خبر فروش پهپادها به روسیه در راستای ایران هراسی است

هادی محمدی با بیان اینکه غرب از هر فرصتی برای تخریب چهره ایران در سطح جهان استفاده می‌کند، خاطر نشان کرد: اخبار مربوط به فروش پهپاد به روسیه نیز در همین چارچوب می‌گنجد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، موضوع پهپادهای ایرانی و استفاده روسیه از آنها در جنگ اوکراین به خبر مهم بسیاری از رسانه‌های غربی تبدیل شده و در هفته‌های اخیر تقریبا روزی نیست که مطلبی در این خصوص منتشر نشود. به نظر می‌رسد برجسته کردن این خبر و همزمانی آن با برخی تحولات بین المللی حکایت از آن دارد که دور جدیدی از اقدامات ضد ایرانی در عرصه بین المللی آغاز خواهد شد. دکتر هادی محمدی -تحلیلگر مسائل بین الملل- در گفت‌وگوی خود با ایسکانیوز به بیان چرایی برجسته کردن خبر پهپادهای ایرانی پرداخت.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا موضوع استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در مقطع کنونی تا این حد اهمیت پیدا کرده و غربی‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها همواره به دنبال مسائل و پرونده‌هایی بوده‌اند که ایران را در دنیا شاخص کرده و به عبارت دیگر «ایران هراسی» ایجاد کنند. به اعتقاد وی، پرونده‌های مختلف از جمله تروریسم، حقوق بشر، هسته‌ای و ... همگی در همین راستا بوده تا چهره‌ای مشوش از ایران به جهان نشان داده شود و اخبار مربوط به فروش پهپاد به روسیه نیز در همین چارچوب می‌گنجد.

وی افزود: بعد از چند ماه که از جنگ اوکراین می‌گذرد، غربی‌ها تحریم‌هایی شدیدی علیه روسیه اعمال کردند و در تلاش هستند تا کشورهای همراه روسیه نیز در لیست نفرت قرار بگیرند؛ به ویژه کشورهایی که در حوزه نظامی با روسیه همکاری می‌کنند. محمدی با بیان اینکه ایران تا کنون در هیچ جایی به صورت رسمی اعلام نکرده که به روسیه پهپاد داده است، خاطر نشان کرد: حتی خود روس‌ها نیز این موضوع را تایید نکرده‌اند و اروپایی‌ها نیز مدارک محکمی در این راستا ارائه نداده و فقط آمریکایی‌ها چنین ادعایی را مطرح کرده‌ و اوکراینی‌ها نیز مدعی سرنگون کردن چند نمونه از این پهپادها شده‌اند.

به اعتقاد این کارشناس بین الملل، بر اساس پیوست «بی» بند 5 قطعنامه 2231 ایران می‌توانسته بعد از 5 سال از اجرای برجام سلاح‌های متعارف –از جمله پهپاد- را به کشورهای دیگر صادر کند. وی با اشاره به اینکه از مهر سال 99 این حق در حوزه خرید و فروش سلاح برای ایران به وجود آمده، تصریح کرد: طرف مقابل همواره سعی کرده ایران را در حوزه نظامی محدود کند و اروپایی‌ها نیز تا سه سال بعد از تاریخ مذکور تحریم تسلیحاتی خود را ادامه داده‌اند.

محمدی با تاکید بر پیشرو بودن ایران در حوزه صنایح نظامی و تسلیحاتی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته علیرغم تحریم‌های بین المللی پیشرفت‌های خوبی در سطوح مختلف دریا، زمین و هوا داشته باشد. وی افزود: شاخص‌ترین سلاح‌های ایران همین پهپادهایی است که در نبردهای جدید نقش مهمی دارند و پهپادهای ایرانی در رزمایش‌ها و نبردهای واقعی –از جمله مبارزه با تروریست‌های شمال عراق- عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند. این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه پهپادها و موشک‌های ایرانی جای خوبی در بازار تسلیحات جهانی پیدا کرده‌اند و برخی کشورها متمایل به خرید آنها هستند، خاطر نشان کرد: همین موضوع موجب نگرانی غربی‌ها شده و ادعاهای اخیر نیز در همین راستا است.

محمدی یاداور شد که سیاست ایران در جنگ روسیه و اوکراین عدم کمک نظامی به دو طرف است و همانطور که ایران در جنگ ارمنستان و آذربایجان به هیچ یک از طرفین کمکی نکرد، در این جنگ نیز بی‌طرف بوده و از نظر ایران کمک نظامی به هر یک از طرفین، موجب افزایش بحران، به تاخیر افتادن صلح و به خطر افتادن جان افراد غیرنظامی خواهد شد و از همین رو، ایران نقش میانجی را بین دو طرف ایفا کرده و در تلاش بوده تا آتش جنگ را هر چه زودتر خاموش کند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی در ادامه استدلال خود افزود: حتی شاهد بودیم که ایران در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه همه‌پرسی مناطق لوهانسگ، دونسگ، خرسون و ... شرکت نکرد و چون سیاست ایران حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان یک اصل اساسی محسوب می‌شود، علیرغم اینکه می‌توانست دلخوری روسیه را به دنبال داشته باشد، اما مشارکتی در این تصمیم نداشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =