ارتقای کیفیت آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی با مهارت‌آموزی و تخصص‌گرایی

اغلب دانشجویان متقاضی تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی از مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برخوردار نیستند و همین ناکارآمدی باعث نگرانی صاحب نظران در تنزل کیفیت آموزش را به دنبال دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های اخیر کرسی‌های دانشگاه در مقطع دکتری با افزایش بیش از پیش دانشجو همراه  است. بر اساس آمار اکنون حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در حال تحصیل و ۳۰ درصد کل دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. در کشور تعداد دانشجویان برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی کشور ۱۷۰ هزار نفر رسیده و همین رقم نشان دهنده میزان اشتیاق برای تحصیل در بین افراد جامعه است. با توجه به افزایش اشتیاق به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی فقط تمایل صرف به تحصیل بدون کسب مهارت‌ها و توانایی‌های لازم و کم توجهی به پژوهش محقق نمی‌شود و لزوم تحصیل در این مقاطع  انگیزه و اختصاص وقت فراوان است.

برخی دانشجویان فقط به دنبال فارغ التحصیل شدن هستند/ ارائه بورسیه تحصیلی برای ارتقای کیفیت آموزشی

 کیفیت آموزش چگونه ارتقا می‌یابد؟

جمشید صباغ‌زاده، قائم مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه کیفیت آموزش مقوله چند جانبه است، گفت: در برخی مواقع شاهد بی‌توجهی دانشجو به تحصیل و پژوهش هستیم و برخی دیگر از دانشجویان فقط به دنبال فارغ التحصیل شدن هستند. در بسیاری از دانشگاه‌های کشور دانشجو با انجام پژوهش‌های دشوار کیفیت آموزش را ارتقا می‌دهد. از سوی دیگر شاید در کشور ما عجله دانشجویان برای فارغ التحصیلی معضل باشد.

قائم مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: البته در دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل هزینه‌های فراوان دانشجو مشتاق به فارغ التحصیلی است، اما باید برای دانشجویان مشتاق به تحصیل بورسیه ایجاد کرد تا بتوان کیفیت آموزش را ارتقا داد.

مشکلات در صورت توجه به حکمرانی علم برطرف می‌شود

حجت‌السلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم و کیف ارتقای کیفت آموزش در دانشگاه‌های کشور به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: امروز جوامع بشری در حوزه‌های گوناگون سلامت، امنیت غذایی، امنیت اجتماعی، فرهنگ و فضای مجازی نیازمند حکمرانی هستند، اما هنوز در کشور قدمی در حوزه حکمرانی برداشته نشده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اصلاح کارآمدی رشته‌های تحصیلی رکن پر اهمیت در حکمرانی علمی است، ادامه داد: حکمرانی با حکومت‌داری متفاوت است و علم را نباید حکومتی کرد، بلکه باید آن را حکمرانی کرد. بسیاری از مشکلات در جامعه و دانشگاه‌های کشور در صورت توجه به حکمرانی علم برطرف می‌شود.

تنزل کیفیت آموزش به دلیل پرداخت شهریه!

بهاره بهمن‌پور، استاد دانشگاه ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره چگونگی ارتقای مهارت آموزی در بین دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: باید امکان ورود به مقطع دکتری از سوی تصمیم‌گیران امر دشوار شود تا دانشجویان توانا در حل چالش‌های حین تحصیل بتوانند جذب شوند. در حالی که در سال‌های اخیر برخی از دانشجویان شرکت کننده در مقطع تحصیلات تکمیلی به صرف شرکت در آزمون پذیرش شده و هم اکنون در کرسی‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند!

بهمن‌پور افزود: باید در بدو ورود دانشجویان مسلط‌ تر و متناسب با رشته تحصیلی مورد نظر انتخاب شوند. در حالی که فقط به دلیل پرداخت شهریه‌های کلان تنزل استانداردها را شاهد هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =