تهران-ایسکانیوز: فرمانده نیروی زمینی سپاه عنوان کرد: مدافعین بغداد برای حفاظت از شهر در مقابل داعش تدابیر لازم را اندیشیده اند و حضور داعش در فرودگاه بغداد تنها شایعه و جنگ روانی است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفتگو با ایسکانیوز پیرامون حضور داعش در نزدیکی فرودگاه عراق با مجهز شدن به سلاح های جدید برای مبارزه با ارتش عراق، گفت: نزدیک شدن داعش به فرودگاه بغداد شایعه است. تروریستها بیش از آنکه عملیات های میدانی انجام دهند بر روی جنگ روانی سرمایه گذاری کرده اند.

او ادامه داد: اگر رسانه را مرور کنید بنظر می‌رسد که داعش از فلوجه به سمت ابوغریب، غرب و فرودگاه بغداد حرکت کرده و در آنجا مستقر شده است. این موضوع ابدا امکان پذیر نیست.

فرمانده نیروری زمینی سپاه  با اشاره به اولین روزهای حمله داعش به شمال عراق، گفت: تمامی اخبار مربوط به پیشروی داعش در روزهای اخیر جنگ روانی است که در 4 تا 5 ماه پیش هم از همین روش تبلیغاتی استفاده شده بود. عمده شهرهايي که در شمال عراق توسط داعش اشغال شد با استفاده از جنگ روانی و شایعه بود. با راه اندازی جنگ روانی شهر را تخلیه می کردند و سپس این شهر را تصرف میکردند.

او با تاکید دوباره سخنان خود در مورد پایتخت عراق، عنوان داشت: با توجه به موقعیت بغداد به این راحتی که داعش عنوان میکند، نمیتواند وارد فرودگاه بغداد شود. دیگر بغداد را نمی‌توان به همین راحتی تصرف کرد. مدافعین بغداد برای حفاظت از این شهر تدابیر لازم را اندیشیده اند.

سردار پاکپور با اشاره به سخنان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در مورد داعش‌سازان، اظهار داشت: آمریکا و برخی از کشورهای عرب منطقه با این ذهنیت داعش را ساختند که این گروه می تواند جغرافیایی سیاسی منطقه را تغییر دهد اما به یکباره با گروهی غیرقابل مهار مواجه شدند.

او ادامه داد: مهار داعش از دست آمریکایی ها خارج شده است. با توجه به سلاح هايی که آمریکایی ها در اختیار  داعش برای سرنگونی دولت سوریه قرار داده بودند این گروه توانست به مناطقی دست پیدا کند که خط قرمز آمریکا بود و این برای آمریکا قابل تحمل نبود. به همین دلیل است که آمریکایی ها با بمباران هوایی باردیگر وارد منطقه شدند، غافل از اینکه بمباران هوایی فایده ای نخواهد داشت. آنچه بر علیه داعش موثر بوده مدافعان عراقی هستند. مدافعانی که عمدتا از نیروهای مردمی اند.

پاکپور با اشاره به ارتش عراق و تحول نیروی انسانی آن در طول چند ماه گذشته، عنوان داشت: ارتش بازسازی شده عراق در مقابله با داعش موثر بوده است. ارتش عراق در چند ماه قبل ارتش منسجمی نبود. ارتشی که به یکباره جا خالی کرد. اتفاقات موصل و تخلیه این شهر از سوی ارتش به روحیه نیروهای مهاجمین و تروریستها به شدت کمک کرد و باعث پیشروی و سقوط موصل شد.

او در ادامه گفت: مسئولین عراقی به این فکر افتاده اند که ارتش را بازسازی کنند. می بینید که در مقاطعی 10 تا 30 افسر عالی رتبه خود را بازنشسته می کنند و بجای آنان نیروهای جوان و با انگیزه را به خدمت می گیرند.

سردار پاکپور در پاسخ به پرسشی در مورد رابطه عملیاتی داعش و گروه های تروریستی در شرق کشور، عنوان داشت: شواهدی بر دال بر وجود این رابطه نیست. تروریستهای شرق کشور از خلاء که در مناطق مرزی بلوچستان پاکستان وجود دارد، استفاده می کنند. به این معنی که تروریستها از میدان عمل عدم کنترل پاکستان بر مرزهای خود بهره می برند. تا به امروز شاهدی بر رابطه عملیاتی این دو گروه بدست نیامده است.

پاکپور در انتها در مورد مواضع جدید ترکیه در منطقه عنوان داشت: ترکیه تانک های خودش را برای کمک به کوبانی تا لب مرز کردستان سوریه آورده اما نمی داند میخواهد چه کند. سیاست ترکیه از ابتدا در برخورد با ترکیه و گروه های تروریستی برخورد اشتباهی بود. تقویت این گروه ها توسط ترکیه مشکلات بزرگی را برای منطقه ایجاد کرد. ترکیه نه میتواند به کمک داعش برود و نه میتواند آن را رها کند و این نشانه سردرگمی ترکیه است.
کد خبر: 116516

وب گردی

وب گردی