تهران – ایسکانیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رونق گردشگری روستایی فرصتی برای معرفی فرهنگ واقعی ایرانی است


اسماعیل قادری در گفتگو با ایسکایوز گفت: «رونق گردشگری روستایی یا گردشگری مزرعه علاوه بر اینکه یک فرصت درآمدزایی است و می‌تواند به نوعی به ایجاد توانمندی اقتصادی جامعه روستایی بیانجامد، فرصتی است تا گردشگران خارجی بدون واسطه رسانه‌های بیگانه و کسانی که سعی در وارانه نشان‌دادن واقعیت‌های داخلی کشور دارد به طور مستقیم با فرهنگی واقعی کشورمان آشنا شوند.»


او افزود:« آنچه اکنون به نام بوم‌گردی مشهور شده‌است ترجمه اشتباه گردشگری روستایی یا گردشگری مزرعه است که به غلط جا افتاده‌است.»


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: «در گردشگری روستایی یا گردشگری مزرعه، گردشگران به روستا می‌روند. در خانه‌های روستایی به عنوان مهمان اقامت می‌کنند. سر سفره میزبان می‌نشینند و در امور کار و زندگی روستاییان مشارکت می‌کنند.»


او با اشاره به قابلیت‌های ایران در زمینه گردشگری روستایی گفت: «ایران این امکان را دارد که این نوع گردشگران را جذب کند اما به شرطی که پیش از آن آموزش‌های لازم به هر دو گروه گردشگران و روستاییان داده شود.»


قادری تاکید کرد:« گردشگری که می‌خواهد وارد جامعه روستایی شود باید با هنجارها و بایدها و نبایدهای آن جامعه آشنا باشد. چارچوب رفتاری حضور در جامعه بومی را بشناسد  و بداند چگونه باید به مراوده در این جامعه بپردازد. به گردشگر روستایی یا گردشگر مزرعه باید آموخت که چگونه وارد یک خانواده روستایی شود و چه نکاتی را باید رعایت کند. باید مشخص کرد که گردشگر تا چه حد و در چه مواردی می‌تواند در زندگی روزمره روستاییان مشارکت داشته باشد. اگر قرار است در اموری مثل کشاورزی مشارکت کند باید در این زمینه هم آموزش ببیند تا موجب خسارت نشود..»


او افزود:« از سوی دیگر افراد جامعه روستایی که می‌خواهند بستر این نوع گردشگری باشند هم باید آموزش ببینند که چگونه می‌توانند از این طریق درآمدزایی داشته باشند. باید شیوه نرخ‌گذاری و قیمت‌ها را برایشان مشخص کرد و نوع فعالیت‌هایی که می‌توانند در این زمینه داشته باشند را برایشان تعریف کرد.»


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد این که ارائه این آموزش‌ها وظیفه چه کسی است گفت:«سازمان‌های متولی این امور یعنی سازمان میراث فرهگی و گردشگری و سازمان شهرداریها و دهداری‌های وزارت کشور باید در این زمینه اقدام و مفاد آموزشی لازم را تدوین کنند و بر آموزش آنها نظارت کنند. البته  این که می‌گویم این افراد باید آموزش ببینند به این معنی نیست که گردشگران بروند سر کلاس بنشینند، بلکه در همان جلسه‌های توجیهی که پیش از شروع تور  برگزار می‌شود نیز می‌توان این موارد را آموخت.»

کد خبر: 116081

وب گردی

وب گردی