سهم دانشجویان بین‌المللی از بازار آموزش عالی جهان/ کدام کشورها بیشترین دانشجو را از خارج پذیرش می‌کنند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم دانشجویان بین‌المللی تنها ۶.۲ درصد از تعداد کل دانشجویان جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کتاب‌هایشان را در چمدان می‌ریزند، نامه پذیرش دانشگاهشان را در دست می‌گیرند و سوار هواپیما می‌شوند تا در یک کشور دیگر درس بخوانند. 

فکر می‌کنید چند نفر در جهان کشورشان را برای ادامه تحصیل ترک کرده‌اند؟ بر اساس آخرین آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تعداد کل دانشجویان جهان در بخش آموزش عالی در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳۵ میلیون نفر بوده است که دانشجویان بین‌المللی تنها ۶.۲ درصد از این جمعیت را شامل می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد دانشجویان بین‌المللی در بازه زمانی در ۲۰ سال گذشته ۳ برابر شده است. ایسکانیوز در ادامه سهم دانشجویان بین‌المللی از بازار آموزش عالی جهان را بررسی کرده است.

افزایش ۳ برابری تعداد دانشجویان بین‌المللی در ۲۰ سال گذشته

در حال حاضر ۳۷ کشور شامل بلژیک، اتریش، استرالیا، کانادا، شیلی، لیتوانی، دانمارک، جمهوری چک، کلمبیا، استونی، فنلاند، مجارستان، فرانسه، یونان، آلمان، ایتالیا، ایسلند، لهستان، هلند، نروژ، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، نیوزلند، پرتغال، اسپانیا، سوئیس، سوئد، لوکزامبورگ، مکزیک، انگلستان، اسلوونی، اسلواکی، لتونی، جمهوری ایرلند و آمریکا و رژیم صهیونیستی  عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)هستند.

نمودار زیر جمعیت دانشجویان بین‌المللی در دنیا را به تفکیک ثبت‌نام در کشورهای عضو و غیر عضو (OECD) نشان می‌دهد: 

سهم دانشجویان بین‌المللی از بازار آموزش عالی جهان/ کدام کشورها بیشترین دانشجو را از خارج پذیرش می‌کنند؟

بر اساس آمار OECD، در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳/۶ میلیون دانشجو در خارج از کشور خود در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل بوده‌اند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۹، تقریبا ۳ درصد افزایش داشته است.

در سال ۲۰۱۹ در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، به ازای هر دانشجوی ملی در حال تحصیل در خارج از کشور، سه دانشجوی بین‌المللی وجود داشته است؛ اما این نسبت در آرژانتین، استرالیا، نیوزیلند، انگلستان و ایاالت متحده برابر یا بیش از ده دانشجوی بین‌المللی بوده است.

آمارها حاکی از آن است تعداد دانشجویان خارجی ثبت نام شده در کشورهای غیر عضو OECD با سرعت بیشتری در حال افزایش بوده است؛ به‌طوری‌که جمعیت دانشجویان بین‌المللی در کشورهای غیر عضو OECD به طور متوسط ۷ درصد در سال افزایش یافته، در حالی که این رشد سالیانه برای کشورهای عضو OECD حدودا پنج درصد بوده است.

سهم دانشجویان بین‌المللی از آموزش عالی کشورها

نمودار زیر سهم دانشجویان خارجی از بازار آموزش عالی کشورها به تفکیک مقطع تحصیلی در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهند. لازم به ذکر است داده‌های آفریقای جنوبی، آرژانتین و اندونزی مربوط به سال ۲۰۱۸ هستند:

سهم دانشجویان بین‌المللی از بازار آموزش عالی جهان/ کدام کشورها بیشترین دانشجو را از خارج پذیرش می‌کنند؟

به طور کلی دانشجویان بین‌المللی ۶ درصد از کل ثبت‌نام‌ها در برنامه‌های آموزش عالی در کشورهای عضو OECD را تشکیل می‌دهند. ثبت‌نام‌های بین‌المللی در دوره‌های لیسانس یا معادل آن نسبتا کم است. (زیر پنج درصد تقریبا نیمی از داده ها برای آنها موجود است) با این حال، تعداد کمی از کشورها در مقطع لیسانس پذیرای دانشجویان بین‌المللی بیشتری هستند. در استرالیا، اتریش، کانادا، لوکزامبورگ، نیوزیلند، سوئیس و انگلستان، ۱۵ درصد یا بیشتر از دانشجویان در مقطع کارشناسی در حال تحصیل بوده‌اند.

بر اساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، دانشگاه ایلینوی و اداره آمار اروپا، تعداد ثبت‌نام‌های بین‌المللی به طور قابل توجهی در سطح کارشناسی ارشد یا معادل آن افزایش می‌یابد. در مجموع در سراسر کشورهای عضو سازمان، ۱۴ درصد از دانشجویان بین‌المللی یا خارجی در این مقطع در حال تحصیل بوده‌اند. گفتنی است جمعیت دانشجویان بین‌المللی در مقطع فوق لیسانس در تقریبا دو سوم کشورهای عضو OECD حداقل دو برابر دانشجویان بین‌المللی در مقطع لیسانس است و در برزیل، شیلی، اسپانیا و سوئد این سهم حداقل چهار برابر بیشتر از مقطع کارشناسی است. یونان تنها کشوری است که جمعیت دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد آن اندکی کمتر از مقطع کارشناسی است.

در مقطع دکتری یا معادل آن، دانشجویان بین‌المللی ۲۲ درصد از دانشجویان ثبت‌نام شده را تشکیل می‌دهند. کشورهای لوکزامبورگ، نیوزلند، سوئیس و انگلستان کشورهایی هستند که ۴۰ درصد یا بیشتر، دانشجویان دکتری خود را از خارج از کشور پذیرش می‌کنند. همچنین در لوکزامبورگ و سوئیس تعداد دانشجویان بین‌المللی در دوره‌های دکتری بیشتر از دانشجویان ملی است (۸۷ درصد در لوکزامبورگ و ۵۶ درصد در سوئیس) در حالی که اکثر کشورها سهم بیشتری از دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکتری نسبت به مقطع کارشناسی ارشد دارند، تعدادی از کشورها الگوی مخالف را نشان می‌دهند: این امر به ویژه در استرالیا، آلمان، لتونی، لیتوانی و لهستان قابل توجه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164505

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =