معتکفین باید پیام معنوی اعتکاف را به جامعه منتقل کنند/ اندیشیدن، مهم‌ترین عبادت در اعتکاف

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: همزمانی آخرین روز مراسم اعتکاف با شهادت بانوی پیام رسان کربلا بیان‌گر این است که معتکفین باید آثار معنوی این ایام را به عموم جامعه به خصوص نسل جوان منتقل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در حاشیه حضور در جمع دانشجویان معتکف در این دانشگاه، با اشاره به استقبال چند برابری دانشجویان از مراسم اعتکاف اظهار کرد: دانشگاه آزاد یزد امسال توفیق میزبانی ۱۶۰دانشجوی خواهر دانشگاه های یزد را دارد. برگزاری این مراسم یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و تقارن اعتکاف امسال با دهه فجر یک اتفاق مبارک است.

اهمیت ویژه ایام البیض در روایات

دهقانی اشکذری افزود: اولین و مهم‌ترین گام در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خودسازی، سپس جامعه پردازی و تمدن سازی است که اعتکاف می‌تواند در حوزه خودسازی و تقویت بعد معنوی افراد کمک کند.

وی با بیان تقارن این روزها با میلاد حضرت علی (ع) و شهادت حضرت زینب (س) گفت: اعتکاف با میلاد امام علی (ع) شروع می‌شود که پیام مهمی در بر دارد؛ زیرا امام علی (ع)  باب علم و ایمان هستند و باید از همان روز اول اندیشیدن، به عنوان مهم ترین عبادت مورد توجه معتکفین قرار گیرد.

وی ادامه داد: آخرین روز این مراسم و همزمانی آن با شهادت بانوی پیام‌رسان کربلا، بیان‌گر این موضوع است که باید آثار خیر و پیام‌های معنوی این ایام به جامعه و به خصوص نسل جوان منتقل شود.

دهقانی اشکذری مراسم اعتکاف را ۴ مرحله در نظر گرفت و گفت: مرحله اول حضور فیزیکی در مسجد بوده و عبادت کنندگان ۳ روز، روزه‌دار خانه خدا و مهمان خدا هستند و در مرحله دوم با راز و نیاز با خدا و انجام اعمال مستحبی مختلف مثل نماز جعفر طیار و اعمال ام داوود و ...موجب تقویت بعد معنوی خود می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد ارتباط قلبی و انس با خدا را سومین مرحله از اعتکاف خواند و تصریح کرد: در صورتی می‌توان اثرات این ایام را بهتر درک کرد که ارتباط عمیق و انس و محبت با خدا تجربه شود و تاثیر این خودسازی در این ۳ روز دریافت شود.

او اضافه کرد: مهم‌ترین و آخرین مرحله در اعتکاف، بحث اثرگذاری معنوی آن است و اگر حضور در این مراسم در شخصیت انسان متبلور شده و در بیرون از اعتکاف و ماه‌ها و سال‌های بعد این ظرفیت در وی حفظ شود، می‌تواند اثرات آن را منتقل کند. در اعتکاف با خویشتن شناسی، خدا را می شناسیم  و باید این اثر خداشناسی در جامعه منتشر شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با تاکید بر اثرات معنوی اعتکاف بر جوانان و به خصوص نسل دانشجو که مورد طمع دشمنان هستند، خاطرنشان کرد : امیدواریم برگزاری این برنامه معنوی در ایام دهه فجر برای ارتقا انقلاب به سوی تمدن سازی، و در محیط دانشگاه که محل تولید علم، دانش و مقدرات کشور است به بهترین شکل صورت گیرد.

خبرنگار : مهدیه سادات حسینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1170272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =