افزایش ترک تحصیل دانشجویان افغانستانی از دانشگاه‌های ایران

مدیر کل امور بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: در سال‌های اخیر به دلیل بروز نارسایی‌ها در کشور افغانستان ورودی به دانشگاه کاهش یافته و برخی دانشجویان از این واحد ترک تحصیل کردند.

محمد رضا عبیدی، مدیر کل امور بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم و کیف جذب دانشجویان غیرایرانی در سال تحصیلی جدید گفت: در مهر ۱۴۰۱ به دلیل وضعیت اقتصادی نا به سامان کشور افغانستان میزان پذیرش دانشجو کاهش یافته است. به عبارت دیگر ورودهای سالجاری در مقایسه با پیش بینی های انجام شده از کاهش ورودی دانشجو خبر می‌دهد. البته کارگزار هم در این واحد دانشگاهی زاهدان فعال نیست.

مدیر کل امور بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان درباره چالش‌ها موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: این واحد دانشگاهی به دلیل دوری از مرکز استان و از بازار کار با نارسایی‌های متعدد همراه است و به ندرت دانشجو به این واحد دانشگاهی مراجعه می‌کند. در سال‌های اخیر به دلیل بروز نارسایی‌ها در کشور افغانستان ورود به دانشگاه کاهش یافته و برخی از دانشجویان محصل ترک تحصیل کردند.

وی درباره علاقه دانشجویان به تحصیل در رشته‌های این واحد دانشگاهی تاکید کرد: اغلب دانشجویان در این واحد دانشگاهی در رشته‌های حقوق و مدیریت به تحصیل مشغول هستند. تاکنون در این واحد دانشگاهی در زمینه امضای تفاهم نامه‌های دانشگاهی کاری از پیش نرفته و تفاهم نامه‌ها با دیگر دانشگاه‌های مطرح دنیا منعقد نشده است. هرچند در این واحد دانشگاهی اساتید از بار علمی مناسب برخوردار هستند. همچنین هنوز برای دانشجویان غیرایرانی در سالجاری افزایش شهریه اعمال نشده است.

عبیدی با بیان اینکه دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان از لحاظ سلف و خوابگاه و تجهیزات ورزشی و فضای سبز از امکانات مناسب برخوردار هستند، ادامه داد: اغلب دانشجویان در این واحد دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل می‌پردازند.

مدیر کل امور بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با بیان اینکه برای جذب دانشجو فعالیت‌های متعدد انجام شده اما به دلیل اینکه این واحد دانشگاهی در منطقه محروم واقع شده دانشجو تحصیل در دانشگاه مرکز استان و مناطق برخوردار را ترجیح می‌دهد، گفت: برای دانشجویان در مناطق برخوردار و واحدهای دانشگاهی در مناطق مناسب امکانات رفاهی و زمینه ایجاد اشتغال برای آنها فراهم می‌شود.

وی افزود: اغلب دانشجویان افغانستانی به دلیل وضعیت مالی نامناسب به اشتغال تمایل دارند. با این تفاسیر تحصیل آنها در مناطق برخوردار و مراکز استان شانس اشتغال و امکان استفاده از تجهیزات رفاهی را افزایش می‌دهد، طبیعتا آنها تحصیل در دیگر واحدها را در این واحد دانشگاهی ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =