم از خداوند در مورد چگونگی زنده‌کردنِ مردگان در روز قیامت یا پرسش و پاسخ حضرت موسی و حضرت خضر یا ماجرای سوال فرشتگان از خدا در مورد چرایی آفرینش انسان، تصریح نمود که این‌ها نشانۀ آن است که هر پرسشی به معنای ضعف در ایمان نیست. یحیوی کارِ نویسندگان این کتاب را کاری از جنس کار پیامبران دانست، چرا که شانِ نزول بسیاری از آیات قرآن پرسش‌هایی است که مومنین یا دیگران از پیامبر می‌نمودند و آیاتی در پاسخ به آن‌ها نازل می‌شد. یحیوی در پایان، وجودِ این کتاب در هر کتابخانه، هر دانشگاه، هر خانه و خانواده‌ای را لازم دانست.


در پایان مراسم نیز دکتر گواهی با اشاره به اینکه تعداد پرسش‌ها و شبهات جمع‌آوری شده به بیش از 350 مورد رسیده است، وعده داد که پاسخ‌های آن‌ها نیز در جلدهای بعدی این کتاب به چاپ خواهد رسید.

کد خبر: 115116

وب گردی

وب گردی