تهران- ایسکانیوز: معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت نیرو با اشاره به وقوع خشکسالی در کشور، حوضه‌هایی مانند اصفهان، کرخه، فلات مرکزی و سفید رود را فاقد ظرفیت لازم برای احداث سد اعلام کرد.

علیرضا دائمی در آیین گشایش سومین همایش سد و تونل در دانشگاه تهران گفت: در سال 1400 به‌جز ناحیه غربی کشور و کرانه دریای خزر، ظرفیت منابع آب در سایر نقاط کشور بسیار محدود خواهد بود.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک امکان تاسیس سد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در بخش‌های وسیعی از کشور به‌دلیل کم‌آبی وجود نخواهد داشت، ادامه داد: تجربه ما در شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوضه آبریز اصفهان نشان داد نبود مطالعه سبب شده 220 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در این منطقه ایجاد شود اما فقط 50 هزار هکتار از آن قابل استفاده باشد. زیرا نبود آب، استفاده از این شبکه‌ها را غیر ممکن کرده‌است.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی تاکید کرد: با توجه به بحث تغییر اقلیم، باید در طرح‌های توسعه منابع آب کشور بازنگری داشته باشیم.

وی با اشاره به پیشینه چند هزار ساله سدسازی، ایران را جزء سه کشور نخست دارای تاسیسات آبی در جهان دانست و افزود: به‌رغم آنکه صنعت سد و تونل درایران با تاخیر چند ساله نسبت به جهان آغاز شده، به چنین پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم.

دائمی سدسازی را مجموعه‌ای از علوم دانست که باید مطالعه‌های زمین‌شناسی، هیدرولیک و جنبه‌های اقتصادی و معماری در اجرای پروژه‌های آن درنظر گرفته شود.

به اعتقاد وی مطالعه آثار اجتماعی و محیط زیستی مهمترین بعد ساخت سد در کشور بوده و رویکرد وزارت نیرو احداث سد برای سد نیست بلکه باید مولفه‌های مختلف آن همچون بحث آمایش سرزمین نیز در ساخت یک سد باید در نظر گرفته شود.

دائمی ادامه داد: نباید با سدسازی بی‌رویه و بدون مطالعه، جمعیت کشور در محدوده‌های مشخص متمرکز شود؛ همانند تجربه مصر که 95 درصد جمعیت خود را در کنار رود نیل متمرکز کرد و سایر بخش‌های این کشور خالی از سکنه شد.

وی با اشاره به بحران آب در سال‌های اخیر، گفت: بر اثر کمبود آب در ایران، برخی از نقاط در حال تخلیه جمعیتی هستند چرا که ما نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های لازم ازجمله تاسیسات آب‌رسانی را در این مناطق ایجاد کنیم.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هم‌اکنون در مناطق مرکزی کشور با وضعیت قرمز منابع آب مواجه هستیم، ادامه داد: بحث تغییر اقلیم و تغییرهای جهانی آب و هوا یک امر مهم و اجتناب‌ناپذیر است ضمن آنکه در کمتر از یک قرن، جمعیت زمین چهار برابر شده و بر اثر توسعه صنعت، بحث افزایش دما و تغییر اقلیم با سرعت بیشتری در حال گسترش است.

وی بر تعدیل نگاه شتاب‌زده به سد و سدسازی باید تاکید کرد و افزود: تاکنون به سد نگاه مهندسی داشته‌ایم درحالی که باید مباحث محیط زیستی و اجتماعی در اولویت باشد.

دائمی همچنین از توسعه ظرفیت و افزایش میزان تقاضا برای آب در کشور خبرداد و گفت: در حال حاضر از 360 سد کشور حدود 60 سد تومان آبگیری کامل را دارند.

وی خاطرنشان کرد: باید مدیریت توامان عرضه و تقاضا به جای مدیریت عرضه آب به‌وجود آید و طرح‌های انتقال آب حوضه به حوضه باید منوط به تامین آب شرب باشد زیرا وضعیت کنونی منابع آب کشور این امر را برای ما ضروری ساخته است.
کد خبر: 115952

وب گردی

وب گردی