سهولت گردشگری با ثبت‌محور شدن مجوز خانه‌مسافر / وزارت اقتصاد در زمینه عملیاتی کردن درگاه ملی مجوزها اقدام کند

یک کارشناس اقتصادی توضیح داد: ثبت محور شدن مجوز خانه های مسافر و اینکه افراد بتوانند در روند ساده‌ای خانه های خود را در اختیار مسافران قرار دهند، قطعاً به سهولت بیشتر گردشگری در کشورمان می‌انجامد و مفید است و به توسعه بوم‌گردی نیز کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در کشور ما یکی از موانع مهم شروع یک کسب و کار، گرفتن مجوزهای مربوط به آن است. در بیشتر مواقع فرآیند اخذ مجوزها بسیار زمان‌بر و پرهزینه است و به هدررفت انرژی، وقت و سرمایه ی متقاضیان منجر می شود. امروزه بسیاری از کشورهایی که زمانی آنها هم گرفتار این معضل بودند، با اصلاح قوانین و فرآیندهای قدیمی و دست و پاگیر مشکل خود را حل کرده و فضای کسب و کارشان را تسهیل کرده اند. با درک ضرورت تسهیل فضای کسب و کار کشور، مجلس مصوباتی در این ارتباط داشته است. در همین راستا، راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور توسط وزارت اقتصاد در دستور کار قرار گرفت.

الکترونیکی شدن مجوزها بستر فساد را برای مدیران از بین می‌برد

مجوزها به دو دسته ثبت‌محور و مجوز محور تقسیم شده‌اند. کسب و کارهایی که در دسته ی ثبت محور قرار می‌گیرند، اساساً نیازی به مجوز ندارند و متقاضیان صرفاً باید شرایط عمومی را احراز کنند و درخواست خود را در درگاه ملی مجوزهای کشور به ثبت برسانند. وزارت اقتصاد اخیراً در اقدامی تلاش کرده است که صدور مجوز خانه‌های مسافر را به صورت ثبت‌محور به اجرا بگذارد. بر این اساس، متقاضیان می توانند با سهولت خانه های خود را در اختیار مسافران قرار دهند و به این ترتیب در زمان پیک مسافرت به اسکان ارزان و مناسب مسافران اقدام کنند. در این ارتباط نظرات هادی حق‌شناس را به عنوان یک کارشناس اقتصادی جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در خصوص صدور مجوز خانه‌های مسافر به صورت ثبت‌محور تصریح کرد: هر نوع تسهیلات برای مسافران به مثابه ی کمکی برای گردشگران است. اقامت گاه‌های ارزان نیز از جمله ی این موارد هستند و به رونق گردشگری در کشور منجر خواهند شد. ثبت‌محور شدن مجوز خانه‌های مسافر و اینکه افراد بتوانند در روند ساده‌ای خانه های خود را در اختیار مسافران قرار دهند، قطعاً به سهولت بیشتر گردشگری در کشورمان می‌انجامد و مفید است و به توسعه ی بوم گردی نیز کمک خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: صدور مجوزهای ثبت محور توسط درگاه ملی مجوزهای کشور قطعاً به نفع کشور است. ضرورت دارد وزارت اقتصاد از طریق این درگاه به صدور مجوزهای ثبت محور اقدام کند. وقتی مجوزها تأییدمحور هستند، افراد زیادی در صدور آن‌ها دخالت دارند و متقاضیان روند طولانی ای برای گرفتن مجوز باید پشت سر بگذراند. اما برای دریافت مجوزهای ثبت محور فقط احراز شرایط عمومی مدنظر قرار می گیرد و به محض ثبت درخواست به صورت خودکار مجوز صادر می شود. وقتی مجوزها از درگاه الکترونیکی صادر می شود، نیازی به مواجهه ی افراد با یکدیگر نیست و تمامی فعل و انفعال ها در فضای الکترونیک اتفاق می افتد و کارها با سهولت و سرعت بیشتری پیش می رود. این روند قطعاً به نفع کشور است. صدور مجوز خانه های مسافر به صورت ثبت محور توسط وزارت اقتصاد نیز به نفع فضای گردشگری کشور خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اصل باید این باشد که از امکانات سخت افزاری موجود به نحو احسنت استفاده کنیم. در حال حاضر، برخی از خانوارها در شهرهای زیارتی یا سیاحتی کشور یک آپارتمان خالی نگه می‌دارند تا در مواقع لازم از آن استفاده کنند. اگر آن‌ها مطمئن باشند که در زمان پیک مسافرت‌ها به محل اقامتی با قیمت و شرایط مناسب دسترسی دارند، این کار را انجام نمی‌دهند و سرمایه خود را بلوکه نمی کنند. اگر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بتواند برای تمامی امکانات سخت افزاری موجود زیرساخت‌های نرم‌افزاری ایجاد کند، مردم به فکر خرید آپارتمان در شهرهای مختلف نمی افتند و سرمایه ی خود را به این طریق بلوکه نمی‌کنند. استفاده از خانه‌های مسافری برای حل این مشکل موثر خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: وزارت اقتصاد باید هر چه سریع تر به انجام وظایف محوله در زمینه عملیاتی کردن درگاه ملی مجوزها و تعیین تکلیف مجوزهای ثبت‌محور اقدام کند و به کاغذبازی‌ها در زمینه صدور مجوزها پایان دهد. هر چقدر به سمت صدور مجوزهای ثبت محور حرکت کنیم به نفع کشور است و از مشکلات فضای کسب و کار کاسته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =