سوءاستفاده از شورای نظارت بر نشریات برای رزومه‌سازی/ آموزش‌های مهارتی نیاز امروز نشریات دانشجویی است

مدیر مسئول نشریه دانشجویی تلاطم دوران گفت: شورای نظارت بر نشریات هر واحد معمولا به تشکیل جلسه و گرفتن عکس یادگاری و ثبت رزومه برای مسئولین خلاصه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریه تلاطم دوران اولین نشریه دانشجویی دو زبانه کشور در مقطع کارشناسی است که به صورت ماهنامه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات منتشر می‌شود. اولین شماره آن با موضوع سیاسی همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی منتشر شد. کمی بعد موضوع نشریه به سیاسی حقوقی تغییر یافت و اعضای تحریریه آن تلاش کردند تا علاوه بر دانشجویان دانشگاه آزاد، از دانشجوهای برترین دانشگاه‌های کشور نیز استفاده کنند. به گفته مسئولین این نشریه، عنوان تلاطم دوران، تداعی کننده وضعیت ملتهب و نابسامان سیاسی کشور در اواخر دوره ریاست جمهوری حسن روحانی است که تبعات اجتماعی آن دامن‌گیر جامعه شده بود.

سوءاستفاده از شورای نظارت بر نشریات برای رزومه‌سازی/ آموزش‌های مهارتی نیاز امروز نشریات دانشجویی است

علیرضا خانکی مدیر مسئول نشریه تلاطم دوران گفت: آئین‎‌نامه کمک‌هزینه‌ مالی به نشریات، صرفا اسم قشنگی برای دلگرم کردن دانشجوها است و نه تنها در واحد علوم و تحقیقات، بلکه در هیچ یک از واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران و اغلب واحدهای سراسر کشور هیچ کمک‌هزینه‌ای از سوی دانشگاه و معاونت فرهنگی به دانشجو بابت تهیه نشریه پرداخت نمی‌شود. اگرچه آِئین نامه به صورت کلی تکلیف حمایت مالی از نشریات را مشخص کرده است، اما معاونین فرهنگی همکاری لازم را در این خصوص ندارند و تنها به بله و چشم کفایت می‌شود. هزینه‌های مختلف تهیه و تنظیم نشریه به صورت شخصی و از جیب دانشجو تامین می‌شود.

وی افزود: شورای نظارت بر نشریات هر واحد معمولا به تشکیل جلسه و گرفتن عکس یادگاری و ثبت رزومه برای مسئولین خلاصه می‌شود. چاره حل این مشکلات، شکل‌گیری اتحاد و همبستگی دست‌جمعی بین مدیران مسئول نشریات دانشجویی در سطح کلان کشور است تا بتوان مطالبات خود را به صورت جدی پیگیری کرد.

جشنواره قلم روند شفافی ندارد

خانکی نظر خود پیرامون جشنواره قلم دانشگاه آزاد اسلامی را این گونه بیان کرد: نقدهای جدی زیادی به دوره قبلی جشنواره قلم از سوی دانشجویان و صاحب‌نظران حوزه نشریات وارد شده است. روند دقیق برگزاری این جشنواره شفاف نیست و حتی مسئولین شورای نظارت بر نشریات هر واحد از فرآیند آن اطلاع ندارند که جای بسی سوال، ابهام و تاسف دارد.

او عنوان کرد: سال گذشته نویسنده‌ یکی از نشریات شرکت کننده در جشنواره قلم که ۸ مقاله به زبان خارجی و ۱۲ مقاله ISI داشت، در داوری‌های جشنواره قلم نمره ۳۲ از ۱۰۰ را گرفت که همین سبب ایجاد علامت‌های سوال زیادی در ذهن مخاطب در رابطه با نحوه داوری و صلاحیت داوران می‌شود.

آموزش‌های مهارتی نیاز امروز نشریات دانشجویی است

مدیر مسئول نشریه تلاطم دوران تشریح کرد: آموزش‌ مهارت‌های نشریاتی مانند نویسندگی، یادداشت و خبرنویسی، سوژه‌یابی، طراحی گرافیکی و ... برای اعضای دانشجویی نشریات در سطح خوبی دنبال نمی‌شود که باعث شده با انتشار مطالب تکراری و کپی شده کیفیت نشریات به شدت کاهش پیدا کند.

فعال دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با نقش آفرینی دانشجویان در جریان تحولات کشور تصریح کرد: بزرگان ما تعاریف مختلفی را در سال‌های گذشته از دانشجو ارائه داده اند که در آن‌ها از دانشجو به عنوان قلب تپنده جامعه، قشر تاثیرگذار، جریان ساز و پایه‌گذار سنت‌های نو یاد شده است. امروز دانشجو همچنان می‌تواند با مطالبه‌گری نقش واقعی خود را ایفا کند که البته از طرفی برای این کار شرایط مطلوبی نیز باید برای دانشجو فراهم شود.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه اعتماد به جریان‌های دانشجویی در دهه هشتاد بیشتر از حالا بود؛ سیاست‌گذاری دولت‌ها در گذر زمان سبب شد تا دانشجو از تصمیم‌گیری‌ها فاصله بگیرد و هرروز نسبت به قبل منفعل‌تر باشد. البته به نظر می‌رسد اخیرا فعالیت‌های دانشجویی نسبت به اواسط دهه ۹۰ پیشرفت بیشتری داشته است.  

انتهای خبر/

کد خبر: 1151315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =