چین تمایلی به نقض حاکمیت ارضی ایران ندارد / تداوم تلاش پکن برای اثبات شراکت راهبردی با تهران

جیانوی هن با بیان اینکه ایران یک شریک استراتژیک بسیار مهم برای چین محسوب می‌شود، تاکید کرد: چین هیچ قصدی برای نقض حاکمیت ارضی ایران ندارد و این کشور در بیانیه مشترک صرفا ابراز امیدواری کرده تا ایران و امارات از طریق مذاکرات و رایزنی های مسالمت آمیز در مورد جزایر سه گانه به اجماع برسند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بیانیه مشترک میان پکن و ریاض که در پی سفر رهبر چین به عربستان منتشر شد، موجی از انتقاد و ناراحتی را در بین ایرانی‌ها برانگیخت. در این بیانیه از ایران خواسته شده بود که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. علاوه بر این، ر بخش دیگری از بیانیه مشترک دو کشور از ایران خواسته شده بود که به اصول حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها احترام بگذارد.

هر چند که محتوای بیانیه مشترک دو کشور  به هیچ وجه متناسب با سطح روابط ایران و چین نبود، اما به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های داخلی و خارجی تلاش کردند تا از این موضوع برای زیر سوال بردن کل روابط ایران و چین استفاده کنند. به منظور بررسی بیشتر علل اقدام نسنجیده چین، مصاحبه‌ای با خانم دکتر «جیانوی هن» -استاد دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای- انجام شد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- اظهارات اخیر رئیس جمهور چین در سفری که به عربستان داشته منجر به بحث هایی در ایران در خصوص غیرقابل اعتماد بون چین به عنوان شریک راهبردی شده است. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

چین معتقد است که حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را نقض نکرده است. چین واقعا از واکنش شدید ایران تا حدودی شگفت زده شده است. رهبری چین معتقد است که جا دارد این سوء تفاهم ها در وقت مناسب برطرف شود. از این رو، «هو چونهوا» -معاون نخست وزیر چین- برای اولین بار به ایران سفر کرد تا صمیمیت و عزم چین را برای ادامه همکاری با ایران اعلام کند. چین به تلاش خود برای اثبات شراکت راهبردی قابل اعتماد با ایران ادامه خواهد داد.

 چین تمایلی به نقض حاکمیت ارضی ایران ندارد / پکن به تلاش خود برای اثبات شراکت راهبردی با تهران ادامه خواهد داد

- با توجه به حساسیت جمهوری اسلامی ایران بر موضوع حفظ تمامیت ارضی و تاکید بر مالکیت جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، فکر می کنید چرا رییس جمهور چین در این خصوص اظهار نظر کرده است؟

اختلاف بر سر مالکیت جزایر سه گانه همواره موضوع مهمی بوده که بر روابط ایران و امارات متحده عربی و همچنین کشورهای عربی که نه تنها نسبت به ایران بلکه برای کشورهای عربی نیز حساس هستند، تأثیرگذار بوده است. چین هیچ منفعتی در این موضوع ندارد. در واقع نکته ذکر شده در بیانیه مشترک این است که چین ابراز امیدواری می کند تا ایران و امارات از طریق مذاکرات و رایزنی های مسالمت آمیز در مورد جزایر سه گانه به اجماع برسند. چین هیچ قصدی برای نقض حاکمیت ارضی ایران ندارد. من فکر می‌کنم ایرانی‌ها درک نادرستی از نیات چین در این مورد دارند.

- از نظر جنابعالی شراکت راهبردی با ایران تا چه اندازه حائز اهمیت است و آیا در صورت منافع بیشتر با دیگر کشورها امکان کنار گذاشتن ایران توسط چین وجود دارد؟

بدون شک ایران یک شریک استراتژیک بسیار مهم برای چین است. هدف دیپلماسی چین ایجاد جامعه ای با آینده ای مشترک برای بشریت است. چین امیدوار است جهانی بسازد که در آن همه کشورها چه بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف، بتوانند فرصت‌های برابر برای توسعه به دست آورند و در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند. چین هرگز به خاطر منافع خود، شرکای استراتژیکش را رها نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =