استفاده از ناوگان حمل و نقل دانشگاه‌ها برای زائران اربعین/ ۲۶ میلیون زائر از  ۷۰ کشور جهان در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از حمل و نقل زائران اربعین به کمک ناوگان دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: البته برخی از این وسیله‌ها پلاک قرمز هستند؛ امیدواریم وزارت کشور این مشکل را حل کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین کلانتری در نشست خبری آغاز فعالیت پویش در مدار حبیب که امروز(۳۰مردادماه) در سازمان بسیج دانشجویی(لانه جاسوسی سابق آمریکا) برگزار شد، گفت: امروز شاهد همدلی و روحیه جهادی در ستاد و پویش در مدار حبیب هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نظام ناوگان حمل و نقل عمومی کشور برای عزیمت زوار به عراق دچار مشکل است، گفت: در نتیجه در تلاش هستیم تا از ناوگان دانشگاه‌ها برای حمل و نقل زائران استفاده کنیم. البته برخی از این وسیله‌ها پلاک قرمز هستند؛ امیدواریم وزارت کشور این مشکل را حل کند.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت:  اگر مشارکت یا مسئولیت اجتماعی با محوریت مسایل مذهبی باشند؛ پایداری بیشتری دارد. اربعین نیز یکی از بزرگترین این مشارکت‌های اجتماعی است.

وی افزود: انفاق، از خودگذشتگی و ترویج روحیه جهادی جزو دستاوردهای اربعین است. این موضوع هم به لطف و نظر الهی است.

کلانتری یادآور شد: هر زمان دین و مسائل دینی در محور فعالیت‌های دانشجویی قرار داشته است؛ آن حرکت جزو اثر بخش ترین فعالیت‌ها بوده است. مانند جشنواره قرآن و عترت.

معاون فرهنگی وزیر علوم خاطرنشان کرد: رویداد اربعین یک رویداد ساده و گذرا نیست بلکه مانند حرکتی است که دانشگاه را در برابر نفوذ فرهنگی بیمه می‌کند.

وی گفت: بسیج دانشجویی در رویداد اربعین کارنامه درخشانی دارد و به دگرگونی فضای فرهنگی دانشگاه‌ها و اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اثر گذار است.

اعزام هزار و ۵۰۰ موکب سیار به اربعین

در ادامه این نشست محمد حسین‌ کفعمی گفت: امسال حدود ۱۵۰۰ موکب سیار به اربعین اعزام می‌شوند که این حرکت بزرگ به همت سازمان بسیج دانشجویی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به فعالیت قرارگاه علم الهدی سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: مجوز خروج، اعطای وام دانشجویی و هماهنگی و ساماندهی خادمان اربعین از جمله فعالیت‌های این قرارگاه است.

وی با بیان اینکه موکب‌های دانشجویی وظیفه ترویج فرهنگ اربعین را برعهده دارند؛ عنوان کرد: دانشجویان امکان برپایی موکب‌های بزرگ که پشتیبانی کامل از زائران را داشته باشند؛ ندارند. بنابراین معاونت جهادی و دفاتر بسیج دانشجویی طرح موکب سیار را تدوین کردند. 

کفعمی ادامه اداد: بهداشت، فرهنگ و ترویج گفتمان جهادی از جمله حوزه‌های خدمت‌رسانی موکب‌های دانشجویی است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: امید و انتظار داشتیم که مجموعه‌های تصمیم گیر در اربعین با با برنامه‌ریزی بیشتر و تسهیل‌گری مناسب‌تر موجب اعزام زائران به عراق شوند؛ اما متاسفانه به هر دلیل؛ این امر محقق نشد.

وی گفت: دونوع موکب دانشجویی سیار و مستقر داریم. مستقر که در نزدیکی مرزهای و داخل کشور فعالیت می‌کنند. موکب‌های سیار نیز در مسافت بین نجف تا کربلا؛ بین هر ۱۰ تا ۵۰ تا عمود؛ موکب خود را برپا می‌کنند. امسال و در قالب  این پویش حدود ۵ هزار دانشجو به اربعین اعزام خواهند شد.

انتخاب شعار «انامن الحسین» برای تمام موکب‌های دانشجویی 

کامیار مهدی پور معاون فرهنگ‌سازی سازمان بسیج دانشجویی گفت: امسال برای اولین بار شعار  «انامن الحسین» واحد برای تمام موکب‌های دانشجویی مشخص شد که این موضوع نشان دهنده وحدت جهان اسلام است.

معاون فرهنگ‌سازی سازمان بسیج دانشجویی گفت: طرح نوشت موبایلی، تولید محتوا با رویکرد اربعین و سوژه یابی از جمله فعالیت‌های قرارگاه مجازی پویش در مدار حبیب است. 
 
وی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی بیشتر به حوزه مجازی معطوف شده است.

مهدی‌پور گفت: اجتماع بزرگ دانشجویان جهان اسلام، روز اربعین برگزار خواهد شد البته به دنبال آن هستیم که بخشی از این اجتماع در دانشگاه‌های عراق نیز برگزار شود.

حسن رحیم پور ازغدی با بیان این که زیارت اربعین و به ویژه پیاده‌رویی اربعین در رسانه های جهان سانسور می‌شود؛ چون آنها از این واقعه ترس دارند، افزود: هدف اصلی واقعه کربلا و اربعین و نهضت سید شهدا، توحید و عدالت و مبارزه با کفر و تشکیل دوست ناب اسلامی و آمادگی برای شهادت است. بنابراین در حال حاضر دشمنان این موضوعات را هدف نابودی قرار داده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه توحید انواع مختلفی دارد، تصریح کرد: توحید در حوزه‌های سیاست؛ حکومت‌داری؛ خانواده، بازار؛ تحصیل و خدمت باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: مراسم پیاده‌رویی اربعین بزرگ‌ترین راهپیمایی در جهان است که در زمان و مکان خاص رخ می‌دهد. بنابراین بسیار طبیعی است که مورد توجه تمام جهانیان باشد.

به گفته پورازغدی؛ امام حسین(ع) به تنهایی و با مظلومیت به شهادت رسید؛ اما بعد از سال‌ها افراد بسیار به عشق وی گردهم می‌آیند. باید باور کنیم که این مراسم معجزه است.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: حدود ۲۶ میلیون زائر از  ۷۰ کشور جهان در مراسم اربعین به عراق سفر می‌کنند و پدیده‌ای نادر را رقم می‌زنند.
 
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) مراسم حج را سیاسی کردند، گفت: امام حسین(ع) هدف حج را توحید و عدالت می‌دانست و حتی کربلا را نیز ادامه حج خود می‌پنداشتند.

پورازغدی گفت: صحنه‌هایی که از فداکاری و ایثار و همنوع دوستی زائران در مراسم اربعین شکل می‌گیرد، در هیچ کشوری از دنیا تکرار نمی‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1151313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =