آخرین وضعیت جذب دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی/ دانشجویان عراقی بیشتر در رشته‌های علوم انسانی و مهندسی پذیرش می‌شوند

اغلب دانشجویان غیر ایرانی از کشور عراقی و افغانستان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی به تحصیل پرداخته و هم اکنون با فروکش کردن وضعیت کرونا در کشور، ترم جاری در برخی از واحدهای دانشگاهی با افزایش دانشجوی غیر ایرانی مواجه هستیم.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های ایرانی مکان مناسب برای تحصیل دانشجویان غیرایرانی است. جذب دانشجویان غیرایرانی از کشورهای دیگر معیارهای اصلی در بین المللی شدن دانشگاه‌ها به شمار می‌آید. در شرایط کنونی جذب دانشجویان خارجی موجب مشارکت فعال در روند جهانی تولید علم و تسهیل انتقال فناوری و غنی شدن فرآیند آموزش می‌شود. اغلب دانشجویان غیرایرانی در رشته‌های پزشکی، فنی، علوم انسانی و ... به تحصیل می‌پردازند و اغلب دانشجویان از کشور عراق و افغانستان برای تحصیل به ایران آمده‌اند و در زمینه ایجاد بستر بیش از پیش در زمینه جذب دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های ایران باید به فعالیت پرداخت.  

در اردیبهشت سالجاری محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در حوزه دیپلماسی علمی و فناوری، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سند ۵ ساله تحول و تعالی به دنبال توسعه تعاملات بین‌المللی است. حدود ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های دولتی کشور و بیش از ۵۶ هزار دانشجوی غیرایرانی مقیم و بیش از ۱۳ هزار دانشجوی غیرایرانی غیرمقیم در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل هستند؛ از این رو لازم است این موضوع به صورت جدی‌تری و در تعامل بهتر دیده شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما زمانی که جمعیت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با جهش چشمگیر ۱۰ برابری مواجه شد، موانع داخلی بسیار سر راه این دانشگاه قرار گرفت افزود:با توجه به ظرفیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجوی کشور، باید ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی داشته باشیم، اما از نظر قوانین و پشتیبانی، زمینه این افزایش فراهم نشده است و قوانین ما برای حضور دانشجویان خارجی در ایران و حضور دانشگاه‌های ما در خارج از کشور پشتیبان و حمایت‌کننده نیست.

افزایش تعداد دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در مهر ۱۴۰۱

محمدحامد کیانی، مدیر کل امور بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) درباره کم و کیف پذیرش دانشجویان غیرایرانی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ گفت: در سال تحصیلی جاری فرآیند جذب در فروردین و اردبیهشت انجام شده و تعداد پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جاری در مقایسه با دیگر نیمسال‌های تحصیلی در زمان شیوع کرونا برابر است. هرچند وضعیت جذب دانشجو را می‌توان به‌طور مستند از سامانه آموزشیار بررسی کرد. همچنین تعداد دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در مهر ۱۴۰۱ افزایش یافته است. همچنین در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو جذب شده و تراکنش جذب دانشجو به شکل یکسان بوده است.

مدیر بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با بیان اینکه اغلب دانشجویان عراقی در  رشته‌های علوم انسانی و فنی به تحصیل می‌پردازند، گفت: بر اساس دستورالعمل از سوی معاونت بین‌الملل به تمامی دانشگاه‌های شاخص کیفی  مورد بررسی قرار گرفته و خوابگاه‌های VIP و مجهز با کیفیت مناسب ارائه شده است.

۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش جذب دانشجوی خارجی در استان بوشهر در سال تحصیلی جدید

مدیر بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر درباره کم و کیف  جذب دانشجویان در ترم جدید تاکید کرد: دانشگاه‌های کشور عراق در یک برهه زمانی دانشگاه‌های کشور ایران را در لیست سیاه خود قرار داد که این مقوله جو دانشجو را سخت کرده بود. هرچند در سالجاری در  واحد دانشگاهی استان بوشهر ۱۰ تا ۱۵ درصد جذب دانشجوی خارجی جدید داشتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =