دیوید کنر در فارین پالیسی نوشت: در حالی که شب 25 سپتامبر فرا می رسید،فریادها در خیابان های شهر شرقی ترکیه طنین انداز شد و مردم این شهر احساس کردند، تنها پلیس می تواند  امنیت را به شهر بازگرداند.حال اوضاع از چه قرار بود؟دلیل به وجود آمدن این درگیری اختلاف  بین اعضای دو گروه از مخالفان نظام سوریه بود.12 عضو گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه با سه تن از اعضای گروه موسوم به دولت موقت بر سر دزدی پول درگیر شدند. محمد،یکی از اعضای ارتش آزاد می گوید:"بارها می خواستیم با این ها درگیر شویم، ولی هر بار جلوی خود را گرفتیم."درگیری ما بین دو گروه تنها زمانی فروکش کرد که پلیس به محل رسید و دو گروه را از هم جدا کرد.دعوای آن ها نیز حل نشده باقی ماند.

به گزارش ایسکانیوز ، فارین پالیسی در ادامه نوشت: در حالی که ایالات متحده عملیات خود بر ضد داعش را گسترش می دهد،درگیری های شهر "یورفا"نشان دهنده مشکلات عدیده بوجود آمده بر اثر بحران سوریه و عراق در کشور های همسایه این دو کشور است.این نمونه ای از درگیری های گروه هایی بود که آقای اوباما آن ها را نمایندگان مردم سوریه برای جانشینی دولت بشار اسد می داند.این افراد که هم با ارتش سوریه و هم با داعش و القاعده می جنگند،با کمبود شدید پول و بی اعتمادی در وجود خود دست به گریبان اند.

در نتیجه ،نیروهایی که آمریکا امید داشت خلا قدرت در سوریه را پر کنند،اکنون یا به جان هم افتاده اند و یا توسط داعش و ارتش سوریه نابود شده اند.تاکنون رابطه و گفت و گویی میان ارتش آزاد و واشنگتن برقرار نشده است.به عبارت دیگر این شبه نظامیان تاکنون نتوانسته اند پیروزی قابل توجهی به دست آوردند و اکنون نیز قربانی درگیری ها و رقابت های قطر و عربستان سعودی شده اند.هر کدام از این دو کشور سعی دارند عوامل خود را به رهبری این نیرو ها بگمارند و نیروهای دیگری را از بین ببرند.

چندی پیش،ائتلاف مخالفان سوری، احمد طعمه را به عنوان رهبر دولت موقت تعیین کرد.وظیفه این دولت به اصطلاح موقت تامین خدمات درمانی،آب آشامیدنی و امنیت در مناطقی است که دیگر کنترل دمشق نیستند." طعمه " که از طرف قطر حمایت می شود،در ماه ژوئیه از کار خود برکنار شد.آن هم در زمانی که رهبر ائتلاف مخالفان، یعنی احمد الجبرا که مورد حمایت عربستان است،رای به انحلال این دولت داد.اقدامات این دولت موقت در طی سه ماه مداخله های بی پایان،متوقف شد.آن هم به این دلیل که کمک کنندگان جهانی،دیگر حاضر به کمک به گروهی نبودند که یک رهبری مشخص ندارد. این اولین باری نیست که اختلافات قطر و عربستان موجب اختلال در کار ائتلاف مخالفان می شود.اولین نخست وزیر دولت موقت نیز که در ماه مارس انتخاب شد،توسط مخالفان مورد حمایت عربستان از کار خود بر کنار شد.

درگیری های شهر "یورفا" نشان داد که سوری های فراری چگونه در حالی که باید متحد یکدیگر باشند، به روی هم آتش می گشایند. این ها همان نیروهای ارتش آزاد هستند که از ترس کشته شدن توسط جنگجویان داعش از استان "دیر الزور " گریخته اند.

این درگیری پس از آن بالا گرفت که دولت موقت وعده تعلق گرفتن صد و پنچاه دلار به هر مجروح جنگی این گروه را داد.جنگجویان 343 نام را در لیست نوشتند و تحویل کارمندان این دولت به اصطلاح موقت دادند.با این حال آنها 50 نام را از لیست خط زدند و ادعا کردند این نام ها تا به حال به گوش آن ها نخورده اند.شبه نظامیان نیز به آن ها اتهام دزدی زدند و ادعا کردند آن ها این هفت هزار و پانصد دلار را بالا کشیده اند.

"از کوچک تا بزرگ،همه ان ها یک مشت دزد هستند.آن ها نمی خواهند کاری برای مردم انجام دهند.تنها می خواهند پول به چنگ بیاورند."این ها سخنان محمد، از جنگجویان ارتش آزاد سوریه است.

یکی از مقامات دولت موقت که نخواست نامش فاش شود،داستانی متفاوت را بیان کرد.او می گوید کارمندان دولت به اصطلاح موقت به جنگجویان گفتند که آنها فقط برای پرداخت پول به 300 نفر منابع در اختیار دارند و شبه نطامیان باید بر سر این که چه کسانی باید این پول را دریافت کنند با یکدیگر به توافق برسند.به گفته آن ها درگیری زمانی بالا گرفت که اعضای این گروه نتوانستند به توافق برسند.

زمانی که غسان هیتو به عنوان نخست وزیر دولت موقت تعیین شد،رویاهایی در سر داشت برای اینکه در مناطق تحت کنترل ارتش آزاد،به مردم خدمت رسانی کند.با این حال نقشه های او همگی نقش بر آب شدند.ان هم زمانی که اختلافات اعضای داخلی ائتلاف موجب قطع کمک های مالی به این ائتلاف شد و هیتو نیز نیز با تلاش های چهره های نزدیک به عربسان،از کار خود برکنار شد.

هیتو می گوید:" به نظر من بزرگترین مشکل این است که آن ها می خواهند در خارج از سوریه اثر گذار باشند.اگر بروید و به جنگجویان ارتش آزاد بگویید بروید از شهر ها محافظت کنید و بگذارید ما کارهای دیگر را سروسامان دهیم،گوشی بدهکار نمی یابید.من بار ها امتحان کردم و هر بار نتیجه ای بدتر از گذشته کسب کردم."

از سوی دیگر برخی از اعضای ائتلاف مخالفان که درصدد انجام کمک های انسانی بر آمدند، تنها اوضاع را بدتر کردند. به عنوان مثال ماه گذشته، 15 کودک به دلیل دریافت واکسن آلوده از طرف نیروهای ائتلاف مردند.سازمان بهداشت جهانی اشتباه انسانی را عامل این حادثه خواند و ائتلاف نیز برای جبران این اشتباه 5 تن از مسئولان بهداشتی خود را اخراج کرد.

در حالی که ایالات متحده این گروه ها را متحد اصلی خود در سوریه برای مبارزه با داعش و دولت مرکزی می داند،سفیر سابق آمریکا در سوریه در بیانیه ای اعلام کرد این افراد باید از ترکیه خارج شوند و تشکیلات خود را در سوریه دایر کنند.در آن صورت آمریکا به آن ها کمک رسانی خواهد کرد.

آیا باید انتظار داشته باشیم مخالفان سوری به یکدیگر اعتماد کنند و وفادار به هم باشند؟؟

بسیاری از کشور های جهان تلاش زیادی کردند تا ائتلاف مخالفان سوری و گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه موفقیت هایی را کسب کند،اما اختلافات داخلی و بی اعتمادی اعضای آن به یکدیگر موجب شکست های پی در پی این گروه شده است.ائتلاف مخالفان نفوذ  بسیار کمی در شرایط حال حاضر سوریه دارد و نفوذ آن ها هر روز کمتر خواهد شد.
کد خبر: 116886

وب گردی

وب گردی