تهران- ایسکانیوز: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG گفت: به دلیل گرانی زمین و نبود همکاری میان وزارت نفت و شهرداری، بخش خصوصی برای احداث جایگاه سوخت گیری با مشکلات متعددی روبه رو است از این رو نمی تواند صاحب جایگاه سوخت گیری شود.
اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG با اشاره به مالکیت شهرداری بر 80 درصد از جایگاه های سوخت گیری کشور در گفتگو با "ایسکانیوز" اعلام کرد: حضور بخش خصوصی در این صنف بسیار کمرنگ است و بیشتر جایگاه های CNG متعلق به شهرداری است.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر دولت نیز قوانین و مقررات بسیار سختی را برای احداث جایگاه CNG وضع کرده به طوری که این قوانین به مانعی در برابر ورود بخش خصوصی به این صنف تبدیل شده است.
وی بیشترین مانع تراشی ها را مربوط به دولت دهم دانست و ادامه داد: قابل ذکر است که دولت دهم حدود 10 امتیاز را از بخش خصوصی برای ورود به عرصه جایگاه داری CNG گرفت و با این اقدام منجر به ورشکستگی جایگاه داران بخش خصوصی شد.
دادرس با تاکید بر رویکرد دولت یازدهم در حمایت از جایگاه داران بخش خصوصی افزود: در سال جاری حمایت های دولت از این بخش در جایگاه داری بهبود یافت به طوری که پرداخت کارمزد جایگاه از 40 تومان به 80 تومان در متر مکعب افزایش یافت و به جایگاه دارانی که از کمپرسوری دولتی استفاده می کنند نیز کارمزد 60 تومانی تعلق گرفته است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG با اشاره به معوقات پرداختی دولت به این صنف گفت: معوقات جایگاه داران CNG از سال 90 تا به اکنون حدود 200 میلیارد تومان می شود که دولت یازدهم به تدریج در حال پرداخت آن است.


 وی متوسط زمان سوختگیری از جایگاه های CNG در ایران را بسیار بالا دانست و اعلام کرد: متوسط زمان سوختگیری در دنیا معادل 20 دقیقه است اما متاسفانه زمان سوختگیری در ایران به 50 دقیقه نیز می رسد؛ از این رو است که کمبود جایگاه های CNG در کشور به خوبی احساس می شود.


پیش از این  مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد در ایران تعداد جایگاه‌های تک‌منظوره بنزین ۱۲۰ باب، دومنظوره بنزین و نفت گاز ۲۰۰۰ باب و تک‌منظوره نفت گاز نیز  ۴۵ باب است.


بر اساس این گزارش هم اکنون تعداد جایگاه‌های تک‌منظوره CNG هم ۱۲۰۰ باب و سه‌منظوره بنزین، نفت گاز و CNG نیز ۷۵۰ باب است و تعداد نازل‌های بنزین ۲۲۰۰۰، CNG هم ۱۲۱۰۰ و نفت گاز ۷۰۰۰ تلمبه است.
البته آخرین اطلاعات منتشره در خصوص ضریب نفوذ کل خودروهای ایران  نشان می دهد که به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۱۳ دستگاه خودرو در سطح کشور تردد می کند و  این درحالی است که در کشورهای اروپایی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۶۰۰ خودرو وجود دارد.


از سویی دیگر وضعیت کنونی تعداد جایگاه ها و وسایل نقلیه درحال تردد کشور نشان می دهد که بین تعداد این گونه وسایل و جایگاه های عرضه سوخت بنزین و CNG تناسب لازم وجود ندارد. به گونه ای که به ازای هر ۱۸۰۰ دستگاه خودرو در کشور تعداد یک باب جایگاه وجود دارد. این درحالی است که در دنیا این ارقام متفاوت به نصف هم می رسد.


 همچنین بر  اساس مطالعات و پایش منطقه ای انجام شده در شهر تهران، پایتخت ایران، با کسری بیش از 100 باب جایگاه بنزین و CNG روبرو است. به طوری که با شدت گرفتن مشکل کسری جایگاه سوخت در تهران اخیرا بیژن زنگنه وزیر نفت با ارائه پیشنهادی به شورای شهر تهران خواستار ساخت و توسعه جایگاه های بنزین تک تلمبه ای در پایتخت و برخی از کلانشهرهای کشور توسط بخش خصوصی شده است.

کد خبر: 116721

وب گردی

وب گردی